Dag #5 Yosemite National Park

Door Teddy - 12-09-2019 04:37

We waren vanochtend allebei om 4 uur wakker. Dat is deels door de jetlag, deels door vroeg naar bed gaan (vanwege extreem moe zijn) en ook omdat we allebie ’s nachts een keer moeten plassen. Ik heb geprobeerd weer te gaan slapen. Wel nog gedommeld, maar niet meer geslapen.

Onze wekker stond om 6.15 uur, omdat we vroeg aan onze hike wilden beginnen. Dus vroeg uit de veren. Lekker ontbijten in de camper en de rugtas goed vullen met water en eten voor onderweg.

Op het programma staat vandaag de Mist Trail. Een strenous hike (pittige wandeling) naar de top van Fernal Falls en Nevada Falls. Terug gaan we waarschijnlijk via de John Muir trail. We zullen onderweg bekijken of we alleen de eerste waterval doen, of dat we de tweede er ook bij pakken.

Om 7.40 uur zijn we klaar om te gaan en lopen we vanaf de camping naar het beginpunt van de trail. De wandeling begint met een geasfalteerd stuk, die wel al flink stijgt meteen. Onderweg zien we al prachtige dingen. Hoge kliffen en forse waterstromen. Bij de Fernal bridge staan we even stil en maken mooie foto’s. Een Amerikaanse man biedt aan om ons met zijn tweeën op de foto te zetten.  Het worden mooie foto’s.

Vanaf de Fernall Fall bridge wordt het pad ruiger en hier en daar ook met traptreden. We komen regelmatig eekhoorntjes tegen. Ze rennen over de weg en staan stil bij je in de buurt. Je mag ze absoluut niet voeren, want het is de bedoeling dat ze wild blijven en bang zijn voor mensen. Op een gegeven moment zien we de eerste waterval. Gelukkig komt er nog aardig wat water naar beneneden. Soms is in de september de waterval helemaal opgedroogd. Na ongeveer anderhalf uur lopen hebben we de top van de Fenall Falls bereikt. We worden beloond voor ons harde werk, want wat je hier ziet is echt prachtig. Wat een natuurgeweld. We voelen onze benen wel.

We zijn vol goede moed en gaan door voor de Nevada Falls, wat nog een stuk verder omhoog is. Het pad is veel steiler en ook een stuk ruiger. Maar wat een prachtig schouwspel als we de waterval de eerste keer te zien krijgen. Nog prachtig vol en het water stort met veel geweld naar beneden. Ook dit is een pittige tocht, maar onderweg worden we regelmatig voor onze moeite beloond. Wat een prachtig natuurgeweld.

Bovenaan Nevada Falls kunnen we nog verder, maar we besluiten de afdaling in te zetten. Maar eerst even lunchen aan de top. Helaas zitten er veel wespen en is het bijna geen doen om daar je broodje te eten. We besluiten daarom door te lopen. De weg naar beneden is lang en ook bij het dalen hebben we onze beenspieren hard nodig. Onderweg wordt het steeds drukker. Blij dat wij voor de ergste drukte aan waren.

Rond 14.00 uur zijn we weer terug op de camping. We rusten even uit van de wandeling en eten en drinken wat.

Teddy gaat vanavond weer koken. Ze maakt een bonenschotel zonder vlees, maar wel met lekkere chili kruiden. Na het eten nog een wandelingetje naar Half Dome village en dan nog een kopje thee. Ik type het verslag en dan gaan we zo lekker slapen. Morgen gaan we weer verder. Via de Tioga Pass gaan we richting Las Vegas, maar we maken onderweg nog een stop.