Monument Valley

Door Ruud, Sas & Robin - 14-07-2018 07:50

Vanmorgen werden we pas om 7.30 wakker. En dat terwijl we eigenlijk voor dag en dauw richting Monument Valley hadden willen vertrekken. Vlug een kop koffie gemaakt en klaargemaakt voor vertrek, ontbijten doen we ergens onderweg. Robin blijft nog even slapen. De weg de Canyon uit loopt nog langs verschillende uitzichtpunten. Als we het park uit zijn en op Navajo-grondgebied komen, gaat de klok een uur vooruit, zo schiet het wel heel hard op, een dag. We passeren de uitlopers van de Grand Canyon, nog steeds heel prachtig. Het weer is een stuk beter dan gisteren, we hebben blauwe lucht! We stoppen bij een burger king omdat we verwachten de eerste uren niks anders tegenkomen. Robin heeft hier wifi om contact met haar vrienden en vriendinnen te kunnen hebben. Dat hoort er ook bij. Ondertussen pakken we koffie en een ontbijtje.

De rit over de HW 160 is prachtig, maar ook wel wat eentonig. We zijn snel verwend natuurlijk na al dat moois. Hier en daar een caravan waar een Indiaanse familie woont, wat een armoede. Dat is wel triest. We rijden verder naar het oosten. De lucht betrekt weer wat, hopelijk geen regen vanmiddag. Het regent hier bijna nooit maar deze week is het wel al een paar keer raak!

We hebben een plek gereserveerd op de KOA Monument Valley Campground. Een nieuwe camping midden in Monument Valley. De camping ligt naast de doorgaande weg maar wat een uitzicht! We kijken op de achterkant van de beroemde scene uit de film Forest Gump! We staan op plek nr 1, met stukje gras, een picknicktafel en firepit. Er staat niemand tussen onze camper en de Valley, wat een prachtplek!

Het is heet en er dreigt onweer. De aardige eigenaar van de camping legt uit dat deze maand een soort van regenmaand is. Rond deze periode regent het wat vaker. Nou ja, we zien wel. We gaan op weg naar het bezoekerscentrum want daar schijn je het mooiste uitzicht te hebben. En inderdaad, overweldigend! Wat een ervaring om tussen die geweldig hoge rotsen te staan. Helaas mogen we met onze RV niet verder rijden maar vanaf een afstand is het net zo mooi. Na de nodige foto’s rijden we naar de plek waar de beroemde scene uit Forest Gump opgenomen is. 8 miles voorbij de camping schijnbaar. Onderweg naar deze plek, we weten niet precies waar we moeten zijn, worden we overvallen door een enorme onweersbui. We lijken wel storm chasers, van die mensen die sormen opzoeken, rechts van ons zien we de buien over de vlakte aankomen en de bliksemschichten schieten alle kanten op. Net als we het eng beginnen te vonden zijn we er doorheen en wordt het langzaam lichter. En dan zien we achter ons dat we precies op de juiste plek zijn! We stoppen voor het verplichte foto-moment en met ons nog wat auto’s. Iedereen gaat midden op de weg rennen en een foto maken, erg grappig. Wij doen lekker mee!

Terug op de camping sluiten we alles aan, dat is zo gebeurd, en we maken wat pasta met saus. Geroosterd boterhammetje, wat sla erbij, dat smaakt prima. Ondertussen gaat de zon onder en wij zitten bij onze camper eersteklas! Wat een ervaring weer. Rondrijden in dit eeuwenoude landschap, het zou niet verbazen als er achter een rots (een mesa of een butt) een dinosaurus vandaan zou komen. Het zou hier niet misstaan. We zijn alledrie onder de indruk!

Ik schrijf dit stukje terwijl we nog even buiten zitten, voor onze camper op ons grasje. Dadelijk nog wat marshmellows roosteren en sterren kijken. Dit is wel echt vakantie!