Vancouver 5 Augustus (dag 21)

Door Familie Bosman - 07-08-2018 18:03

Met de Skytrain naar het centrum. Eerst een kwartiertje lopen naar het station. Onderweg zien we mooie brandweerwagens. Line en Bente mogen er even in. Behulpzame brandweerlieden vertellen ons over de wagen en de vuren in de buurt. Er zijn behoorlijk wat bermbranden door sigarettenpeukjes en vorige week nog een hele grote ergens in Burnaby. Weer zo’n spontane ontmoeting.

We vinden het station en kaartjes kopen is gemakkelijk. We stappen in aan de eerste halte en gaan er de laatste uit. Hoeven we niet op te letten. De trein blijkt er een zonder machinist, dat stelt gerust….Al snel wordt het drukker en drukken en zitten de reizigers bijna bij ons op schoot. De brandweerlieden hebben ons al verteld dat Vancouver vandaag de Gay Pride viert. Die heb ik in Nederland nog nooit bezocht en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit betekent. In de metro zien we al mensen gekleed in regenboogshirts. Zij gaan voor de diepe betekenis van de dag. Wij besluiten het niet direct op te zoeken maar het ook niet uit de weg te gaan, ofwel, we houden vast aan ons originele programma en zien wel. Ons eindstation is Waterfront in het centrum van de stad. Vanaf hier lopen we naar Gaztown en zien daar de Steamclock. Hij speelt ieder kwartier een deuntje van de Big Ben. Nog een paar minuten en we wachten vol spanning af. Een teleurstelling, de klok sputtert en wringt met moeite vier tonen uit zijn binnenste. Nog voor ik deze goed en wel heb vast kunnen leggen is het alweer afgelopen.

Hier stappen we op de Hop-on-Hop-off met de bedoeling om op Robson square uit te stappen. Helaas lukt dat niet ivm de Gay Pride. Onze bus stopt gewoon niet en rijdt rechtstreeks door naar Stanley Park. Ondertussen zien we natuurlijk we van alles en genieten we ook nog van de zon die ons verwarmt in de open bus. De blikkerige guide vertelt ons over het groene karakter van Vancouver. Daar moet ik wel een beetje om lachen want wanneer we om ons heen kijken zien we alleen maar stro. Net als in Nederland is het hier bovenmatig warm. Vinden wij niet erg natuurlijk. We zien de havens en de Cruiseschepen, het beeld van de winterspelen waarin de Olympische vlam heeft gebrand.

Stanley park is lieflijk met rozentuinen en theehuis, de totempalen van de Indianen, velden, bossen en het uitzicht op de stad Vancouver aan de overkant van het water. De bomen zijn af en toe enorm groot en hoog waarbij ik toch sterk het vermoeden heb dat ze zijn verwant aan de Sequoia. Na Stanleypark gaan we richting Granville. Vroeger een hippiespot en nu een yuppenplek. Het is heel leuk, kleurig  en gezellig van opzet. In voormalige visserspanden zijn winkeltjes en restaurantjes gemaakt met heel veel leuke en originele designercadeautjes en grappigheden. De public market doet me denken aan de markthal en maar dan een stuk minder fancy. Gezellig druk en mooie producten.

Vincent vraagt waar we het beste iets kunnen eten en we worden verwezen naar de Sandbar. Een leuk en rommelig restaurant dat qua akoestiek doet denken aan Hotel New York in Rotterdam. Het eten is fantastisch! We hebben een eenvoudige schotel van zalm met rijst en broccoli maar het eten is geweldig klaargemaakt en bijzonder smaakvol. Daarmee kunnen we weer even verder.

We stappen de bus weer in en maken de chauffeur duidelijk dat we toch echt wel naar Robson square willen. Hij geeft aan dat het daar nog een chaos is maar legt uit waar we dan het beste uit kunnen stappen. Onderweg zien we veel mensen mooi verkleed als types uit sprookjes en games. Er is overduidelijk veel werk van gemaakt. Ook zien we mensen die meer een seksuele statement willen maken en bij hen ontbreekt het juist aan kleding, maar het merendeel is gewoon met wat accenten voor de bijzondere dag zoals regenboogkleurige zonnebrillen, waaiers, oorbellen, vlaggetjes, etc. We zien ook mensen die de dag benaderen als een zomercarnaval met de kettingen van beads die er aan deze kant van de oceaan bij horen. Het heeft in ieder geval de sfeer van een groot feest. Wanneer we bij Robson aankomen is het feest al wel grotendeels voorbij. Niet erg want dat geeft de meiden de mogelijkheid om dat te doen waar ze al de hele vakantie naar uit kijken….shoppen…

Vancouver is een vriendelijke stad. Veel groen en mooie, nieuwe en schone gebouwen. Het doet me denken aan Oslo. Ook een stad met aan de ene kant de bergen waar je in de winter kunt skiën en aan de andere kant het water waar ook de cruiseschepen aanmeren.

Dan met de skytrain terug en naar de camping. Nog even zwemmen en napraten. Vroeg naar bed want morgen wacht een heel vroege overtocht naar Vancouver Island.

Jan smit 07-08-2018 20:49 {{button-54284}}

Beste luitjes

Bedankt voor het bericht, wat ik na een fietstocht door het kralingsebos te lezen krijg. Het is hier nog erg warm, en ik heb voor Liesbeth voor haar kookkunsten de airconditioning maar aangedaan.
Wat een drukte met zo’n. Gay pride day. Wij hebben hier al lange tijd geen regenboog gezien. In Amsterdam was het evenement afgelopen zondag. Ik heb er weinig aandacht aan besteed. Ieder zijn gevoel en wensen. Jullie hebben toch weer mooie parken gezien. En dan die haven met al die cruiseschepen.

Jullie hebben het kompas al,op Vancouver island en dat is begrijpelijk. Ik lees de belevenissen daarover graag in het volgende bericht, wat ik al aanwezig zie in mijn e-mailbox. Alle goeds verder.

Lenie Exaltus 08-08-2018 11:03 {{button-54320}}

Wat een mooie verhalen allemaal en de leuke ontmoetingen met de locals, geweldig als je zo oud mag worden en zulke dingen op die leeftijd nog een feest zijnik vind het wel grappig dat Piet het niet kon winnen van haar, was daarom een prachtige motor en het bracht mooie foto's met de dames.

En natuurlijk de brandweer niet te vergeten ,geweldig zulke contacten, jullie beleven haast teveel om het bij te houden maar met de prachtige foto's levert het toch een prachtig beeld.
Hier zijn de temperaturen sinds gisteren weer naar normaal gekeerd en zijn we weer aan het bij komen van de opsluiting. In de Algarve is een vreselijke brand bezig, het is afgelopen Vrijdag begonnen en door de wind kunnen zij hem maar niet de baas. zijn veel huizen verbrand, vreselijk als je dit overkomt.
Dikke knuffel en tot de volgende keer