Yosemite en Mammoth Lakes

Door Sharon Kouwenberg - 12-08-2015 07:37

Omdat er in Yosemite 0 bereik was ("geen service beschikbaar ", volgens al onze apparaten), heeft deze update even op zich laten wachten.

Cedar Lodge, ons hotel in El Portal 20 minuten van de ingang van het park Yosemite,  was knus en de omgeving mooi aangelegd: overal beren uit hout gesneden, mooie bomen en bloemen, lampjes in de bomen en langs wandelpaden die s avonds aangingen en recht tegenover Merced River, luw genoeg om te zwemmen en pootje baden. Twee restaurants erbij dus honger hebben we niet geleden.

Omdat we onderweg de broodnodige inkopen moesten doen, waaronder onze nu al onmisbare koelbox, kwamen we pas laat aan bij het hotel de 9e. Daarom die dag nog niet het park ingeweest.  De volgende dag was het zover.... auto op de centrale parkeerplaats,  shuttlebus in en naar bridal veil fall, de waterval die volgens de boekjes het gehele jaar Door stroomt. Nou bleek die bus ongeveer 15 km per uur te rijden en kwamen we er na 50 minuten achter, dat de waterval twee haltes geleden was.... zucht. Dus het rondje vol gemaakt, auto gehaald en zelf maar gaan rijden. Op de plaats van bestemming was het goed zoeken. Heel hoog kon je een stroompje water zien. Dat gold overigens ook voor Lower Yosemite Fall en alle beekjes,  meertjes en kreken in de vallei. Alles dankzij de enorme droogte waar Californie mee te kampen heeft. In Yosemite waren de resultaten van recente en minder recente bosbranden duidelijk zichtbaar........

Het hoger gelegen Glacier Point maakte het gemis aan water goed. Een panoramisch uitzicht over de vallei, met zicht op de Upper Yosemite Falls in de verte.

Om de kinderen onderweg wat te doen te geven, hadden we een Junior Ranger Handbook gekocht. Een soort speurtocht met opdrachten, die na voltooiing recht gaven op de titel 'junior ranger', mits gecontroleerd en afgestempeld Door een 'echte' ranger.....

Om half zes kwamen we terug bij het Visitor Center vanaf Glacier Point......

D. I.C.H.T.! @#^⊙~¡!!!  Rangers zijn blijkbaar ambtenaren van Nederlandse komaf.... pim bijna in tranen: "nou kan ik geen ranger meer worden...". Tuurlijk wel jongen, we komen morgenochtend gewoon terug. En wonder boven wonder bleken we vandaag via de Tiogaroad Door het park naar onze volgende bestemming te rijden, met bijna op het eind een jawel: Visitor Center. Eed afgelegd, officiële stempel in het boekje, en Namen genoteerd in een heus Yosemite Junior Ranger Register. Ze hebben allebei de badge en embleem om het te bewijzen!

De Tiogaroad voert langs prachtige rotswanden, weiden, bossen en meren. Werkelijk adembenemend. Er zijn verschillende momenten   geweest dat we ons heel nietig voelden.

Op weg naar Mammoth zagen we de Siërra Nevada al van verre gehuld in dikke rookwolken..... in heel californie woeden diverse bosbranden vanwege de langdurige droogte en grote hitte. De wind voert de rook honderden kilometers ver....

En nu lig ik hier in mijn bedje, weer een ander hotel (sierra Nevada lodge), in een gebied dat eigenlijk alleen gebruikt wordt in de winter, om te skiën, wetend dat we morgen een hele lange rit voor de boeg hebben.

Maar dat is ergens goed voor, want ergens in de middag komen we aan in Las Vegas, de stad die onze reis extra speciaal gaat maken. Donderdag 13 augustus om 20.00 uur Nederlandse tijd kunnen jullie allemaal meekijken via www.702wedding.com of www.vegasweddings.com via de button 'view live wedding', hoe Martin en ik begeleid Door Elvis elkaar het jawoord geven!

Spannend, maar oh zo leuk!