Van oost naar west

Door Sharon Kouwenberg - 06-08-2015 07:44

Alweer twee dagen geleden is het inmiddels dat we de stier op wallstreet bezochten -die overigens niet op wallstreet staat,  maar op broadway -.....en nu bevinden we ons drie uur vroeger in de Bay-area. Onvoorstelbaar!

We zijn dinsdag 4 augustus natuurlijk begonnen met het feliciteren van Anna, 14 jaar is onze grote kleine meid inmiddels. Haar cupcake mocht ze opsnoepen op Newark Airport, waar we met bijna een uur vertraging opstegen richting SFO.

Daar aangekomen de BART (soort sneltrein) genomen naar het Financial District waar ons hotel staat.  Na het eten van een broodje bij de Subway de koffers uitgepakt en gauw naar de beroemde cable cars. Hobbeldebobbel bijna loodrecht omhoog en omlaag naar fisherman's wharf alwaar het strand, een prachtig uitzicht op de Golden Gate Bridge  en een bijna-zonsondergang op ons wachtten.

Het weer is geweldig, echter als de zon ondergaat moet je toch minstens een vest aan tegen de frisse oceaan.

Natuurlijk mocht de jarige Job het eten kiezen. Dat werd In &out burger,  die volgens horen zeggen de lekkerste hamburgers van de stad serveren. En eerlijk is eerlijk: mmmmmmm!

Inmiddels was het al  behoorlijk bedtijd dus Namen we de streetcar  (authentieke en antieke trolleybus) terug richting hotel. Hup het bed in, waar we na een paar uur slaap om 5.30 uur wakker worden (heerlijk, jetlag).

Nou is dat helemaal niet erg, want er staat iets fantastisch op het programma vandaag: een bezoek aan gevangeniseiland Alcatraz!

We scoren een ontbijt -wat heet....koffiebroodjes, ham en kaas sandwich, appelsap en ijskoffie- bij de plaatselijke apotheek (ja echt,  de apotheek) en dan stappen we weer in streetcar lijn F voor de trip naar pier 33 waar Alcatraz cruises zal  vertrekken naar "the rock".

Samen met nog 246 andere toeristen  stappen we op en meren, na een tocht met prachtig uitzicht op de baai, de golden Gate en natuurlijk Alcatraz, aan  bij het beroemde en beruchte eiland.

wat volgt is een introductiepraatje met de huisregels en een indrukwekkend verhaal van een oud-inmate  (Bill Baker) die na zijn carrière als gevangene nu zijn geld verdient als "Rockstar" zoals hij het zelf zegt :-)

Vervolgens een loodrechte klim naar boven waar we in het cellenblok starten  met de audiotour : een koptelefoon met kastje waarmee je via verhalen van betrokkenen Door het gebouw wordt begeleid. Een ding is duidelijk: als muren konden praten......  geweldige belevenis dit.

Na het retourtje met de boot opnieuw de streetcar terug naar het hotel. Even wat eten en drinken gekocht (nu zien we pas hoe bezopen duur New York  was) , eventjes uitrusten en dan de stad in voor serieus shoppen.

en dat hebben we geweten! Grote tassen vol van de Disneystore,  Macy's, Ross en een 'men's wear store' vullen nu onze hotelkamer.

zometeen maar eens wat slapen, want morgen wachten o.a. Lombard Street  en Chinatown op ons!