Monument Valley Dag 19 (06 Augustus)

Door Familie Klimp - 09-08-2022 06:33

Er is er een jarig hoera, hoera! Laurien 9 jaar! Eindelijk is het zover, ze heeft het er al zo lang over…! Blij met de versiering in de camper mag ze uiteraard bij het ontbijt haar cadeautje uitpakken. Toepasselijk Lego friends in Hawaii sfeer en zomerse oorbellen. Gisteren had ze samen met Berd een pop-it tasje uitgezocht voor haar verjaardag. En bij de koffie natuurlijk een heerlijk stuk (ook zelf uitgezochte) chocolade taart met gekleurde spikkels erop! Lekker zoet en machtig ;-). Om kwart over 11 uitgecheckt en op naar Monument Valley. Een trip van zo’n 3 uur. De tank moest gedurende de rit weer eens gevuld en nadat de camper weer vol zat 55 gallon/210 liter en we onze weg weer wilden vervolgen zagen we dat naast het tankstation een echte Amerikaanse snackbar zat. We besloten om daar maar eens langs te gaan. En dat was wel een succes! Heerlijke burgers met patat en onbeperkt drinken. Wij konden goed gevuld weer verder! Op de route lag het plaatsje Bluff. Ik had gelezen dat daar een openlucht museum genaamd Bluff Fort is gebouwd. Wel even leuk om aan te gaan. En dat was het inderdaad. In dit openlucht museum verteld men de geschiedenis van de eerste bewoners van deze streek. Diverse Mormoonse families hebben zich na erbarmelijke tochten zich hier gevestigd. Er is een waterrad gebouwd waar stromend water uiteindelijk in een op knie hoogte gemaakte bak met zand eindigt waar je goud kon gaan zoeken. Berd en de meiden gingen he-le-maal los en hebben volgens mij de hele “goud” voorraad van het museum opgevist. :-) Erg leuk bedacht en uitgevoerd! In het park stonden verder nog diverse wagens waarmee families naar het westen reisden. Je mocht er ook op en in, leuk voor de foto’s! Op een gedenkplaats stonden alle namen/families vermeld van deze allereerste pioneers in dit gebied. In diverse blokhutten werd hun verhaal door middel van foto’s en persoonlijke spullen verteld. Deze spullen/inrichting waren grotendeels door hun nabestaanden ter beschikking gesteld, dus best indrukwekkend. Verscheidende gezinnen bestonden uit veel kinderen en in een aantal keren overleed de moeder na een zoveelste bevalling, tussen hun 30ste en 40ste jaar in het kraambed. Na een aantal jaren vond men hier goud en toen werd het een gekkenboel van mensen die zich hier vestigden en goud gingen zoeken. Uit allerlei gebieden en wereld delen kwam men naar hier om hun geluk te zoeken. Zo snel als ze hier waren zo snel waren ze ook weer vertrokken. Daarna nog even de souvenirwinkel in waar we nog een paar leuke armbandjes hebben gekocht. Met een donatie voor het museum, want de ingang was gratis, ze doen dit op vrijwilliger basis en dat doen ze goed! Op naar Monument Valley, dit gebied valt niet onder de Nationale Parken maar wordt geheel door de oorspronkelijke bewoners van dit gebied, de Navajo Indianen, onderhouden, bestierd en bewoond. Alleen de reis ernaar toe is al bijzonder want dan krijg je de beelden die je altijd op tv of in tijdschriften ziet live voor je in beeld. Bij milemarker 13 is de bekende scene uit Forrest Gump opgenomen, veel mensen stoppen daar om een foto te maken, wij ook uiteraard! Prachtig uitzicht op die imposante bergen van Monument Valley. Wij zijn uiteindelijk doorgereden naar onze camping vlakbij Monument Valley, Goulding’s RV Campground. Daar hebben we ons geïnstalleerd en hebben even een duik in het overdekte zwembad genomen. Daarna uiteraard weer aan de BBQ. We kregen bezoek van een vierpotige bewoner, een kater, die ik Winnetoe heb gedoopt. Hij wist precies wat we gingen doen, onze borden moesten we namelijk goed in de gaten houden. Erlijn en Laurien waren helemaal weg van hem. Het mocht eigenlijk niet maar hij heeft toch nog wat vlees van ons gekregen waarna hij eerst naast mij ging liggen op de picknick bank en zich later op de avond op een van de stoelen in diepe slaap viel met een buikje vol!  Helaas voor de meiden was hij ’s morgens vertrokken en hebben we hem ook niet weer gezien. We blijven hier 1 dag en gaan morgen nog even kijken bij het visitor centrum en dan door naar Page!