Maandag 22 Juli: van Yosemite National Park naar San Francisco

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 23-07-2019 08:52

Helaas moeten we Yosemite weer gaan verlaten, we gaan vandaag verder naar San Francisco, een stad waar we allemaal naar uitkijken. Het is een kleine 300 kilometer maar aangezien het beginstuk door de bergen en bossen gaat is de planning zo'n 4 uur rijden. Kirsten en ik gaan eerst nog even naar de campingwinkel en scoren nog wat nieuwe t-shirts van Yosemite. We vertrekken ook nu weer iets later dan gepland en rijden in een stuk door.

Het begin is inderdaad erg kronkelig en bochtig en nog steeds prachtig maar na een uur of twee komen we in een ander gebied terecht. Er zijn veel paarden ranches en daarna gaan we door een stel dorpjes en wat steden. Uiteindelijke komen we op de interstate terecht en rijden op een vijf of soms een zesbaans snelweg. Het rijdt eigenlijk niet eens zo lekker, die binnendoor Freeways rijden veel rustiger. Het is een beetje chaotisch maar het gaat goed.

We komen rond 14 uur aan op de camping en zijn verbaasd van de temperatuur, het is hier zeker 28 en dat terwijl het weerbericht maar volhoudt dat het in San Francisco niet warmer zou zijn dan 21 graden. Maar we zijn natuurlijk niet in San Francisco we zijn in Greenbae en dat ligt ten noorden van de stad. De dame van de camping zegt ook dat we zeker wel een jas mee moeten nemen naar de stad en op de ferry, die we gebruiken om in de stad te komen.

We lopen snel naar de terminal van de ferry en we hebben geluk de ferry ligt al klaar maar we moeten eerst nog tickets kopen bij een machine en jammer genoeg gaat dat niet zo goed als gehoopt. We kunnen niet meer mee met deze ferry en moeten nu een uur wachten op de volgende, dat doen we maar want er zit niets anders op. Het lukt in de apparaten wel om een Clipper Card (soort OV chipkaart) te halen maar we hebben er vier nodig en na de eerste werkt onze creditcard niet meer op de machines.

Na een uurtje vervelen kunnen we eindelijk inchecken op de boot, we varen/racen binnen 20 minuten naar de overkant van de baai wat nog best een stuk is. We zitten heerlijk buiten achterop het dek maar wanneer we door de mist varen, die halverwege ligt, worden we ineens kleddernat en wordt het koud. De dame aan de balie had toch gelijk, want eenmaal aangekomen bij de Ferry buiding is het maar 20 graden. Acht graden verloren in 20 minuten, brrrr. Gelukkig hadden we een lange broek en een vest bij dus die trekken we maar snel aan.

We wandelen door de Ferry Building met food market en kopen de overige Clipper Cards, nu kunnen we met de bus verder rijden naar Pier 39. Hier zijn wat leuke winkeltjes en eettenten en hier liggen natuurlijk ook de beroemde zeeleeuwen op de pier. We lopen winkel in en winkel uit en lopen snel nog een paar dikke truien (net als alle andere toeristen :)). We  willen vanavond nog de Big Bus avondtour doen die om 18.30 uur begint maar door het shoppen en eten vliegt de tijd ineens en we zijn te laat. We blijven gewoon nog even hier rondhangen want het is er leuk maar we moeten ook zorgen dat we op tijd terug zijn bij de Ferry Building om terug met de boot naar de camping te gaan.

We gaan even na zevenen naar de bushalte maar helaas ook hier houden de bussen/trams zich niet aan een schema en uiteindelijk komt na een half uur wachten een tram aan. Er staan inmiddel s veel mensen bij de bushalte die allemaal in die tram willen en er zitten nog veel mensen in de tram, het wordt proppen en als sardientjes in een blik zitten we met misschien wel honderd man in een kleine tram gepropt. Na een minuut of tien komen we aan bij de Ferry Building en rennen we naar de toegangspoort van de ferry, gelukkig zijn we nog net op tijd. We zijn zelfs te vroeg want de boot ligt nog te wachten op een andere boot voordat hij kan aanmeren.

Wanneer we eindelijk ingestapt zijn en aan de terugvaart beginnen veronschuldigd de kapitein zich voor het late vertrek en belooft om de verloren tijd onderweg in te halen, en dat lukt hem. Hij laat de boot over het water vliegen lijkt wel, we gaan behoorlijk rap en dat is eigenlijk wel heel leuk. Net iets na de geplande tijd komen we bij de terminal aan, we lopen terug naar de camping. Nou ja camping eigenlijk is het niet meer dan een oude parkeerplaats waar we hutje mutje met campers bij elkaar staan. Er wonen volgens mij ook veel vaste gasten hier want een aantal hebben hier een soort woonwagen/stacaravan staan. Het is de duurste camping van onze hele reis en ook gelijk de minst leuke en aantrekkelijke, alles is oud en versleten zelfs de eigenaren. Maar goed eigenlijk maakt dat niet veel uit want we slapen alleen maar hier en gaan morgen gewoon de hele dag naar de stad.