10. 8 september: still New York

Door Gerard en Irene van Daalen - 14-09-2008 22:45
Via het internet was ik al gewaarschuwd, dat je de Empire State Building voor 11 uur ’s ochtends of na 11 uur ’s avonds moest bezoeken (hij is tot 2 uur ’s nachts open!), dus vroeg uit de veren vanochtend. Een taxi gepakt, die ons naar het juiste gebouw bracht (ik dacht dat het Chrysler gebouw de Empire State Building was). En dan 86 etages omhoog om van een fantastisch uitzicht te genieten. En dat allemaal zonder enige opstopping dan ook! Goed getimed, Gerard.

Dit gebouw is totaal 102 etages hoog en werd in de jaren dertig van de vorige eeuw in ruim twaalf maanden gebouwd, behoorlijk snel voor die hoogte. De bouwers waren indianen van een bepaalde stam, die geen hoogtevrees kennen. In de eerste jaren stond het gebouw leeg, het was immers the big depression. Maar na het zien van King Kong, de film, kwam de ene na de andere huurder en al snel was de meeste ruimte verhuurd.

Daarna de New York Skyride gedaan. Leuk, omdat het bij de New York pass is inbegrepen. Ik had er nooit 19 dollar voor betaald. Maar je krijgt New York vanuit de lucht te zien en dat bespaar je zo’n 200 dollar aan helicopter kosten.

Toen we weer op straatniveau waren, hebben we de hop-on-hop-off bus gepakt en zijn we een rondje gaan rijden. Dachten we, want bij de New York harbour stopte de bus er definitief mee. Leuke fotoshoot voor ons van de Brooklyn Bridge en het uitzicht op de wolkenkrabbers van Manhattan.

De tocht vervolgd in een goed functionerende dubbeldekker en al rijdende het UN center bekeken. Vlakbij Rockefeller center er uit ge’hopt’ en tickets voor de Radio City Music Hall opgehaald. Wat een geweldig groot gebouw: 6000 stoelen, waarvan 3900 op de begane grond en de rest in drie etages aan balkonnen. Het grootste podium ter wereld met een ingewikkeld hydraulisch systeem, gebouwd in de jaren veertig en tot 1975 mocht niemand maar in de buurt komen: men werd al die jaren door de FBI tegengehouden.

En alle plafonds zijn van goud met soms muren van marmer. Hoge plafonds met kroonluchters die er al sinds de opening hangen. Vanaf begin november is er een kerstshow, die duurt tot begin januari met de beroemde Rockettes, een soort dansmariekes, die al sinds de opening unieke shows geven. Denk bijvoorbeeld aan de Ziegfield follies, de follies bergere, maar dan professioneler. Eén van de Rockettes gaf toelichting. Als je begin november naar de show gaat, kan je op de eerste rij zitten voor 65 dollar, maar naarmate het dichter bij Kerst komt, worden de prijzen hoger. Met Kerst is dezelfde stoel meer dan 300 dollar waard!

Nadat we in het Rockefeller center bij ons favoriete restaurant, Subway, een heerlijk bruin broodje met tonijnsalade als lunch hebben genoten, zijn Irene en schrijver dezes naar Columbus Circle gelopen om aldaar een fietstocht te doen door Central Park met mountain bikes. We hadden geluk: we hadden een privé gids en die heeft ons 90% van het Central Park laten zien. Hij heeft ons Hollanders uitgetest, hoe goed we kunnen fietsen en we slaagden met vlag en wimpel. Best groot zo’n park midden in New York City, vooral als je het moet fietsen!
Het was een geslaagde tocht en we hebben veel tips gehad van onze gids, die we die avond hebben gebruikt. We zijn in de East Village gaan dineren, een hele druk BBQ restaurant, waar we heerlijk hebben gegeten en gedronken.

Na onze vaste borrel voor het slapen gaan voor de 2e nacht het twijfelaartje in…