dag 23 de terugreis ( 5 augustus 2008)

Door Fam. Huijbers in USA - 06-08-2008 23:33

Dag 23  de terugreis.  Dinsdag 5 en woensdag 6 augustus

wachtwoord is :       usa
Overzicht van tekst en foto's staat op http://album.zoom.nl/user/huijbers
Direct naar de de tekst en foto's van dag 23  http://album.zoom.nl/user/huijbers/usa_dag_23

Het zit er dan bijna op. De laatste dag. We konden rustig aan doen want het vliegtuig ging om 3 uur ’s middags en we werden om 11.20 uur door de taxi opgehaald.  Het was nu zaak alles goed in te pakken  en te zorgen dat de koffers niet boven de 23 kg kwamen.  Eigenlijk was dit heel eenvoudig want we hadden een paar dagen geleden in een Outlet Store een extra koffer gekocht en daar hadden we dus plaats voor 23 extra kilo’s . Bepakt en bezakt stonden we klaar voor de taxi. Dineke maakte het deze laatste dag van de vakantie nog wel even spannend  door de rugzak met  paspoorten op de hotel kamer  te laten liggen  (dit was de gehele  vakantie nog niet gebeurd).  Maar bij de laatste inspectie voor het inladen in de taxi kwam de vermissing naar voren en kon de rugzak nog even snel op gehaald worden.  De rit naar het vliegveld duurde een half uurtje. Het vliegveld ligt op een schiereiland in de baai.  Alle douaneformaliteiten verliepen  voor spoedig  en na een bezoekje aan de taxfree shop konden we in het vliegtuig stappen.  Het was wel even en tegenvaller want we hadden in het vliegtuig deze keer  geen tv-schermpje met eigen filmkeuze per stoel. De kids hadden zich hier wel een beetje op verheugd. Er was wel een centraal scherm waar een paar films op werden vertoond.  Bij het opstijgen hadden we een schitterend uitzicht over San Francisco. We zijn de 9 ½ uur verder toch wel doorgekomen.  We vlogen met het licht mee dus is het onderweg maar een uurtje donker geweest. Na  de vlucht kwamen we, na een landing met wederom een schitterend  uitzicht, om  half elf plaatselijk tijd aan. We waren in tijd dus 18 ½ uur verder. De vlucht plus 9 uur tijdsverschil.  Eigenlijk was het voor ons half twee  ’s nachts. Dat was wel even wennen .  De temperatuur van 25 graden  in Nederland was ook even omschakelen , want in San Francisco was het 16 graden. Na een voorspoedige treinreis waren we om een uur of twee in Twello.  Hier stonden taxi Tom en taxi Annemarie op ons te wachten.  De reis zat er weer op.  Het was wel weer even wennen. Geen airco’s, kleine auto’s,  geen achtbaans of  twaalfbaans wegen en mensen die Nederlands tegen je spreken. Het was ons wel opgevallen  dat er erg veel Europeanen  in de USA waren.  Eigenlijk kwam je overal , het maakte niet uit waar, Fransen, Duitsers of Nederlanders tegen. Dit was wel een enorm verschil met 20 jaar geleden ( en helemaal met 30 jaar geleden) . Het maakte het wel wat minder leuk, want soms dacht je echt dat je in Frankrijk liep ( en dat was niet alleen in Las Vegas) .

Resumé
23 dagen , 14 hotels,  bijna 2.000 foto’s, bijna 7 uur film,  ruim 5.800 autokilometers,  ruim  19.000 vliegkilometers en nog eens 200 treinkilometers  dat is toch wel heel wat. Soms misschien wel een beetje (te) veel.  Maar ja , als je wat wilt zien (en dat wilden we) dan zul je wel moeten. We gaan nu lekker uitrusten, herstellen van een jetlag en de prachtige ervaringen op ons in laten werken.