dag 8 Page (21 juli 2008)

Door Fam. Huijbers in USA - 24-07-2008 06:30

Dag 8   Page

Vandaag blijven we de gehele dag in en rond Page.  Page ligt in het indianen Navajo  gebied . We hebben ’s morgens om 8 uur gebeld voor een excursie naar Antilope Canyon en een  bezoek aan het indianen dorp van de Navajo. Beiden konden geregeld worden . De excursie was om half elf en om zes  uur werden we in het indianen dorp net buiten Page verwacht.  Op weg naar de opstap plek voor de excursie kwamen we langs een plek waar 15 kerken naast elkaar stonden. Page ( 8000 inwoners) staat bekend om zijn vele kerken (18 in totaal). De excursie naar Antilope Canyon  was erg mooi. We waren met een groep van 6 personen ( fam Huijbers + 1 fransman) en hadden een echte Navajo vrouw als gids. We hebben veel mooie plaatje gemaakt. De gids wist ons precies te vertellen waar we in de canyon moesten gaan staan. Elke andere toerist die in de weg stond werd weggestuurd. Als we het niet goed stonden dan maakte ze zelf de foto’s.

Antilope canyon is pas sinds 1997 voor toeristen opengesteld.  De Navajo hebben het erg lang geheim gehouden. Het is een canyon die door waterstroom in erg mooie vormen is uitgesleten. Nog steeds stroomt  er bij veel regen water door de canyon.  Nadat we met de 4-wheel drive car terugreden vertelde onze gids nog een en ander over de Navajo cultuur. O.a. dat de taal die ze spreken alleen een gesproken taal is en niet wordt geschreven.  Na de excursie hadden we wat tijd over voordat we in het indianen dorp verwacht werden.  Eerst zijn we naar Horse Shoe Canyon gereden waar we een erg mooi uitzicht over de Canyon hadden.

Daarna  werd gekozen voor een snel bezoekje aan de Glenn Canyon Dam en daarna naar Lake Powel Beach.  Beach was meer Stone Beach maar we hebben er leker gezwommen.  Na een snel hotel bezoekje op naar het indianen dorp.  Het bezoek duurde van  6 uur tot 9 uur ’s avonds. Er werd ons onder het eten van een gefrituurde taco het nodige van de cultuur gedemonstreerd en verteld. Alle bezoekers kregen een vriendschapsketting. De dansen en de cultuur presentaties  waren erg leuk.

Het verhaal  van de stamoudste over de Dené zoals de Navajo zichzelf noemen was indrukwekkend. Zeker het onderdeel van de 4 werelden waar de indianen  in geloven. Wij kennen allen onze huidige wereld en het hiernamaals maar bij de Navajo zijn er nog twee werelden extra.  Na afloop weer terug naar ons hotel na een drukke dag.