Monument Valley WOW

Door Vic & Syl & Tip & Nat - 04-08-2017 07:17

Monument Valley wow

Vanuit Mesa Verde rijden we na het Pancake-ontbijt, wat was het veel wat we kregen, naar de camping in Monument Valley.
We rijden door een mooi heuvelachtig afwisselend landschap, door dorpjes die niet bijzonder lijken. Elke plaats heeft een benzinepomp met meestal een kleine grocery. We hebben niks nodig en het nodigt ook niet uit om te stoppen om iets te bekijken. Dan komen we bij de tradingpost van Bluff. Er is een mooie rotspartij, de Twins genaamd. Er staan heel oude trucks die niet meer worden gebruikt maar wel erg fotogeniek zijn.
Bij de tradingpost kijken we in 2 winkels waar ze souvenirs verkopen. We besluiten iets te drinken bij het restaurant dat bij de winkel zit. Het is inmiddels half 2 geweest en kiezen ook voor een lekkere cheese-burger.
Buiten onder de veranda van de winkel hangen een aantal voederhuisjes waar kolibries af en aan vliegen. Het is leuk om te zien hoe kunstig ze met hun lange snavel voedsel uit het huisje halen terwijl ze razendsnel fladderen met hun vleugels.
Nathan probeert een mooi moment vast te leggen op foto maar dat valt niet mee.
Na Bluff rijden we verder naar onze bestemming van vandaag. We passeren Mexican Hat, dat is een enorm groot plat rotsblok, eigenlijk meer een schijf, dat op een aantal grote rotsen ligt. Het geheel lijkt op een sombrero, een Mexican Hat.
Dan rijden we op de overbekende weg, ik denk dat bijna iedereen dat beeld wel kent, waarbij daar de rotsformaties in zicht komen van Monument Valley. Heel bijzonder om te zien.
De lucht is niet mooi blauw helaas, ook al kunnen we het wel goed zien. We strijken een poosje neer op de parkeerplaats met uitzicht op de beroemde rotsformaties in de hoop dat de bewolking wat meer wegtrekt.
Dat gebeurt niet maar desondanks hebben we mooie foto's gemaakt.
Dan rijden we naar de camping.
We melden ons bij de receptie en boeken een tour door Monument Valley voor de volgende ochtend 7.45u.
De camping Gouldings ligt mooi. De voorzieningen zijn redelijk goed. Er is een klein binnenzwembad. Voor een buitenzwembad zal het er vaak te warm zijn.
We hebben een mooie plaats op de camping. De camping is niet vol.
Het is goed warm en juist als we willen gaan eten, buiten, vallen er grote regendruppels. Grrrrrr.....snel alles naar binnen en daar eten. Het regent een poos stevig door. De volgende morgen is het weer mooi weer.
We slapen 's nachts weer lekker.
De volgende morgen gaat de wekker op tijd.
Tegen 8 uur worden we opgehaald voor de tour. We rijden naar het park Monument Valley en krijgen een mooie rondleiding met soms een ietwat onduidelijk verstaanbare chauffeur. Hij praat door een microfoon in zijn cabine waarbij het geluid door een speaker komt in de open ruimte waar alle passagiers zitten. In totaal is er plaats voor 20 personen, we zijn met 16 personen.
We stopten op meerdere plaatsen. De eerste stop was nog buiten het park bij een typisch indianen-huis voor vrouwen. Het ziet eruit als een grote iglo, maar dan gemaakt van houten palen die zijn afgedekt met de rode woestijngrond dat hard wordt samen met neerslag.
We hebben in zo'n indianenhuis mogen kijken en kregen een uitleg over het spinnen van garen, weven, hoe de verschillende kleuren worden gemaakt voor een tapijt en dat vrouwen per indianenstam hun eigen unieke haardracht hebben. Een oudere indiaanse vrouw liet het een en ander zien.
Daarna gingen we het park in.
We stopten op meerdere plekken waar we foto's konden maken en de vele tafels die vol lagen met zelfgemaakte sieraden konden bekijken. We kregen verhalen te horen over de vele films die zijn gemaakt in Monument Valley en wie eigenlijk Monument Valley heeft ontdekt. John Ford, hij heeft er 10 films gemaakt.
Er wonen nog altijd een aantal indianen in Monument Valley die daar zeer primitief leven, zonder elektriciteit en stromend water.
We zien er nog rotstekeningen en een magisch moment is bij een enorme overhangende rots waarbij er iemand op een fluit speelt. Bovenin de overhangende rots zit een opening waardoor je naar de mooie blauwe lucht kunt kijken.
Zo'n 3,5 uur later worden we weer bij de camping afgezet.
Via de supermarkt, om donuts te kopen, gaan we weer op pad.
Victor wil per se nog terug naar het punt waar we gisteren foto's maakten van Monument Valley omdat het nu mooier weer is.
Dan op naar Page, onze volgende bestemming voor 2 nachten.
Het is een mooie rit, waarbij we door Kayenta rijden, daar wordt geen druppel alcohol geschonken.
De brandstof is er goedkoop dus we tanken weer vol.
We rijden vanuit de staat Utah de staat Arizona binnen, dus hup we gaan weer 1 uur terug in de tijd.
De camping waar we 2 nachten staan is Lake Powell Campground in Page. Het is een mooi terrein, helemaal verhard met grint.
We krijgen een mooie plaats met veel schaduw. Er is ook weer een klein binnenzwembad.
Het is erg warm, zo'n 35 graden, maar het is een droge warmte.
Nadat we onze plek hebben gezien rijden we naar Page voor wat boodschappen.
Als we weer terug zijn op de camping wordt er gezwommen en de was moet weer worden gedaan.
We doen verder relaxed en eten op de camping aan onze eigen picknick-tafel die bij de plek hoort.
We worden omringd door meerdere campers waarbij het overgrote deel van de mensen Nederlanders zijn.
Vannacht zal het slapen worden met de airco aan anders drijven we ons bed uit.
Morgenochtend gaan we de lower Antilope Canyon bezoeken.