Vancouver Island deel 2

Door Koos en Magda - 14-07-2013 20:14 Vrijdag 12 juli Vancouver Island is qua oppervlakte groter dan Nederland dus ook hier nog flinke afstanden te overbruggen. Er zouden ook nog beren en wolven moeten zitten maar we zien alleen hertjes. We rijden langs de kust via Campbell River naarStrathcona Provincial Park. Echter bij navraag in het visitor centrum van Campbell River bleek dat de hoogste berg van het eiland en de hoogste waterval van Canada niet zomaar bereikbaar zijn. Hiervoor zouden we te voet een aantal dagen op pad moeten. Hier hebben we zowel de tijd als de uitrusting niet voor. Dan bekijken we Campbell River inclusief haven vanuit de camper. We zoeken een bakker maar omdat we die niet kunnen vinden komen we bij de Subway terecht. Dit is weer geen succes dus beloven we elkaar dat dit echt de laatste keer was! We besluiten dat het dan maar een stranddag moet worden. Dus we rijden via de oceanside route weer naar het zuiden tot we bij een lekker strand komen. Eerst doen we weer een uurtje Qualicum Beach wat zo goed bevalt dat we op zoek gaan baar een camping aan het strand. Die vinden we een klein stukje verder in Parksville. Een camping die zo in Katwijk of Noordwijk aan het strand zou kunnen staan. We staan op de plek van vaste bewoners met een mooi bloementuintje. Mooi zwembad en bubbelbad er bij, helemaal prima na veel bushcampings. Strand is hier wel heel anders als bij ons. Verschil tussen eb en vloed is zomaar een km waardoor bij vloed geen strand en bij eb alleen nat strand met allemaal rommel zoals bomen, schelpen en van alles en nog wat. Niet lekker om op te liggen dus maar er is dan vaak wel een grasveld. Vanavond super lekker gegeten in restaurant Kalvas! Mocht je ooit in de buurt zijn... Hier krijg je naast een goed stuk vlees tenminste ook een flink portie gevarieerde groenten op je bord! Zaterdag 13 juli verlaten we onze huiselijke stekkie en rijden eerst naar Englishman River Falls prov. park. Al twee dagen zijn we hier hier in de buurt maar nog niet wezen kijken. We doen ons gebruikelijke rondje naar de upper en de Lower Falls en worden toch weer verrast met een nieuwe variant. In de Lower ligt een enorm rotsblok wat als het ware het gat blokkeert. Vervolgens rijden we naar Nanaimo waar we zijn aangekomen met de Ferry, maar nu bekijken we ook de haven het centrum. Stelt niet zo heel veel voor maar we lunchen wel heerlijk op een achenebbis terrasje. Toevallig had ik gelezen dat er dagelijks om 12.00 een saluutschot wordt afgevuurd met een oud kanon van het Bastion. Het Bastion hebben we niet gezien, maar de knal kwam luid en duidelijk over. Het is weer de hoogste tijd om een strand op te zoeken. We komen terecht in Ladysmith, een klein dorpje aan een baay waar op zaterdagmiddag het hele dorp gaat picknicken aan het strand. Alles wordt hiervoor mee gesleept. Ook nog de lokale band op een open kar en het feest is compleet. Wel een probleem dat de zanger en de zangeres totaal niet kunnen zingen... Hoe dan ook lekker genieten van de zon en een hoop te zien. Weer een trouwerij aan zee. Blijkbaar is dat echt een ding voor op zaterdag. Lachen om te zien hoe ze dat hier doen. Eind van de middag rijden we door naar Victoria en vinden een camping buiten de stad aan een meer. Het contrast met gisteren is enorm. De camping is een vervallen bende die wordt gerund door graaf Dracula en zijn vrouw vanuit de woonkamer en de keuken. We rijden met de graaf in zijn golfkarretje over het terrein om een plekje uit te zoeken. Hij is heel selectief in zijn gasten die hij toe laat. Hij is blijkbaar gek op Hollanders en stuurt jongeren die hij niet ziet zitten gewoon weg. 'S avonds gaan we de stad bekijken. Het is lekker druk met een nightmarkt, straatartiesten,muziek en uiteraard de barretjes en terrasjes. De stad doet een beetje Engels aan en is eigenlijk gezelliger danVancouver. Het kan ook zijn dat het komt dat het nu zaterdag avond is. Koos staat nu voor de derde keer te kwijlen in de winkel van de Rocky Mountain Chocolate Factory en gaat overstag voor een in chocolade gedompelde appel. We belanden in een gezellige Engelse pub met live muziek waar alle obers in Schotse rokken lopen, die van de dames zijn wel opvallend veel korten dan die van de mannen. Ondanks dat we eigenlijk niet goed hadden opgelet waar we op de camping stonden lukt het ons toch om hem weer terug te vinden.