25 augustus

Door Ferry Carlier - 27-08-2011 07:02

de omgeving van Jasper

Vlak bij de campground begint de Icefield Parkway (Highway 93) naar Lake Louise en Banff. Wij nemen de oude snelweg Highway 93a. Die is veel rustiger en ook mooier. Bij de Athabasca Falls eindigt Highway 93a en kom je vanzelf op de Icefield Parkway. Die volgen we nog een stuk, maar eerst nemen we de tijd om de Falls te bekijken. In het bos naast de falls kom ik een groepje van 3 elks tegen.

Zo'n 30km verder zijn de Sunwupta Falls. Veel minder spectaculair, maar nog steeds de moeite van het bezoeken waard. Bovendien roept dit herinneringen op. Bij onze eerste reis naar dit gebied hebben we hier in een cabin overnacht.

Op de terugweg zetten we de camper stil langs Highway 93 voor de lunch. Daarna rijden we door naar Maligne Lake, zuidoostelijk van Jasper.
Onze eerste stop is Maligne Canyon. Een hele smalle kloof die door het water is gevormd. Via 6 bruggen kun je de kloof een heel eind volgen. Wij nemen 3 van die bruggen. Dat is meer dan genoeg, want je moet ook weer naar boven!

Vlak bij Medicine Lake komen we een kleine kudde longhorn sheep tegen. Ze wandelen over de weg en gaan voor ons niet opzij. Er is echter verder geen verkeer, dus kunnen we helemaal over de linker rijbaan voorzichtig passeren.

Iets voorbij Medicine Lake staan er een aantal auto's stil. Altijd een teken dat er iets te zien is. Deze keer is er ook een parkranger om een oogje in het zeil te houden. Als wij aan de beurt zijn om langs te rijden, is er niets meer te zien. De parkranger zegt dat er een beer was, die nu tussen de bomen is verdwenen. Jammer.

Bij Maligne Lake zien we dat de boottocht die daar begint $60 per persoon kost. En dat voor een tochtje van 90 minuten. We zijn niet genoeg toerist om dat leuk te vinden. Dus we eten een bescheiden ijsje en wandelen terug naar de camper. Daarbij worden we bijna omver gelopen door een elk. Die passeert ons op nog geen 5 meter.

Terug op weg naar Jasper hebben we echt veel geluk. Ongeveer daar waar we op de heenweg de beer hebben gemist, zit die nu met 3 jongen in de berm van de weg. 3 jongen! Dat hebben we nog niet eerder gezien.

Helemaal tevreden vervolgen we onze weg terug naar de campground. Als toegift zien we vlak bij Jasper nog 3 elks op een eilandje liggen.
Alles bij elkaar een prachtige dag in de Rockies. Zeker de moeite waard geweest om deze omweg te maken.