Yoho - Kootenay - Banff - Calgary

Door Familie van Tetering - 05-09-2022 21:17

Yoho (ontzag en verwondering) National Park

Nadat we de icefields parkway uitreden was het nog een klein stukje naar Yoho national park. Hier kwamen we later in de middag aan waardoor alleen spiraal tunnels viewpoint hebben gezien. Je ziet hier de treinen de bergen in verdwijnen. Daarnaast zie je de Yoho-vallei en de Yoho-Gletsjer vanaf het platform. Op het moment dat we gingen kijken kwam er helaas geen trein aan. Hierna zijn we naar de camping gereden, kicken horse campground. Toen we ons gingen aanmelden kregen we te horen dat er een beer in onze loop rondhing, de parkranger had al twee campingplekken afgezet waar de beer zich soms liet zien. Eenmaal geïnstalleerd op de camping zagen we een leuke speeltuin waar de kids konden spelen. Tijdens het eten zag Freek de Beer tussen de bossen besjes eten. We zijn van een afstandje de zwarte beer gaan bewonderen. S’avonds lekker gaan douchen en naar bed.

De volgende ochtend zijn we als eerst richting Takakkaw Falls gereden, tijdens de rit erna toe zagen we nog een viewpoint waarbij je uitzicht had op de spiral tunnels. Deze keer hadden we meer geluk want er kwam net een trein aan. Je zag inderdaad maar een gedeelte van de trein en een ander gedeelte was verdwenen in de bergen. Na deze korte stop zijn we verder gereden naar de Takakkaw Falls. Op een gedeelte van de route is speciale instructie voor campers groter dan 7 meter, dit geldt dus ook voor ons. Dit houdt in dat je een klein gedeelte achteruit moet rijden zodat je hierna weer vooruit kan rijden, dit ivm de krappe bochten die er zijn. Nadat we veilig boven waren was het nog een uitdaging om een parkeerplekje te zoeken. Het was een korte wandeling naar de Falls toe, het is de 2e hoogste waterval van Canada, hij is namelijk 254 meter hoog. Een mooie waterval waarbij je ook erg nat wordt als je dichterbij komt. Ook op de terugweg was het voor Freek een uitdaging om de bochten goed te nemen. Onze weg vervolgde naar de natural bridge, dit is een steenformatie in de Kicken-Horse rivier. Het stromende water heeft een gat in de rotsen geslepen, waardoor er een brug over het stromende water is gevormd.

Hier hebben we een korte stop gemaakt, waarna we doorreden naar de Wapta Falls. Helaas werden we door de navigatie de verkeerde kant op gestuurd en reden we op een onverhard pad de verkeerde kant op. Op een gegeven moment maar omgedraaid en zagen we borden staan naar de Wapta Falls. Het is een mooie en leuke wandeling van ongeveer 2 km. het enige nadeel is dat er heel veel muggen waren, dus we hebben erg snel gelopen. De Wapta Falls is even breed als de rivier, 150 meter breed en het stort 30 meter omlaag. Nadat we kort de Falls hadden bekeken snel doorgelopen richting de camper vanwege de muggen.

Dit was onze laatste stop in Yoho, waarna we ons weg vervolgden naar Golden om wat boodschapjes te doen en te eten bij de Mc Donalds. Hierna was het nog 1,5 uur rijden naar de volgende camping in Radium Hot Springs.

Kootenay national park

De volgende morgen rijden we over de Kootenay Highway. Deze weg is 94 km lang en leidt je vanaf de Zuid ingang van Kootenay naar de Trans-Canada in Banff National Park. Wij vonden deze route zeker een van de mooiste! Bij het Plaatsje Radium Hot Springs rij je door een nauwe kloof van het park in en hierdoor krijg je een mooie natuurlijke entree. Wij doorgereden naar Numa Falls. Hoewel deze Falls niet hoog is illustreert hij erg mooi de schoonheid en de kracht van de natuur. Daarna doorgereden naar de Paint Pots. De pain pots zijn bijzondere geologische verschijnselen: roestkleurige miniraalbronnen met okerkleurige oevers. Ze verzagen de first nations van okerkleurige verf. Zo ook waren onze schoenen mooi gekleurd. Wel was dit een prachtige wandeling. Iets wat we nog niet hadden gezien in Canada. Zeker de moeite waard om hier een wandeling te maken.

Nadat we terugliepen kwam Kelly nog een Canadese fazant tegen die aan het rommelen was tussen de blaadjes. We zijn daarna doorgereden naar Marble canyon. De combinatie van helderblauw gletsjerwater, witgrijze kalkstenen wanden en groene planten, struiken en mossen maken de veertig meter diepe canyon een bijzondere en super mooie plek. Via de Marble Canyon Trail (0,8 kilometer one way) met een aantal trappen en bruggen krijg je een goed beeld van de kloof. Nadat we dit hadden gelopen werden we aan het einde getrakteerd op een grizzly beer. Inmens groot en bijzonder eigenzinnig. Hij liep op een gegeven moment over de trail waar mensen aankwamen gelopen. Gelukkig konden we de mensen waarschuwen zodat ze weer terug konden lopen. Samen met een paar anderen de beer op gepaste afstand gevolgd, waarna de beer besloot een stukje te gaan zwemmen. Ontzettend gaaf om te zien zo’n immens beest.

Tevreden door gereden naar de Camping in Banff (Tunnel Mountain Village II). Gelukkig mochten we weer fikkie stoken en dat hebben we die avond ook gedaan in gezamenlijkheid met wat eten en drinken.

Banff

De volgende morgen zijn we naar het plaatsje Lake Louise gereden waar we een pendelbus hadden naar Moraine Lake en Lake Louise. Omdat deze lakes erg populair zijn kan het erg druk zijn daarom is het slim om met de bus naar deze plekken te gaan. Moraine Lake staat bekend om haar helderblauwe water en de tien bergpieken die het meer omringen. Vanaf de parkeerplaats start een wandeling met mooie uitzichten op het meer. Lake Louise is misschien wel het meest gefotografeerde meer ter wereld. Het is vernoemd naar prinses Caroline Alberta Louise, de dochter van Queen Victoria. Het wereldberoemde Fairmont Chateau Hotel Lake Louise ligt aan de oever. Wij vonden dit te toeristisch en daardoor ook minder mooi. Toen we bij Lake Louise waren veranderde het weer ontzettend snel en zijn we vlug met de bus terug naar de parking gegaan. Vervolgens terug gereden naar Banff in de stromende regen. Wel gaf dit een knus gevoel. Eten gemaakt en in de avond toen het was opgeklaard naar de gondel van Banff gegaan. Met de Banff Gondola ga je naar de top van Sulphur Mountain. Ze hebben hier op de top van de berg een interactieve omgeving voor de kids. Daarnaast geniet je van het uitzicht van zes verschillende bergketens. De Banff Skywalk is een wandelroute van een kilometer langs de bergtop. Een leuke wandeling met echt prachtig uitzocht over deze vallei. Vervolgens weer zigzaggend terug gereden naar de camping om te gaan slapen en de volgende morgen onze laatste wandeling te gaan lopen.

In de ochtend was het droog in Banff dus we hadden goede hoop voor onze laatste wandeling. We reden in de ochtend naar de Johnston Canyon. Het weer en zicht werd steeds slechter en bij aankomst van de wandeling regende het al flink door. Besloten om de wandeling toch te wandelen. De Johnston Canyon, is een smalle kloof waar een onstuimige rivier met watervallen doorheen loopt. Door de kloof is een wandelpad aangelegd. Het is 1,2 kilometer wandelen naar de Lower Falls (enkel) en 2,4 kilometer (enkel) naar de Upper Falls. Helaas konden we niet naar de Upper Falls lopen omdat deze under construction was. Toen we bij de Lower Falls aan kwamen moesten we een tijdje wachten om door een kloof de lower Falls goed te zien. De kids vonden het wachten waard. Met op de terugweg een kleine sanitaire stop waren we zo weer terug in de camper waar we ons gelijk hebben omgekleed omdat we bijna tot onze onderbroek nat waren.

Met de verwarming opa standje 4 terug naar Tunnel Mountain Village om lekker warm te gaan douchen. Eenmaal gedoucht zijn we met de bus naar het centrum gegaan om nog wat leuke truien te scoren en andere souvenirs. Nadat we hiermee klaar waren hebben we heerlijk gegeten bij Park. Een mooie afsluiting van Banff. Moe en voldaan naar de camping terug gegaan om daar de kids op bed te leggen . Wij hebben s’ avonds hier alvast wat voorbereidingen gedaan betreft kleding en uitzoekwerk voor de weg terug naar Nederland.

In de ochtend spullen verder ingepakt en gelijk gezorgd dat de camper leeg was van zijn grey en black waste. Bij wegrijden van de camping gelukkig nog onze favoriete park Ranger Liby gezien. Ze wenste ons een prettige reis en gaf ons nog een kleine aandenken aan campingplek.Rustig aan naar Calgary gereden.

Calgary:

In Calgary bleven we slapen bij de Familie Bennet die we hadden ontmoet in Blue River. Hele lieve en gastvrije mensen die  de kids erg leuk vonden. Ook hadden ze een lieve Hond genaamd Edger, een Corgi. Eerst bijgekletst en vervolgens de camper helemaal Schoon gemaakt terwijl de kinderen met blokken konden spelen en tussendoor met Edger. Nadat we klaar waren met schoon maken gingen we met zijn allen naar het park. Het was niet zo ver rijden en hier gingen we bbqen omdat hun dochter een nieuwe baan had. Wij mochten mee. We waren met een groep van ongeveer 30 man met verschillende leeftijden. De kids werden vermaakt door een candese meid die kids heel leuk vond. Isaac en Rifka vonden het super leuk. Freek heeft zijn bbq skills kunnen laten zien en cheese burgers gemaakt voor de mensen. Ze vonden het erg leuk dat we zo behulpzaam waren. Rond 07:30 pm richting hun huis gegaan omdat de kids graag nog in bad wilde. Hier hebben ze gebadderd en daarna zijn ze gaan slapen. Wij nog wat gedronken om vervolgens te gaan slapen.

In de ochtend ben ik met David de camper in gaan leveren zodat we minder tijd hoefden te spenderen op het vliegveld. Dit was erg fijn. Bij terug komst geluncht en daarna rustig aan gedaan totdat het tijd was om naar het vliegveld te gaan.

We reden met de camper 4.1 kilometer op 1 liter benzine. Totale kilometers 5631.6. Dus we hebben flink moeten tanken :).

Helaas was de tijd nu echt gekomen. Op het vliegveld afscheid genomen om vervolgens in te checken. Dit verliep redelijk vlot. Alleen het scan systeem is wat verouderd waardoor bijna alles van de band moest. Eenmaal doorgekomen moesten we nog 2 uur wachten. We hebben hier ons laatste geld opgemaakt om vervolgens met een splinternieuw vliegtuig te vliegen naar Frankfurt. We vlogen met Finnair, eten was goed en kregen genoeg eten. Wat de kids ook leuk vonden is dat je het vliegtuig van boven en onder kon bekijken op het video scherm. Vanuit het vliegtuig hebben we ook een stukje van het noorderlicht gezien. De terugreis verliep erg vlot, de kids hebben een aantal uur geslapen en eenmaal aangekomen in Frankfurt duurde het allemaal iets langer. Weer door de security en daarna ongeveer 3,5 uur gewacht op de vlucht naar Amsterdam. Isaac en Rifka vonden andere kinderen om verstoppertje mee te spelen. Na het lange wachten was het dan zover, we konden eindelijk naar Amsterdam, ongeveer een uurtje vliegen voordat we er waren. We hadden vlot onze koffers en onze ouders kwamen ons ophalen.

Maar aan al het moois komt een eind, zo ook aan deze reis. We kijken terug op een schitterend avontuur!