Seattle

Door terBeekjes on tour again - 14-05-2018 17:49

De eerste drie dagen van onze reis zitten er op waarvan dag 1 de vliegreis naar Seattle was. Die begon ‘s morgens om 5.00uur met het bericht dat onze vlucht vertraging had en we niet om 11.00 uur zouden vertrekken van Schiphol maar pas om 15.00 uur. Dat was ff schrikken omdat we dan zeker onze overstap in Houston zouden missen...... Maar dankzij een wakkere Fardau is het allemaal goed gekomen. Zij heeft snel de vlucht om kunnen boeken (nu via Washington naar Seattle) en met uiteindelijk slechts een kwartier vertraging kwamen we daar om 20.30 uur plaatselijke tijd aan. Vanuit het vliegtuig is de top van Mount Rainier (bijna 4400 meter) die boven de wolken uitkomt het eerste wat je ziet van Seattle. De taxichauffeur (al geboekt vanuit Nederland) stond ons bij de bagageband al op te wachten en zo waren we een uurtje later bij het hotel. Nog even snel iets gegeten en toen naar bed. We waren inmiddels bijna 24 uur onderweg.

Gisteren waren we alweer vroeg wakker en zaten om 8.00 uur al aan het ontbijt. Staat Chicago bekend als de ” Windy City” zo heeft Seattle de reputatie als regenachtige stad. Maar we boffen, de zon staat hoog aan de hemel en er is geen wolkje aan de lucht. We liepen eerst naar Kerry Park, bekend voor het uitzicht op de stad, en inderdaad heb je van daaruit een prachtige skyline met op de achtergrond weer Mount Rainier. “Look, the mountain is out”

Hierna besloten we niet de Space Needle op te gaan (erg toeristisch en bovendien “under construction”) maar te kiezen voor een alternatief. Het werd de Smith Tower, van waar je op de 36ste verdieping ook een mooi uitzicht hebt. Het valt op dat er erg veel groen is in en om de stad. Veel parken, oa het Olympic Sculpture Park, maar ook langs de straten is veel beplanting. Buiten de stad zie je de nog met sneeuw bedekte Olympic Mountains en de Cascade Range met als hoogste bergtop de Mount Rainier. En dan is er natuurlijk nog de haven met zijn containerkranen. Ondanks de prachtige dag zijn we toch nog maar voor een museum gegaan. Maar wel 1 waar je ook een gedeelte van de kunst in de daarvoor speciaal aangelegde tuin kunt bewonderen nml.het Chihuly Garden and Glass. Het was echt de moeite waard. Wat een prachtige, kleurrijke, wondere wereld van glas. Onderweg naar het museum eerst langs Pike Place Market (overdekte markthal) gelopen om een hapje te eten. Maar daar was het verschrikkelijk druk en warm. Leek wel alsof iedereen op dat moment daar de boodschappen ging doen dus daar waren we snel weer weg.

Vanmorgen ben ik (Brigitte) verwent met een “ontbijtje op bed” omdat het Moederdag was. En natuurlijk hebben we naar Max gekeken tijdens zijn race in Barcelona. Daarna snel naar de stad want daar werd de Color Run gehouden. We hebben het staartje van de 5 km loop nog gezien. Tjee wat zag iedereen er uit, maar ook de omgeving van het parcours was voorzien van alle kleuren van de regenboog. We wilden naar het MoPop, een museum gewijd aan sciencefiction, popmuziek en popcultuur, Het gebouw ziet er heel futuristisch en prachtig uit maar het sciencefiction gebeuren binnen kon ons niet zo boeien. Het muziekgedeelte met oa een tentoonstelling gewijd aan Jimmy Hendriks en Nirvana (beiden uit Seattle),de gitaartoren en de Sound Studio, waar je zelf kon spelen op gitaar, piano of drum waren wel erg leuk. Omdat het weer een prachtige dag was besloten we om naar het Union Meer (midden in de stad) te wandelen en daar een poosje aan het water te gaan zitten. Vanaf het meer vertrekken de watervliegtuigen voor een rondvlucht boven de stad. Het was een komen en gaan van vliegtuigen. Maar ook veel mensen hebben daar hun boot liggen en moeten via het meer naar open water. Daarnaast kon je een rondvaart maken op 2 rondvaartboten en waren er nog de nodige dagjesmensen aan het kanoën, zeilen of peddelen. Kortom het was er gezellig druk en je snapt niet dat er met al dat stijgende, dalende, varende en peddelende verkeer geen ongelukken gebeuren, maar het ging allemaal goed. Soms moest een vliegtuig een tweede poging doen om op te stijgen of een doorstart maken als er een boot de “landingsbaan” kruiste maar iedere bleef relax en gunde elkaar de ruimte. Wij hebben ons geen seconde verveelt.

Vanavond is Fardau naar een concert van Pink geweest in de Key Arena en hebben Willem en ik de zonsondergang in de Elliot Bay bekeken. Morgen gaan we de camper ophalen en reizen we door naar Vancouver in Canada.