Dag 4: Icefield Parkway

Door Roelof en Wilma - 11-06-2017 07:14

Na een nacht met regelmatig regenbuien stonden we op met een bewolkte hemel. Het was droog, maar zeer de vraag of dat zo zou blijven. Er was nog geen oplossing gevonden voor de stroomstoring. Ook in het dorp was dit nog het geval en daarom geen boodschappen kunnen doen. De supermarkt was tot nader order gesloten. Wel konden we tanken voor we onze route van vandaag gingen rijden. Plan was de Icefield Parkway te doen en onderweg een aantal stops te maken. De eerste stop werd er een bij Bow Lake. Niet helemaal ons doel, maar hier zagen we met vele anderen de eerste beer in levende lijve. Hij/Zij stond rustig langs de weg eten te zoeken. De beer werd volop door ons en de vele andere toeristen op de foto gezet. Waarschijnlijk was de beer gewend aan mensen, want ze deed gewoon haar ding zonder aanstoot te nemen aan de vele omstanders. Wel werd er gepaste afstand gehouden. Ook konden we daar een nog bevroren meer zien. We zaten op ca 2000meter hoogte. De reis werd voortgezet en we konden genieten van de Rockies met nog veel sneeuw op de toppen en de flanken van de bergen.
We nemen de afslag van het Peyto Lake. Dit meer wordt beschreven als een meer met een onwerkelijke kleur van het water. Het was een klein stukje lopen en toen we bij een uitzichtpunt kwamen, werden we inderdaad verrast door de fantastische kleur van het water. We nemen de nodige foto's en genieten van het uitzicht. De paden er naar toe zijn goed verhard maar zeker niet sneeuwvrij. En de temperatuur neemt winterse waarden aan. Gelukkig hebben we daar wel rekening mee gehouden.
Na een poosje keren we terug bij de camper en vervolgen onze weg richting Jasper. Onderweg zien we diverse fietsers, die ook deze weg nemen. Petje af, de totale afstand van de Icefield Parkway bedraagt ca 230 km en geen moment is het vlak.
Na zo'n 130 km komen we bij onze volgende stop. De Columbia Icefield. Het is een enorme gletsjer, waar we met een gletsjer voertuig de gletsjer oprijden. De chauffeur vertelt over de gletsjer en alles wat erbij hoort. Dat doet hij op een vermakelijke wijze en we genieten van de tocht. Op het eind van de route zo'n 25 minuten rijden, verlaten we het voertuig en kunnen we de gletsjer betreden en de nodige foto's​ maken. De ijsmassa is indrukwekkend, alhoewel het stevig waait, het begint te sneeuwen en de gevoelstemperatuur ver onder het vriespunt daalt. Na een half uur worden we weer teruggebracht naar het startpunt en gaan we met een gewone bus naar de Glacier Skywalk. Dit is een bouwsel, dat uit de zijwand van de berg is gebouwd. Het steekt zo'n 20 meter uit en het heeft een glazen vloer. Onder je zit de afgrond van ongeveer 180 meter. Een indrukwekkend bouwsel en bijzonder om er te zijn geweest.
We keren weer terug naar de camper en vervolgen onze weg. De omgeving blijft bijzonder ondanks de diverse buitjes en de laaghangende bewolking. Even voor Jasper komen we aan bij een camping en reserveren een plekje.
Vervolgens moeten we nog de voedselvoorraad op peil brengen en doen boodschappen in Jasper.
Weer is er een dag voorbij, waarbij we fantastische leuke dingen hebben gezien. Hopelijk is het morgen beter weer.