Dinsdag 23 mei 2017: van Jasper naar Blue River

Door De Bruin & Zoon - 28-05-2017 04:55

Ook vandaag weer mooi weer. De laatste voorlopig volgens de weerberichten. We beginnen met een wandeling door de Maligne Canyon waarna we via Mount Robson Park gaan proberen tot in Blue River te komen. Ofwel de terugweg naar Vancouver start.

Lekker vroeg zijn we bij de Maligne Canyon. Deze lange canyon van kalksteen is een best spectaculaire bergkloof. Op sommige plekken is hij maar 3 m breed, maar wel 50 m diep. Via een asfaltweg en diverse loopbruggen kunnen de oevers gevolgd worden en kun je een kijkje nemen bij de kolkgaten in het gesteente en de vele watervallen langs de loop van de rivier.

Het is een wandeling van 3,7 km van de rivierbedding naar de top van het ravijn, plus dezelfde afstand weer terug. Omdat de Sixth Bridge i.v.m. wegwerkzaamheden niet bereikbaar is, starten we bij de Fifth Bridge. Ter hoogte van Fourth Bridge versmalt de vallei tot een nauwe kloof en zien we uit de wand het uit Medicine Lake gesijpelde water naar beneden storten. Het wandelpad wordt aanmerkelijk drukker wanneer we de top en Second en First Bridge naderen. Een mooie wandeling.

Vanuit Jasper rijden we in westelijke richting over Highway 16. Bij de Yellowhead Pass (de laagste bergpas in de Rockies), op de grens van Alberta en British Columbia, verlaat de weg Jasper National Park en bereikt hij een bijzonder mooi provinciaal park, Mount Robson Provincial Park. In het park volgt Highway 16 de loop van de Fraser en onderweg passeert hij eveneens de oever van Yellowhead Lake en Moose Lake. Dit grote park te midden van een indrukwekkend berglandschap omvat Mount Robson, met 3954 m de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains. Bij het Visitor Centre hebben we een fraai uitzicht op Mount Robson.

Nauwelijks weggereden van de parkeerplaats bij het Visitor Centre stuiten we op een Grizzly aan de kant van de weg. Mooi, die hebben we nu ook op foto. Iets verderop zien we het begin van een bosbrand. Een dag later zie ik in het nieuws dat al 200 ha was afgebrand en het vuur nog niet onder controle was.

Bij de Rearguard Falls zetten we de auto weer aan de kant. Rearguard is ook de naam van het provinciaal park met een brede, maar lage waterval die neerstort in de Fraser. Vanaf de parkeerplaats is het een wandeling van 300 meter. Bij Tete Jaune Cache gaan we linksaf Highway 5 op, richting Clearwater.

Vlak nadat nadat we de Yellowhead Highway hebben verlaten rijden we langs Jackman Flats Provincial Park. Het is een klein natuurgebied met zandduinen. Even verder rijden we Valemount nog even in. Valemount is gelegen in de ‘Valley of the Mountains’. Een wintersprotplaats in opkomst.

In Blue River zetten we de camper neer op de plaatselijke campground. ’s Nachts stormt het blijkbaar.