Highway 12 en Capitol Reef

Door Tjitske Tania - 22-09-2015 21:11

Na bijna 9 uren te hebben geslapen werden we vanochtend heerlijk wakker. Binnen een uur hadden we ontbeten en ons helemaal klaargemaakt voor vertrek waarna we om 9 AM vertrokken richting Capitol Reef. De afstand was ongeveer 200 kilometer en daar hebben we dik 4 uren over gedaan.

We zijn namelijk over de 'Highway 12' gereden en dat is 1 van de mooiste routes in Amerika. We gingen van hooggebergte naar bossen die je in Zweden ook ziet. Met allerlei uitzichtpunten die het stoppen zo de moeite waard waren schoot onze rit dan ook niet echt op :)

Nadat we nog ergens (met moeite) contant geld hadden kunnen pinnen (blijkt in de praktijk toch handig te zijn als je midden in de bush staat..), zijn we doorgereden naar ' de camping' in Capitol Reef. Er is 1 camping in het park en deze werkt met 'First come first serve', net zoals we afgelopen zaterdag aantroffen in Zion. Maar nu hadden we gelukkig wel mazzel! Er was nog 1 plaats en daar waren we net op tijd voor: We staan op 'Fruita campground', midden tussen de fruitboomgaarden en hoge rotsen in: alweer zo'n droomplek!

Nadat we even waren bijgekomen en wat tips van de host van de camping hadden gekregen hebben we de 1e hike gelopen: de Fremont River Trail. Deze begon op de camping, leidde ons langs de rivier naar uiteindelijk een hoge klif met een geweldig uitzicht. Na deze alweer behoorlijk pittige klim en afdaling hebben we wat appels en peren geplukt uit de boomgaard: iedereen mag zoveel fruit meenemen als hij/zij wil. Alle vruchten die op de grond lagen waren voor de eekhoorns, de kalkoenen en de herten die hier allemaal vrij rondlopen.

Naast de camping is een heel klein winkeltje met allemaal verse producten. Omdat we het niet konden laten hebben we een homemade 'rabarber aarbeientaartje'  en pastasaus voor het avondeten gekocht. Beide waren meer dan lekker :)

Na het eten zijn we op pad gegaan voor onze 2e hike, Cohab Canyon. Deze begon aan de overkant van de weg en begon direct met een enorme klim. Na de klim (langs alweer echt veel te stijle randen, ik begin er al bijna aan te wennen ondanks m'n hoogtevrees..), kwamen we terecht in een Canyon die bedolven was met grote rotsen. Tussen deze rotsen ging de hike verder helemaal tot aan de andere kant van de canyon. Het werd weer een behoorlijke klim en klauterwerk waarbij we weer ontzettend werden geïmponeerd door de grootte van dit stuk natuur (en vooral; hoe klein we ons ook hier weer voelden). Nadat we een klein stuk de canyon in zijn gelopen moesten we weer terug omdat het om 8PM weer donker zou zijn. En afdalen zonder licht is geen aanrader. Met licht trouwens ook niet; ikzelf ging door de losse steentjes een keer hard onderuit. Verder geen schade gelukkig...

's Avonds hebben we nog even de indrukwekkende sterrenhemel (inclusief heldere melkweg) bewonderd en zijn we om half 10 gaan slapen.