Yellowstone 3

Door A.F.M. Deelen - 28-07-2015 05:59

Uitslapen is er niet bij deze vakantie, dat is zonde van de tijd. Om zes uur stonden we dan ook al weer naast ons bed. Na het douchen en ontbijt, gingen we op pad om de bovenste lus van Yellowstone National Park te bekijken. Er loopt namelijk een ruim 300 km lange weg door het park, die in de vorm van een 8 is aangelegd. Het eerste waarvoor we de auto stopten, was de Gibbon Falls, een waterval zoals er hier wel meer zijn. Na de Artists Paintpots, een plek waar weer veel thermale activiteiten plaatst vonden, reden we naar Mammoth Hot Springs. Hier vind je prachtige, door ontspringend heet water gevormde, terrassen. Het hete water bevat veel calcium, dat als residu achterblijft zodra het water is verdampt. In dat warme water voelen micro-organismen zich goed thuis, waardoor er mooie kleuren ontstaan. Stopt dat water, dan verdwijnen de micro-organismen en daarmee ook de mooie kleuren. Dat was helaas duidelijk te zien. Hele stukken travetin, zoals dat dan heet, waren grijs gekleurd. Jammer, maar zo is de natuur. We dronken nog een koffie in Mammoth Hot Springs en gingen verder met onze ronde. Het zonnige weer van de ochtend had inmiddels plaats gemaakt voor regendreiging. De lucht kleurde steeds donkerder en het duurde dan ook niet lang voordat het daadwerkelijk begon te regenen. Even later kwamen we weer bij Canyon Village, waar we gisterenavond ook al waren. Toen hadden we echter geen tijd meer om de North Rim Drive te rijden, nu hadden we die wel. Een steil wandelpad leidde naar een platform, dat vlak naast de Lower Falls gelegen is. Je had hier een geweldig uitzicht op de Lower Falls en op The Grand Canyon Of The Yellowstone. De laatste zagen we nog vanuit enkele andere uitzichtpunten. Wat een ongelofelijk mooi stuk natuur is dit! Rond 17.30 besloten we naar het hotel terug te keren. Het was inmiddels niet warmer meer dan 42 graden Fahrenheit (5 gr.C) en de regen begon serieuze vormen aan te nemen. Dit zou vandaag niks meer worden, zoveel was wel duidelijk. Onderweg passeerden we nog een plek waar een beer was gespot, hetgeen meteen files en parkeerproblemen oplevert. Een kilometer of 15 voor de uitgang van het park hebben we een half uur in de file gestaan. We wisten niet waarom, maar we wisten wel dat iedereen dankzij het slechte weer, naar huis ging. Ondanks dat oponthoud waren we voor de verandering eens vroeg in het hotel. We vermaakten ons nog met TV en PC en doken bijtijds onder de wol, dit omdat we de volgende dag weer een stevige reis voor de boeg hadden.