Groen, geel en Hoe wordt je een Canadees??

Door Bert en Jacoline Lokhorst - 10-07-2014 20:17

7,8, 9 en 10 juli

Nu zitten we heerlijk in het zonnetje op de ferry, terug naar Vancouver want morgen moeten we weer vliegen naar huis :-(

Paar dagen terug zaten we nog op de boot in Tofino, walvissen spotten. We zaten in een Zodiacboot, een soort snelle speedboot voor meerder personen. Het weer is prachtig, en de route die we varen ook, langs alle kleine eilanden van Vancouver. We komen zeearenden, zeehonden/leeuwen en wilde koeien tegen!! Echt waar! Vervolgens komen we op de open zee, het begint flink te golven en de boot stuitert over de golven heen, supergaaf! Op een gegeven moment varen we richting een eiland, waar walvissen zwemmen. En ja hoor we zien ze!!! We zien de vinnen, stukje van hun kop en af en toe geblaas van de walvis. Werkelijk valt het een klein beetje tegen want je ziet eigenlijk bijna niets.... Maar de route en de vaartocht maakt een boel goed, tot dat.........
Jacoline groen en geel wordt!!! Het wagen/bootziekpilletje doet niet zijn werk! En dan moeten we nog een 1,5 uur!! Werkelijk Jacoline is nog nooooooooit zo ziek geweest en heeft veel over de boei gehangen :-( nadat we terug zijn gekomen, duurde het een aantal uur voordat ze weer bijkwam.

Vervolgens vinden we een campground in Coombs, mooi plekje met typische Amerikaanse buren! Echt, ze zouden zo uit een of andere houthakkersfilm kunnen komen. De man, groot en dik, met een grote motor, en een zware, diepe stem. De vrouwen rond net zoals Rosseane van de tvserie. Met een supersweet kleine pup en ze heet.... cleopatra!! En dan zie je later de grote man met Cleopatra wandelen!! Echt maf om te zien :-)

De volgende dag zijn we naar hornlake caves geweest, dat zijn grotten die door de rivieren zijn gevormd, het is geen grot met aangelegde paden maar je moet zelf lekker klauteren en klimmen, erg leuk om te doen!

Vervolgens rijden we naar Victoria en daar blijven we 2 nachten. Victoria is een engelse stad, en erg mooi om te zien. We kunnen prima lopend naar de stad omdat we midden in de stad kamperen! Dit kregen we als tip van een Canadees stel, en hebben we de plekken op tijd gereserveerd. De stad is echt Engels, met mooie engelse tuinen, de stad heeft een echt centrum dat is best bijzonder omdat de steden in Canada niet echt een stadscentrum hebben zoals in Europa, het is er wel maar dan anders en er zit geen samenhang in. In Victoria dus wel. Daar hebben ze ook chinatown, en uiteraard hebben we sushi gegeten, heerlijk! In de middag in de pub wk kijken met canadeze hollanders en argentijnen. En ja, meer hoeven we niet te vertellen over de game.... We waren wel even van slag :-(

De volgende dag pakken we de ferry, waar we nu dus zitten. Jacoline is niet groen en geel gewordem (pfiew) en gaan we de laatste campground opzoeken, tassen inpakken en dan naar huis! Tot snel!

Ps: in Victoria ook nog zeeotters en een wasbeer met 5 jongen gezien!!

Even een stukje over Canadese gebruiken... De mensen zijn hier super aardig en vriendelijk, als je wilt oversteken dan stoppen ze voor je, terwijl dit niet eens hoeft. Ze zijn heel relaxt, snel boodschappen doen zit er niet bij want de caissière praat de klant helemaal bij met de plaatselijke roddels en nieuwtjes. Ze vragen altijd hoe het met je gaat (howe r you??), waar je vandaan komt en wat je allemaal gaat doen. Ondertussen vertellen ze waar de mooiste plekjes zijn of wat een goede wijn is enzo...

Wat betreft kleding, de mannen zijn over het algemeen gekleed als houthakker of een soort van hells angels (vrouwen ook). De vrouwen dragen hier joggingbroeken, grote pet en allemaal gympen of wandelschoenen. Kleur wordt niet veel gedragen waardoor wij er wel eens uitspringen :-)
Bert neemt de gewoonte joggingbroek over, met de grote legerwandelschoenen van Cor er onder, het ziet er echt niet uut maar in Canada is het normaal :-)
Jacoline lijkt meer op gekleurde pallet met sokken in slippers aan, (anders is het zo koud, brrrrrr). Enja niemand kent ons hier, dus wat maakt het uit :-)
De vrouwen zijn hier stoer,  je ziet ze hier meewerken met de wegwerkers en rijden in de grootste machines en pick ups. Bert zegt stoere chicky's en nee ze zien er niet uit als manwijfen....

Oja, grapjes maken vinden ze erg leuk! Tijdens een rit in een bus in Vancouver, vroeg de buschaffeur waarom Nicole Kidman naar Vancouver ging, hint was: het is een miljoen dollar waard. Niemand die het wist, de chaffeur: "my beautifull smile" de hele bus ligt in een deuk van het lachen.... Ik ben benieuwd of NLers dat ook zouden doen!

10 tips om Canadees te worden:
1. Koop een mega grote camper neem een kovo bus in gedachten en die je op 3 plekken kan uitschuiven....
2. Rijd rond in een pick up, voorkeur R.A.M of Dodge of Ford.
3. Laat je haar groeien, ook de mannen.
4. Wees makkelijk, dus als je een stukje moet lopen dan pak je de quad of golfkar, ook afstanden van 100 meter worden rijdend gedaan....
5. Koop een gitaar en ga 's avonds rondom de firepit in de stromende regen zitten en met zn allen liedjes zingen (gebeurt echt! Wij zaten als echte Hollanders er naast lkkr droog in de camper).
6. Koop een bijl, om hout te kunnen hakken voor de firepit om in de avond vuur te poken om de beren, coyotes en andere wilde dieren op afstand te houden.
7. Loop rond in een joggingbroek of spijkerbroek, in donkere kleuren....
8. Drink de hele dag koffie, neem het ook onderweg in de auto/camper of wandelend mee. Het liefst in grote bekers met zeker minstens 300 ml koffie.
9. Trek in de weekeinden er op uit in eigen land, natuurlijk met de grote luxe camper incl vaatwasser en mega BBQ, doen alsof je in de primitieve natuur aan het overleven bent...(er zijn ook Canadezen die met een tentje trekken, dat zijn meestal de jongeren)
10. Werk tot je 80e, je ziet ouderen nog overal werken! (en wij NLers maar klagen, tot je 67e)