Bear ore beer??

Door Bert en Jacoline Lokhorst - 04-07-2014 07:10

30 juni, 1, 2 en 3 juli...

Vanuit Wells Gray zijn we richting de pioneers gereden, oftewel de Cariboo highway. Dit was een stuk rijden alsof je door het wilde westen rijdt! Leuke dorpjes met roadhouses, ranches en dergelijke. De cariboo highway was de weg van de Goudzoekers, deze weg moesten ze afleggen om op hun plek te komen om goud te zoeken. In Cach Creek waar we overnacht hadden staat een oude ranch van vroeger in originele staat. Je zag daar de roadhouse (een plek waar waar mensen onderweg konden overnachten en eten), een saloon maar ook de blacksmith en boeren schuren. Dit vonden we echt interessant. Het is niet opgesmukt zoals we dat in NL doen. Het behang bv is zelfs nog in oude staat, er zitten wel scheuren in en het bladdert maar dat maakt het wel echt en authentiek.

Op de camping in Cach Creek raakten we in gesprek met verschillende mensen, een stel uit Schotland, ze kwamen langs met 2 biertjes, erg gesellie! Mailadressen zijn zelfs gewisseld. En we raakten aan de praat met een oudere dame en haar man uit de VS, ze vertelde over de visvangsten die zij deden en we kregen eigengemaakt salmoncheese en toostjes! Wat overigens jummie was! Ze waren erg gastvrij en we mochten hun gigacamper van binnen bekijken. Er was ook een stel uit Canada met een gloednieuwe caravan, te grote van een kovobus! Ook daar mochten we binnen kijken. Je weet niet wat je ziet, een keukeneiland, een grote breedbeeld tv, ruime slaapkamer en een royale zitgedeelte met een lange leren bank en om het af te maken, is achter in de caravan ruimte voor 2 Harley Davidson motors!!! De caravan werd dan ook getrokken door een pickup met dubbele achterbanden.

Na Cach Creek hebben we een heel stuk gereden van ongeveer 5 uur. Het was een super mooie route en van het droge dorre landschap rijden we als het ware Oostenrijk binnen, de wegen zijn er steil en kronkelig. Er zijn afdalingen van 13% en meer. Uiteindelijk kwamen we aan in Squamisch waar we op een prachtige camping terecht kwamen, midden in een bos, met levensgrote bomen maar bedekt onder het mos en mooie groene varens. Het leek net een sprookjesbos. Het schijnt dan ook een beschermde rainforrest te zijn....

De dag (2 juli) erna zijn we naar de ferry gereden en hebben we de zee overgestoken naar Vancouver Island. We belanden in een stad Nanaimo en vinden een prachtige campground in een bos aan zee. Door de bomen keken we uit over de zee. Die dag zijn we met de stadsbus naar downtown van Nanaimo gereden en hebben we heerlijk gestruind over de boulevard.  We zagen daar mensen op jacht naar krabben en vis. In de avond werden we door een Canadees stel uitgenodigd om een biertje te drinken rondom de firepit, erg gezellig. Ons engels wordt steeds beter!

Oja een leuke miscommunicatie; in cach creek liepen we met de rugtas, daarin zit een bearbell, oftewel berenbel. Deze zijn ervoor om lawaai te maken als je een beer in de verte ziet zodat hij weg gaat. Tijdens het praatje van de guide over de historische ranche, hoorde hij dat gerinkel. Hij vroeg wat dat was, Jacoline zij een bearbell, maar de klemtoon verkeerd waardoor hij het anders verstond, beerbell. De guide; thats nice! Lets drink a beer! Voor degene die het niet weten: Beer is bier in het engels :-)

Alcohol is overigens duur in Canada, een fles wijn kost bv $15,00 dat is ongeveer €9,00. En dan praat je zelfs over goedkope wijn! Bier kopen we in blikjes in een pakket van 24, dat is $37,50 dus € 24,00. Ook is het niet gewoonlijk om op een terras te zitten met een biertje. Dat kan bijna alleen in de pub, en dat is binnen en bijna nooit buiten (in Vancouver overigens wel).

3 juli zijn we vanuit Nanaimo naar Cambel river gereden. We hebben een ontzettende mooie campground gevonden aan Browns bay. We staan verhoogd, ong 30 meter en kijken over de baai en de bergen van een ander eiland tegenover ons. We hebben ook al zeehonden gespot! Er schijnen hier ook orca's en dolfijnen te zwemmen, we zijn benieuwd of we ze nog tegenkomen!
Ook zijn er veel nativs (indianen), die hier overnachten. Ze zijn een traditionele vaarroute aan het varen in hun eigengemaakte kajaks. De kajaks zijn mooi versierd, regelmatig hoor je ze zingen en op de trom slaan. Erg bijzonder! Vancouver island is overigens het leefgebied van de nativs. Her en der kom je totempalen tegen en de dorpen hebben indiaanse namen. Squamisch is bv ook een indiaanse naam.

Cambel river is de plaats om vis te vangen! Morgen gaan we het eens proberen, hopelijk vangen we een mooie dikke zalm!!