Dag 19: Page, Grand Canyon, Williams

Door Hein Terweduwe - 02-08-2014 08:04

Onze gastheer Jake wist me tijdens het terugbrengen van onze powerboat gisteren toch weer te overhalen om ook vanmorgen nog gauw de Antelope Canyons in Page te gaan bezoeken voor onze doorreis naar de Grand Canyon. Hij benadrukte dat we best de "Lower Antelope Canyons" bezochten omdat die de mooiste zouden zijn. Als je vanuit Page vertrekt betekent dit dan wel dat je de wegwijzer naar "Antelope Point" moet volgen, wat wij natuurlijk niet wisten waardoor we al zowat 10 km verder waren gereden. Wij kozen voor "Ken's Tours" om de canyon te verkennen.

Deze canyons, gevormd door erosie na talloze 'Flash Floods', liggen in Navajo-gebied en zowel toegangsgeld innen (enkel cash wegens geen electriciteit allicht) als gidsen zelf gebeurt dus ook door Navajo's. Onze gids was alleszins niet heel spraakzaam, maar eigenlijk was dat ook niet nodig in deze prachtig gevormde canyon. Bovendien liet hij ook meer dan voldoende tijd in onze groep om zoveel foto's te maken als gewenst en hielp hij veel mensen verder om ook hun fototoestel goed in te stellen. Na zowat anderhalf uurtje trapjes omlaag, smalle doorgangen en natuurlijk ook weer trapjes omhoog kwamen we weer boven door een smalle spelonk. Toch blij dat we ook dit weer niet gemist hebben. 't Was ook erg moeilijk om een selectie te maken uit die tientallen foto's. Thank god voor digitale fotografie!

Nu moesten we weer een kleine 200 km verder tot aan de zuidelijke kant van de Grand Canyon. Iets voor het bereiken van het eerste uitzichtpunt 'Desert View' van de Grand Canyon hielden we even halt bij "Cameron Trading Post" waar we een betaalbare en toch erg lekkere hamburger of kip met frietjes aten.

We hebben al wel wat uitzichtpunten gehad deze vakantie, maar de Grand Canyon is dan toch weer anders dan die vorige. De kinderen zelf hadden het nu echter wel gehad wat dat betreft en dus hielden we maar bij een tweetal plaatsen meer halt en werd het voorziene bezoek aan het Visitor Center ingekort en de shuttlebus en korte hike in de canyon zelfs volledig afgeschaft.

Dus maar verder naar ons 100 km verder gelegen motel "Days Inn" in Williams waar de kinderen dan nog even een duik namen in het zwembad waarna Annick en ikzelf dit "Western" en "Route 66" dorpje 's avonds nog even bezochten. Tot zover onze natuur-uitstappen. Morgen gaan we dan richting Vegas!