San Francisco

Door Henk en Gea - 09-05-2013 03:04

7 mei: Na een ontbijt van fruit, chocolade croissants en andere zoete dingen (zo vreemd hebben we het nog nooit in een hotel gehad) gaan we aan de wandel. Het is mooi weer, lekker zonnig en niet al te warm. Vanochtend willen we naar Fisherman's Warf.

We wandelen eerst naar Ford Mason, een oude marinekazerne met een park. Het zicht op de Golden Gate Bridge, die nu mooi in de zon staat, is schitterend. Het valt ons op dat er heel veel (huur)fietsers en joggers door het park gaan. We hebben het plan om morgen een fiets te gaan huren en dan de Golden Gate Bridge over te fietsen.

Fisherman's Warf, met al zijn pieren, is tegenwoordig een aaneenschakeling van souvenirwinkeltjes en restaurants. Vanaf de Municipal Pier zien we een brandweeroefening in en op het water. De zwemmende brandweermannen en -vrouwen worden bepaald niet gespaard. Bij Hyde Street Pier liggen vijf historische rader- en zeilboten die allemaal te bezichtigen zijn.

Als we Starbucks zien krijgen we een ontzettende zin in koffie, smaakt heerlijk. Terwijl wij daar onze koffie drinken hebben we zicht op de oude kleurrijke trams die hier langs de baai rijden. Henk moet ze natuurlijk op de foto zetten en komt dan aan de praat met een Australiër die helemaal enthousiast is over dit soort trams en ze het liefst overal ter wereld fotografeert.

Voor de 's middags hebben we een reservering voor Alcatraz Island. Gelukkig hebben we dat al in Nederland via internet geregeld, want we zien op een bord dat het voor de komende dagen volgeboekt is. Vanaf Pier 33 gaat de boot naar 'The Rock', zoals Alcatraz ook wel genoemd wordt. Als we daar aankomen krijgen we eerst een inleidend praatje van een Ranger en dan lopen we naar boven naar het cellencomplex. Daar krijgen we een hoofdtelefoon op en een kastje om voor de audiotour, in het Nederlands. We vonden het heel indrukwekkend.

Halverwege de middag komt er ineens zeemist opzetten. Het was zo mooi zonnig, maar nu is er niets meer te zien van de Golden Gate Bridge en de skyline van San Francisco en het wordt ook een stuk killer. Als we terug aan wal zijn kijken we nog even bij de Cable Car Turnaround punt in het Victoria Park. Hier wordt de Cable Car handmatig gekeerd op een draaiplateau.

We hebben intussen bij drie verschillende winkels geprobeerd om een Amerikaanse SIM-chip in onze dongle te krijgen, zodat we prepaid gebruik kunnen maken van internet, maar dat schijnt niet (meer) te lukken. Na 2 jaar al outdated al ouderwets. We kunnen wel een Mobile Hotspot kopen voor $120. Dat doen we dus maar niet en blijven we voor de komende tijd wat internet betreft afhankelijk van WiFi.

8 mei: Eerst gaat Henk het camperverhuurbedrijf, Road Bear, bellen om een afspraak te maken hoe laat we morgen worden opgehaald. Pas tussen 12 en 13 uur kunnen we ze verwachten, jammer want dan is de dag al een heel eind om voordat wij op weg kunnen met de camper. De plannen voor vandaag worden gewijzigd. Vanochtend bij het opstaan zagen we vanuit ons badkamerraam, dat de Golden Gate Bridge in de mist staat, weinig van de zien. Daar overheen fietsen is niet echt leuk denken we, en daarbij komt dat het huren van een fiets hier ontzettend duur is ($9 per uur), dus leek het ons niet echt de moeite waard. We kopen een dagkaart voor het openbaarvervoer. Met deze kaart, die $14 kost, kunnen we gebruik maken van de bus, tram en Cable Car. We gaan kriskras de stad door. Eerst worden we met de Cable Car naar boven 'getrokken' en wandelen dan richting het Financial District, met o.a. zijn Transamerica Pyramide en andere hele hoge en luxe kantoorpanden.

In China Town krijgen we trek van al die lekkere geuren die we in de neus krijgen en nemen een lunch bij een Dim Sum restaurant(je). We zijn de enige niet chinezen in de zaak. Er komt direct al iemand met een dienblad vol lekkere hapjes waar we een paar uit mogen kiezen en een pot thee. We verstaan niets van wat ze zegt. dus het is een verrassing wat we te eten krijgen, maar het smaakt wel lekker en kost ook nog eens weinig. Niet ver van China Town ligt Union Square en daarna nemen we de bus naar het Golden Gate Park. Het wordt inmiddels wat lichter in de lucht zodat we besluiten toch nog naar de Golden Gate Bridge te gaan, maar nu met de bus. Bus 28 brengt ons tot vlak bij de brug, die nu wel weer mooi te zien is. Het valt trouwens nog niet mee om wat foto's te nemen als er net een bus vol Japanners wordt gelost! We lopen nog een eind de brug op, vanaf hier hebben we nog mooi uitzicht op de stad en Alcatraz, die nu beide volledig in de zon liggen.