2. Paihia en Northland

Door De Valkjes in Nieuw-Zeeland - 04-11-2022 08:26

Kia Ora allemaal,

donderdag 3 november

Nick haalt ons op van het vliegveld in Auckland waar we na een lange zit veilig zijn aangekomen. Eerst 11,5 uur van Amstardam naar Kuala Lumpur en toen (met twee uur vertraging😟) van Kuala Lumpur naar Auckland. En daarna nog bijna 4 uur met de auto naar Paihia, we zijn helemaal gaar. Maar na een heerlijke maaltijd met Lasange, gemaakt door Rob en een gezellige avond hebben we gelukkig in hun B&B geslapen als een roos... Onderweg zijn we 12 uur "kwijtgeraakt" en lopen nu 12 uur voor op jullie....
In NZ mag je absoluut niets invoeren van etenswaren of ook maar iets dat gevaarlijk is voor de habitat en de eigen voedselvoorziening. Dat dit heel ver gaat hebben we ervaren op het vliegveld bij de douane. De wandelschoenen van Poula moesten uit de koffer worden gehaald en werden gedesinfecteerd en mochten na desinfectie weer de weer terug de koffer in. Er was mee gewandeld in Nederlandse bossen dus er zou iets aan kunnen zitten...!

vrijdag 4 november
We krijgen, na een heerlijk ontbijt en een korte uitleg (genoeg ervaring met kamperen) de camper mee. Het is even wennen maar de eerste km's zitten er op. Ze rijden hier links dus.... 😄. Uitbegebreid boodschappen gedaan en daarna naar de camping waar we vier nachten blijven aan de Bay of Islands. S'middags maken we een korte wandeling en daarna kakken we toch een beetje in.... we ontmoeten enkele Nieuw Zeelanders (waaronder een Maori) rond de buitenkeuken van de camping en horen zo nog meer over dit mooie land... dan worden de ogen echt zwaar en duiken we op tijd de koffer is. Mlorgen vroeg op voor een bustrip...

zaterdag 5 november
Kwart voor zeven gaat de wekker wat niet echt nodig was. Rond 03:00 uur waren we klaarwakker...!! Benieuwd wanneer die jetlag er echt uit is en ons bioritme hersteld.... Rond half acht stappen we in de bus voor een toer naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland...Cape Reinga.
In de bus Australiërs, Aziaten, Nieuw Zeelanders en Amerikanen. We rijden door een prachtig subtropisch gebied met heuvels/bergen, mooie vergezichten, vele kleuren groen en af en toe grote kudden schapen en koeien. De chauffeur vertelt honderduit over de regio en over NZ en af en toe zingt hij een Maeri lied voor ons 😄. Op het noordelijkste puntje van Cape Reinga hebben we een prachtig uitzicht en bijzonder hoe de golven van de Tasmanzee en de Pacific Ocean hier bij elkaar komen. Op de terugweg komen we langs enorme zandduinen waar we meedoen aan zandsurfen. Geweldig leuk maar één keer was genoeg...naar boven klimmen is een hele toer op zo'n duin. Daarna rijden we met de bus 60 km over een prachtig breed zandstrand. Je ziet er bijna niemand. Af en toe wat Kiwi's (zo noemen de Nieuw-Zeelanders zichzelf) die met het gezin op het strand verblijven, met de auto tot de vloedlijn rijden en dan daar kamperen, een groepje ruiters en wandelaars, ruimte genoeg. Om 18:30 zijn we weer terug op de camping na een mooie dag.... Uitgeteld liggen we 10:00 plat en slapen gelukkig goed... zou het dan toch....

zondag 6 november
We wandelen om 9:15 naar de Baptist Church in Paihia die om ongeveer 10:00 uur begint. We worden speciaal welkom geheten samen met een jong Nederlands stel uit Nijmegen (zij bleek een Van Dongen uit Dirksland te zijn...!!) die gelijk met ons binnenkwamen. Net afgestudeerd gaan ze eerst nog even 2,5 maand rondtrekken in NZ voordat het arbeidszame leven begint. Na een mooie dienst van met mooie liederen en een prediking over de Holy Spirit (Romeinen 8) door een oudere predikant in een joggingbroek, maar een spreker met een hart vol geloof en liefde, drinken we na afloop nog een kop koffie en leren nog meer over NZ. Daarna wandelen we terug naar de camping via de haven waar we morgen vertrekken voor een boottocht.
Het weer deze eerste dagen is prima. Een lekker zonnetje met een temperatuur van zo'n 22 graden. Het is wel oppassen met de zon die heel fel schijnt!! De rest van de zondag houden we rustdag....!