Zaterdag 26 juli en zondag 27 juli homer

Door Goud - 28-07-2019 20:58

Vandaag regent het, we zijn benieuwd of onze tocht doorgaat , scherp om 11 uur staan we voor de deur bij Sasquatch Alaska adventures waar ze zeggen , “ the flight alone was worth it”, your tour is conducted by the most experienced pilots and guides. We have been flying together longer than any other crew on the bay. Not just seasonal employees but seasoned professional guides. Small client to guide ratio. Never more than 5 to 1. Dat beloofd wat maar helaas , om 11 uur was het weer te slecht, het gaat niet zo zeer om de regen maar meer om het zicht waar we naar toe gaan . We moeten ca 1 uur vliegen naar een van de eilanden hier in de buurt waar de beren zitten .( Katmai??, )Eerst verplaatst naar 1 uur en daarna naar drie uur . Ze belden net voor drieën op om het voor vandaag te annuleren en een nieuwe afspraak te maken voor morgen/ vandaag dus te maken . Zondag 3 uur is nu de tijd, hopelijk is het weer dan beter. In de avond stopt het met regen en hebben we nog een mooie wandeling langs het strand gemaakt . Het zeewier heeft een typische lucht , niet erg lekker. Nog even berichten met het thuisfront uitgewisseld, en het laatste nieuws gehoord. Wakker geworden met een zonnetje gelukkig. Vanmorgen rustig aan en straks op pad.

WOW, dat was gaaf. Om half drie ons gemeld bij Sasquatch, formulieren ingevuld als er iets zou gebeuren , en lieslaarzen aangedaan. We waren met nog 15 mensen en drie piloten.

We vlogen met pipers, beetje op gevouwen maar ja. Het waren ( helaas) geen watervliegtuigen  maar gewone. Hele korte landingsbaan en weg waren we, fantastisch uitzicht over Homer en de strip naar het eiland aan de overkant van Katchemak Bay en via de kuststreek naar Katmai national park. We vlogen over gletsjers en besneeuwde bergtoppen en toen boven een strook waar een rivier de zee instroomt. Vanuit de lucht zagen we al een aantal beren lopen. Een paar keer rond gecirkeld en toen op het kiezelstrand geland.

We hebben met zijn allen de vliegtuigen gelijk zo neergezet dat we in de avond weer weg konden vliegen. We kregen eerst uitleg van de piloten , bij elkaar blijven , rustig blijven, eten wanneer daar gelegenheid voor is en plassen moet je melden. De vrouwen mochten met een piloot mee plassen in het gras, As hoefde niet meer..

Aan het strand zagen we de zalmen omhoog springen. We liepen door het hoge gras naar de oevers van de rivier, en ja hoor daar zagen we al drie bruine beren. Aan de overkant liep een beer en een wolf. En vlak bij ons zaten twee bald eagles, wow. Daarna combi van kijken en wandelen, sommige beren verdwenen weer in het hoge gras en andere zagen we weer in de verte lopen. Door de rivier gelopen , het was nu eb en het water stroomde richting zee. De zalmen bleven achter in het ondiepe water. Er lag een beer te slapen, daar liepen we vlak langs en een oude beer passeerden we van een meter of 30, alleen het ondiep water stroomde ertussen.

Uiteindelijk nog een poosje naar een beer gekeken die op een dode zalm lag , de meeuwen wilden dat ook graag eten en iedere keer sprond de beer op naar de meeuwen. Opeens vloog hij overeind en ging hij door het water rennen om zalmen te vangen .

Uiteindelijk terug naar de vliegtuigen, op het strand liep ook nog een beer, hij wilde zeker gedag zeggen. In het water ook nog een zeeleeuw gezien .

De terugvlucht was ook mooi, nog langs een vulkaar gevlogen waar sneeuw en ijs op lag en uiteindelijk landen we weer om 9 uur in de avond. Super. Er stonden nog kaas, worst en vruchtensap klaar en om half tien reden we terug naar de camping.

As heeft nog lekkere soep gemaakt en we zitten nu na te praten over deze bijzondere dag. Morgen op pad naar campground Russian river bij Cooper landing en dinsdag naar Seward. We blijven nog een paar dagen op het  Kenai schiereiland.