Dag 1 San Fransisco

Door Johan & Marjon - 28-05-2018 23:57

Vandaag de eerste dag van ons avontuur naar West Amerika. Het begon met erg vroeg opstaan (3.15) om ons klaar te maken om naar Schiphol te gaan. Uiteindelijk waren we net op tijd klaar voor de taxi (4.15) en kwamen we ruim op tijd aan op Schiphol. Na het inchecken hadden we nog lekker tijd om een croissantje en een kop koffie te nemen (duur!) bij hetzelfde restaurant als we waar we voor de vorige reis (naar Kreta) ook hebben gezeten. Daarna hadden we een korte vlucht met Lufthansa naar Frankfurt. Ondanks dat de vliegreis slechts een uurtje duurde kregen we een koek en wat te drinken aangeboden.
We hadden 1.5 uur de tijd om op Frankfurt over te stappen. Dit was echter bijna te kort; het lukte niet om het vliegtuig te verbinden met de gate, dus we moesten wachten totdat er bussen gereed stonden om het vliegtuig uit te komen. Daarna was het nog een stuk lopen naar de douane en daar werd Marjon eruit gepikt voor een korte drugscontrole; “just random”. We moesten nog ruim een kwartier bij de douane in de rij staan terwijl we al konden boarden. Even verderop verzekerde een medewerker ons dat we nog ruim de tijd hadden om ons vliegtuig te halen. Toen we op die weg nog een rookruimte tegen kwamen kon Marjon zich niet bedwingen… Na even vlug in haar handtas te hebben gekeken zag ze haar paspoort en boardingskaart niet meer. Ze is heel snel terug gerend naar het toilet, maar daar lagen ze niet. Toen nog een keer in de tas gekeken, en daar zaten ze gewoon. Pfew! Uiteindelijk al rennend het toestel nog gehaald.
We vlogen met een airbus A380. Wat een belevenis in zo’n vliegtuig. Een heel entertainment systeem met veel films etc, maar ook met 3 onboard camera's. Heel gaaf om tijdens de vlucht mee te kunnen kijken! Ook hier werden we erg goed verzorgd met lunch, diner, hapjes en drinken. En ook 2x een warm doekje om de handen schoon te maken. Daarnaast was het ook een opvallend stil vliegtuig. Toch leken de eerste uren echt niet om te gaan, vooral ook omdat de vlucht bijna 11 uur duurde. Uiteindelijk viel het toch wel mee, zeker na de eerste 5 uur. We landen mooi op tijd in San Francisco,  waar we nog 15 minuten moesten wachten totdat er een plek was voor ons vliegtuig.
Tot vooral grote frustatie bij Johan hebben we 1.5 uur bij de douane moeten wachten op onze koffers. Vooral ook omdat er maar heel weinig douaniers waren en het eigenlijk helemaal niet druk was. Uiteindelijk aangekomen bij de bagageband stonden onze koffers bijna eenzaam op ons te wachten.
Toen gingen we opzoek naar de shuttlebus. Na diverse bussen langs te zien komen en bijna in staat te zijn om een taxi te bellen in verband met het helaas koele en druilerige weer kwam de shuttlebusverband dan toch. We kwamen aan in een typisch Amerikaans motel, met een prima, maar wel wat gedateerde kamer. Gelukkig lagen de bedden prima, maar het verkeer  van buiten was goed te horen.
Gebeld met Cruise America om onze camperreservering te bevestigen, en we konden de camper al de volgende dag om 9.00 ophalen! Dan werden we om 8.00 opgehaald met een door hun geregelde taxi, wel voor 100 dollar (slik). We hadden al gehoord dat een uber ongeveer 70 dollar en in verband met het gemak hiervan en de zekerheid toch akkoord gegaan.
Daarna heerlijk gegeten bij een typisch Amerikaans restaurantje dat naast het hotel lag. Johan had een heerlijke cheese burger met frites en Marjon een heerlijk stuk vlees met aardappelpuree (mashed potatoos betekende helaas geen gebakken aardappels).
Lekker vroeg gaan slapen, amerikaanse tijd 19.30. Maar in Nederland was het al midden in de nacht!