2 april Van west naar oost via Volcanoes NP

Door Marc & Alie - 03-04-2018 09:46

De dag begint zonnig in Kona. We checken uit bij Kona Seaside Hotel en starten onze tour uiteraard weer bij Safeway. Helaas is ons favoriete ontbijtje uitverkocht, dan maar iets anders. Na deze enorme teleurstelling winkrijden we wederom zuidwaarts. Het eerste stuk is weer hetzelfde als gisteren, maar het is een leuke weg om te rijden, genoeg te zien onderweg.

Even voorbij Captain Cook is de route nieuw voor ons en wordt het ook rustiger op de weg. De begroeiing doet steeds minder tropisch aan en wordt ook een beetje bosachtig. Af en toe zien we de zee ver beneden ons liggen.

De eerste stop vandaag is Punalu'u Black Sand Beach. Dit strand staat bekend om de zeeschildpadden dus we zijn benieuwd. Het zwarte strand is erg mooi gelegen, omringd door palmbomen. In zee zien we veel schildpadden. Ze eten hier het zeewier van de rotsen, regelmatig zien we een schildpadden in, -kopje of -kont boven het water uitsteken. We hebben geluk want er komt er zelfs even eentje op het strand kijken, maar hij draait zich snel weer om als hij alle mensen ziet. De strandwacht roept wel om dat er afstand gehouden moet worden, maar daar trekken veel mensen zich helaas niets van aan. Zielig voor de schildpad dat hij nu niet kan uitrusten op het strand.

We kunnen jammer genoeg niet te lang blijven, want het is nog een eindje naar Volcanoes. Onderweg wordt het steeds grijzer en begint het te regenen en zelfs mistig te worden. We hopen tegen beter weten in dat het in het park mee zal vallen.

In de stromende regen rennen we nasr het Visitor Center. Daar adviseren ze ons eerst naar de kust te rijden en daarna weer terug omhoog, waar het dan hopelijk weer helder zal zijn.

Onderweg naar de kust komen we langs eindeloze lavavlaktes. Sommige nog vrij recent, van 1979. Erg indrukwekkend en interessant om de verschillende kleuren en structuren te zien.

In ongeveer 45 minuten zijn we bij de zee. Er stroomt momenteel geen lava in zee, maar het is prachtig om te zien hoe de golven tegen de kust beuken.

Ook beneden is het niet echt zonnig, maar wel warm en droog. Vol goede moed rijden we weer naar boven. Op de heenweg hadden we de lavatubes overgeslagen omdat het regende, maar nu regende het nog harder. Toch besluiten we de korte wandeling te doen en het is de moeite waard. Je loopt een stukje door de jungle en hoogtepunt is de lavatunnel waar je doorheen kan lopen.

Verderop stoppen we nog even bij de steaming vents. Door de hitte in de aarde komt er hier warme stoom uit de grond. Door de mist is de stoom niet heel goed te zien, maar de warmte is goed voelbaar.

Bij het Jagger Museum heb je meestal een prachtig uitzicht over de krater. We balen enorm dat er niets, maar dan ook echt helemaal niets te zien is door de mist. Het museum is wel heel interessant en geeft goede uitleg over de vulkanen.

Omdat we korter in het park zijn dan verwacht rijden we niet direct naar Hilo, maar gaan we nog even naar Lava Trees Park. Hier miezerd het nog een beetje, maar de korte wandeling door het parkje is goed te doen. De natuur is mooi, maar we vinden het niet heel bijzonder.

Aan het eind van de middag komen we aan in het hotel in Hilo. Het Doubletree Grand Naniloa Hotel is mooi gelegen aan zee. Door golfbrekers is de baai hier heel rustig, heel geschikt om te kanoen.

Morgenochtend vliegen we naar Maui en proberen we de mist en regen achter te laten op Big Island.