Familie op bezoek

Door Yvon - 13-08-2017 16:07

Zondag 6 augustus
Omdat we de afgelopen dagen steeds erg vroeg op pad zijn gegaan, besluiten we deze morgen rustig aan te doen. Rond 11 uur vertrekken we naar het plaatsje Lake Louise waar we rond kijken in het visitor centre en de winkels. We zijn overdonderd door de drukte, met zoveel toeristen, bussen en campers is het echt chaos op de weg. Mylena wilde graag Moraine Lake bezoeken maar de weg ernaar toe was al vroeg in de ochtend afgesloten vanwege de drukte. Rond vijf uur proberen we het nog een keer en dit keer hebben we geluk: de weg is net open gegaan. We rijden de weg van 12 km naar het meer en maken vele foto’s. Het uitzicht is prachtig met het helderblauwe water en de bergen op de achtergrond. ’s Avonds rijden we weer terug naar de camping en zetten we de BBQ aan.

Maandag 7 augustus
Vandaag rijden we via de Bow Valley Parkway naar het plaatsje Banff waar we Heleen, Berthil en Nathalie zouden ontmoeten. Gisteren hadden wij ons laten informeren dat er veel wild life is te zien langs deze weg maar we hebben geen geluk. De Bow Valley Parkway biedt wel mooie uitzichtpunten. Onderweg stoppen we bij Johnston Canyon waar wij langs een onstuimige rivier lopen naar een waterval (de Lower Falls). Aangekomen in Banff parkeren we onze camper en lopen we door het stadje. Er zijn veel leuke winkeltjes en cafés maar het is wel weer heel erg toeristisch.
Om 15 uur hadden we afgesproken met Berthil, Heleen en Nathalie bij het visitor centre. Wat een leuk weerzien zo in het centrum van Banff, met Nathalie in de buggy. We hebben met z’n allen koffie gedronken bij Evelyn’s en ’s avonds zijn we uit eten geweest in een steakhouse. Daarna mee naar de hotelkamer van Berthil & Heleen die groot genoeg is voor ons allemaal.

Dinsdag 8 augustus ’s ochtends hebben we allen ontbeten in de camper en daarna zijn we op pad gegaan. Eerst een mooie wandeling bij Lake Minnewanka. Het was nog een hele toer om de buggy over de soms smalle paden met boomstronken te krijgen. Maar Nathalie liep liever dan dat ze werd voortgeduwd. Het ging met vallen en opstaan.
In de camper geluncht met roerbakeieren, bacon, witte bonen in tomatensaus, bbq-worstjes en puur Hollandse zelfgemaakte tompoucen. Beetje rare combinatie maar smaakte helemaal prima. De tompoucen kwamen trouwens uit de Hollandse winkel in Ponoka. In de middag de tweede wandeling gemaakt om het Johnson lake, weer “family friendly” maar toch minder geschikt voor buggy’s.
Daarna terug naar de camping en een wasje gedraaid. ’s Avonds uit eten in de pizzeria. Rond schemering zijn we met Berthil naar zijn de Vermillion Lakes gereden, een groep meertjes in moerassig land, die bekend staan om de wilde dieren. Helaas hebben we weer geen geluk.

Woensdag 9 augustus zijn we vroeg op pad gegaan om een first-come, first-served camping te reserveren. Gelukkig is er nog voldoende plek. Daarna naar Lake Louise waar we af hadden gesproken met Berthil, Heleen en Nathalie. Hier splitsen we op in drie groepen: Lisanne en Berthil doen de lange trail van 12 km naar de gletsjer, JW en Mylena een trail van 7 km naar een theehuisje in de bergen en Heleen, Nathalie en ik gaan met de shuttlebus naar het centrum beneden. Toen iedereen weer terug was in de camper, hebben we nog wat gegeten en gedronken in Deer Lodge. Daarna moesten we helaas afscheid nemen omdat Berthil, Heleen en Nathalie weer vertrokken naar Calgary om de volgende dag vroeg het vliegtuig te pakken. Wij rijden terug naar de camper waar wij verder uitrusten en ’s avonds lekker eten.

Donderdag 10 augustus de mooiste route tot nu toe gereden van Banff naar Jasper over de Icefield Parkway, een afstand van 233 km. Met recht een van de mooiste wegen ter wereld, wat een prachtige uitzichten. Onderweg langs het water eten gemaakt, lekker Hollandse gehaktballen met worteltjes en puree. Verder nog een aantal stops gemaakt o.a. een steile klim bij Peyto Lake waar we bijna struikelden over de Japanners. Absoluut hoogtepunt was de Athabasca Glacier en dan niet zozeer de ijsmassa zelf maar de tocht ernaar toe. Die ging over een keien pad en een plank als bruggetje over kolkend water. Je kunt het ijsveld alleen betreden met een gids want het is gevaarlijk om er alleen over te lopen, het zit vol met diepe spleten. De laatste stop voordat we bij de camping waren was bij de Athabasca Falls, een heel ruige waterval. Mooi om te zien hoe steen en water hier elkaar bevechten. Gezien het tijdstip -begin van de avond- was het lekker rustig.
We staan drie nachten op een enorm grote camping met veel plekken maar omdat je veel privacy hebt tussen de bomen valt dat niet op. Wel elke nacht op een andere plek, deze camping was een paar maanden geleden al bijna volgeboekt. ’s Avonds nog even Jasper in gegaan voor boodschappen, de winkels zijn allemaal tot 22 uur open.

Vrijdag 11 augustus hebben we rustig aan gedaan. De camping is zo groot dat we met de camper naar de douche moeten gaan. Daarna weer naar het dorpje Jasper wat veel minder druk is dan Banff. Wel opvallend veel Nederlanders. De temperatuur overdag is inmiddels gestegen boven de 30 graden dus het is gewoon te heet om veel te doen. We zoeken het koele gras op onder de bomen bij het visitor centre en worden vermaakt door een muziekbandje. Lekker fris ijsje gegeten en op tijd weer terug naar de camping. Op de camping liepen opeens 2 elks dichtbij de camper maar verder hebben we, afgezien van een glimp van de beer, nog niet echt wildlife gezien.
We zijn al bijna 2 weken onderweg en hebben alleen maar warm weer. Slechts 1 keer in Banff wat onweer in de verte en een paar drupjes regen maar dat was ’s avonds laat toen we al op bed lagen.
Het blijft de komende dagen ook warm en droog.