Van Banff naar Jasper 03-08-2015

Door Martin de Leng - 05-08-2015 01:38

We vertrekken uit hotel Juniper op weg nar Banff we proberen nog een supermarket te vinden voor vertrek maar helaas niks, we gaan gewoon! Een route van ongeveer 290km, maar hier in Canada kan dat even duren want 90km is de limit en eh die kan je beter aanhouden, we zien veel mannen met leuke hoedjes de snelheid meten, vanachter bruggen en viaducten, dus opletten is wel gewenst en al zijn de wegen gemaakt om keihard te rijden houdt iedereen zich keurig aan de snelheid. Moraine Lake staat als eerste op de visit list, dit meer is bekend van de foto op de oude 20 dollar biljet, inmiddels vervangen door de queen, ik weet niet wat beter is. Aan de Highway 1 ziet Jacq een bord staan, transfer to Moraine Lake, ja ja met de Schoolbus!! Onder druk geven we toe aan Jacq en slaan we af naar de parking, ook hier is weer alles prima geregeld en binnen vijf minuten zitten we in de Schoolbus, je kent ze wel die gele….maar geschikt voor het vervoer van kleine schoolkindjes, knietjes in de lucht jie ha!!! Maar al snel zijn we dankbaar voor de keuze van onze reisleidster dit is zo’n populaire bestemming…….zo druk!!! De weg is inmiddels voor gewoon verkeer afgesloten en wij denderen gewoon die berg op als of er niets aan de hand is! Bij de parkeerplaats aangekomen is het druk maar al snel hebben we weer trail gevonden om te wandelen, geweldige uitzichten over een diepblauw, turquoise gekleurd water. Het is vandaag weer heerlijk weer en we genieten volop, als bonus is er een waterval aan het einde van de route. Voor we weer downhill gaan nemen we nog een kleine versnapering voor we in de bus stappen. We vertrekken met bestemming Lake Louis, met het bekende Chateau Lake Louis een geweldig groot hotel, met een nog beter uitzicht over het meer. Ook hier zijn een paar touristen en een parkeerplek is onmogelijk te vinden!. Dan gaan we gewoon de parking van het hotel in, hoppa 20 dollar maar dan sta je ook ergensJ We nemen hier een lekkere espresso en een zoetje om daarna te genieten van het meer en ik dacht nog zo na het weekend wordt het vanzelf rustig……Na deze ervaring reken ik de parking ticket af, vraagt hij heeft u hier geluncht ik zeg natuurlijk ja, oh dan is het parkeren gratis, dat gaat lekker, 20 dollar besparen maar wel 75 dollar afrekenen voor 2 espresso en twee thee en een zoetje haha. We rijden weer op weg naar Jasper! Onderweg is het prima rijden over de HW1 en op een gegeven moment komen we langs de Columbia Icefield, wahaha iemand waarschuwde ons al het lijkt op Disney ja zo druk is het in ieder geval. We besluiten in de auto om morgenvroeg te vertrekken om te kijken of we de eerste trip kunnen pakken! Een prachtige reis maken we op weg naar Jasper. In Jasper aangekomen spotten we weer een Eland in de bossen, Irisi maakt een mooie fotoshoot totdat het lieve diertje zijn hoofd draait en twee stappen in haar richting maakt, heeellluppp helllluuppp! Maar gelukkig hebben we de foto’s nog! Uiteindelijk komen we aan in ons resort voor de komende twee dagen, we checken in en hebben een mooie suite. ‘s Avond nog wat shopping, tanken (de tankstations zijn gillend druk, er zijn er ook niet zoveel ) en dan heerlijk eten na een plekje gevonden te hebben.