Yosemite NP 19/21-07-2015

Door Erik van den Berg - 28-07-2015 07:43

Yosemite 19-7-2015

Zo weer lekker vroeg op,  we gaan helaas deze mooie plek verlaten, maar we gaan naar het schijnt een mooie natuur plek nl. Yosemite NP. Na een kleine 10 minuten rijden we op de Tioga pas, deze pas staat bekend om zijn mooie vergezichten en de trails die hieraan langs liggen. Het bedrijf waarbij we (via) onze camper hebben gehuurd heeft hun naam hieraan onttrokken. En inderdaad de weg gaat door een mooie natuur en als ik niet te hard rij kan Yvonne en de jongens ook wat zien. Echter voordat het zo ver is rijden we over een stille weg en het is er rustig, zeg maar heel rustig, op een stuk van 65km hebben we welgeteld 14 auto’s gezien en uiteraard geen dorpjes. Wat is  het hier toch uitgestrekt en rustig en het landschap wordt zichtbaar groener. Na de Tioga pas gaan we richting de Yosemite Valley. Hier komen we na een onwijze lange afdaling om ongeveer 10.30uur aan, even wat rondzoeken want waar moeten we zijn? We zien een P en een bord “campground reservations” we proberen hier maar ergens te parkeren dat valt niet mee want het is er erg druk. Het park staat erom bekend dat er een halfjaar van te voren gereserveerd dient te worden om een plekje te hebben. Maarja we wisten niet precies welke datum we hier zouden zijn dus hadden we geen reserveringen gemaakt. Daarnaast toen ik in April keek was alles al volgeboekt. Zoals de lezers inmiddels weten gaan we gewoon op de bollefooi naar een campground zo-ook hier dus. Helaas houdt het geluk voor ons een keer op (zou je denken) voor vanavond is er geen plek vrij maar we kunnen wel op de wachtlijst. Om 3uur terug komen en dan horen we of er een plekje vrij is. Vaak hebben ze rond de 10 plekjes om te verdelen ( wij staan nr 8). We vragen gelijk maar voor morgen je weet maar nooit, en ja hoor dan is er een plekje vrij, die nemen we dan maar gelijk. De plekken hier zijn basic plekken wat in houdt geen stroom, water en stortvoorziening. Het zijn zo je mag 3x per dag de generator aan voor de de duur van 2 uurtjes. Daar we hier in berenland zijn mag er geen voedsel buiten worden achtergelaten. Al het voedsel moet in hiervoor speciale containers worden opgesloten, of in een camper uit het zicht geplaatst. Hier letten de rangers erg scherp op, en er staat een boete op tot max $5.000,= je doet het dus ook gewoon niet. Kampvuur maken mag dan weer wel in de daarvoor speciale fire-pit en dan alleen van 17.00 tot 22.00uur. Ook hier letten de rangers speciaal op  tijdens hun rondes over de campground. Maar goed de plek voor morgen is geregeld en voor vanavond horen we om 15.00uur. Ondertussen staan er al 3 jongens te trappelen om een hike te gaan doen, dus bestuderen we even de kaarten en besluiten een hike te doen van bijna 4 km. de Nerval Fall trail.

Volgens de kaart duurt deze hike ongeveer 3 uur. Het is een round trip naar een waterval met een hoogte verschil van 308 meter. Het hoogte verschil is de hoogte tussen eindpunt en begin punt, het kan dus zijn dat er halverwege een flinke klim of daling tussen zit, deze telt niet mee in de aangegeven meters. De trip gaat langs een rivier en voor de helft over een betonpad tot het eind wordt het een zand en rotspad. Als we bijna op het eind zijn komt er onweer opzetten met regen en bliksem. Vlug maken we de trip af voordat het te glibberig wordt van de regen.

Op de terug weg merken we trouwens ook dat het inmiddels erg druk geworden is. Onderweg merken we ook dat het is gestopt met regenen dus dat is wel lekker. We zijn in ieder geval op tijd terug om te horen of er een plekje over is. En ja hoor we hebben een plekje voor vanavond. We staan op “upper pines”.  Zo nu de RV de plek op manoeuvreren,  de jongens geven aanwijzingen dus dat gaat prima. Het plaatsen van de RV gaat steeds sneller iedereen weet wat hij moet doen, wiggen eruit, waterpas bekijken aangeven waar welke moet komen en ik rij dan voor of achteruit, klaar. Slides uit en klaar is Kees. Zo en dan is er tijd voor een Corona een heerlijke koude uit de koelkast. Fijn de limoenen zijn al gesneden, wie doet je wat. Nog een half uurtje wachten dan kan het vuur aan en kunnen we BBQ.

Yvonne is bezig om de sate te rijgen en maakt gelijk een paar aardappels in de folie.  De hamburgers worden uit de vriezer gehaald en mogen ook staks op de BBQ. Lekkerrrr met een biertje (Corona) erbij. Om 21.30uur gat het licht bij iedereen uit en zoeken we ons bedje op, morgen een drukke dag er staat een flinke hike op het programma, maar of iedereen voor is ??

Yosemite 20-7-2015

Trail van de jongens.

Vandaag staat er een hike op het programma, met de bus naar glaser point en dan naar valley beneden. Echter de bus plaatsen zaten vol ( ook die moet je reserveren ) maar voor morgen is er nog plek vrij. Die hebben we dan maar gelijk vastgezet, de bus van 8.30uur natuurlijk want we moet wel vroeg op! De jongens hebben maar gelijk gevraagd wat dan een mooi alternatief is en ze werden geadviseerd om de “upper Yosemite Fall” te doen, en dan eventueel naar de “North Dome”. Dit is een flinke hike die naar ruim 1000mrt hoge gelegen gebied gaat. Yvon geeft aan dat dit een beetje te veel wordt en wij besluiten om deze niet te doen en aan de gasten over te laten. Die vinden dit uiteraard geen probleem en gaan regelen dat ze naar het begin punt gaan. Wij besluiten om een kleinere trail te nemen die over vlak gebied gaat. Echter heeft Yvon veel last van haar achillespees en besluiten terstond om een rust dag in te lasten. Ook dat is wel een keertje lekker. Erik is nog even snel wezen vragen of er nog een plekje vrij was voor moren en jahoor we treffen het weer, niet op de wachtlijst maar gelijk een plekje ( wel verhuizen maar dat is niet erg). Wij gaan dus de RV legen en vullen met water en zoeken dan ons plekje op. Yvonne gaat lekker in het zonnetje zitten (verdiend) en ik doe wat type en data werk.

Onder de middag ga ik naar de ‘village’ om eea op internet te zetten. Sodeju wat is het internet (4uur gekocht) verschikkelijk langzaam vooral het oploaden van foto’s is een kriem. Ik loop hopeloos achter met mijn blog op het internet. Het is maar goed dat ik mijn Blog op de computer in het klad alvast maak ( zonder foto’s). Zo de jongens zijn dus gaan hiken, we verwachten ze om ongeveer 16.00uur weer terug het zou een hike zijn van 6 uur. Maar goed de jongens kennende zouden ze wel de verlengde versie wel nemen.

Om 17.00 begon het dus te onweren en te regenen, terwijl de jongens nog niet terug waren… ze zullen toch wel verstandig zijn. Om 18.00uur waren ze er nog niet terwijl het u was gestopt met zachtjes regenen. Ja hoor om 18.30uur kwamen de mannen er aan terwijl het flink regende, moe maar voldoen stapte ze zeiknat binnen. Ze hadden dus inderdaad de verlengde trail genomen richting North Dome. Alleen waren ze na de waterval het pad kwijt geraakt, en hebben dus een tijdje rond gedwaald in het bos bovenop de berg. Toen ze het pad eindelijk terug hadden hebben ze ook nog even voor de regen geschuild. Na wijs beraad van Wouter hebben ze toen maar besloten om terug te keren daar het al donker begon te worden en de paden wel erg slipperig werden van al dat water. De hike was dus ruim 20km (berg op) met een hoogte verschil begin eind punt van ruim 100meter en duurde maar liefs ruim 8 uur. Toen ze eenmaal ‘thuis’ waren ( het eten stond al klaar) hebben ze snel de bruine bonen met rijst gegeten. Hierna hebben we nog gezellig met z’n allen een potje Yahtzee gegaan en hierna moe maar voldaan hun bed in gegaan.  Zo morgen met z’n allen een hike in dit schitterende park.

Yosemite  21-7-2015  (Panorama trail)

Vanmorgen 6.15uur de wekker uit gezet, zo dat is vroeg zeg! Hup allen er uit want, de bus gaat om 8,30uur en dan moeten we nog met de shuttelbus. Het plan is om 7,30uur het park uit te rijden, dit is zo een beetje gelukt. Vlug de camper op de parkeerplaats gezet en het wachten is op de shuttelbus, gelukkig komt deze redelijk vlug. We arriveren om 8.15uur op de opstap plaats voor de bus naar “glacier point” de weg naar de top duurt 1 ½ uur. Gelukkig werden we uitvoerig van alle ditjes en datjes en van het wel en wee van het park door onze chauffeuse op e hoogte gesteld. Sodeju Wat kon dat mens vertellen zeg en ze was de enige die om haar eigen grapjes kon lachen. Eenmaal aan de top gekomen deden we eerst een sanitaire stop, Yvon kwam kokhalzend de toilet weer uit ( het was alleen een gat in de grond met een hoop stront en daarboven een pot). Eerst maar een bakkie koffie om de ophoog gekomen gal weer naar beneden te spoelen, jammer genoeg was de koffie niet om te drinken.

Aangezien de schoenen van de jongens nog een beetje nat waren liep Jeroen eigenwijs nog op teen slippers (flip flops), zijn schoenenn hingen aan z’n rugtas. Boven aan de top eerst een paar mooie uitzicht foto’s gemaakt, wat een uitzicht zeg !

Hierna de weg opgezocht naar de Panorama trail, daarna de weg vervolgd naar beneden. We gaan 1000meter afdalen naar de Valley.  (dachten we). Het eerste gedeelte loopt lekker, het is nog vroeg dus niet zo warm. Aan de overkant zien we diverse watervallen ook die waar de jongens gister waren geweest. Hier ook een paar mooie foto’s (als het  te zien is?) van genomen. Ik heb trouwens wel gemerkt dat je op de foto’s toch de diepte mist.

Aan de overkant zien we trouwens ook een pad lopen de jongens roepen al dat we straks daar heen gaan. Na een flinke afdaling blijkt inderdaad dat we daar op weg naar toe zijn. We gaan dus de berg aan de overzijde echt weer naar boven! Het is dus niet alleen een afdaling maar ook een flinke klim.! En het wordt al middag dus de zon begint al aardig warm te worden, gelukkig wel veel water bij ons.  Eenmaal aan de top gekomen zien we toch wel flinke donkere wolken dichterbij komen. Het begint zelfs te onweren en te bliksemen.

Gelukkig gaan we weer dalen, dat mag ook wel we zijn tenslotte al ruim 4 uur aan het lopen. Toch zijn we er niet gerust op dat het droog blijft, en regen en afdalen is niet een goede combinatie zeker niet met zand en stenen.

Na zeker nog een uur te hebben gelopen begint het toch zachtjes te regenen. Langzaam maar zeker worden we gewoon nat gelukkig houden we het tempo er aardig in maar we worden wel nat. Wouter en Bas lopen al een eind voorop die zijn uit het zicht, maar die zullen we ongetwijfeld wel weer ergens tegen komen. We komen onderweg nog wel bij een schitterende waterval (aan de bovenzijde hiervan) wat een uitzicht heb je hier weer van zeg, je kan wel foto’s blijven maken. ( ik word zo nu en dan ook wel afgeremd).

Na 6 uur zijn we gereed met deze “afdaling” en kunnen we nat onze Camper opzoeken en dan nog even op zijn plaats rijden. BBQ of een openvuur zit er niet meer in. We kijken nog wel naar onze buurman in een tentje die een vuurtje van nat hout probeert te maken, maar dat lukt dus niet echt!. Blij dat wij in een camper zitten en lekker kunnen opdrogen, Yvon maakt een voedzame snelle hap. Zo, mijn kuiten worden nu al stijf dat gaat nog wat worden de komende dagen! Morgen verlaten we Yosemite NP en gaan we richting San Francisco.