Dinsadg 27 april naar Washington DC

Door John Aalbers - 28-04-2015 03:26

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan omdat we om 9 uur met de shuttlebus vanaf de camping naar Washington DC zouden vertrekken. Het busje vertrok exact om 9 uur met twee Amerikaanse gezinnen en Henk en ik "aan boord". Een reis van ongeveer een uur. En tijdens deze trip hebben we allerlei wetenswaardigheden uitgewisseld met de Amerikanen. Zij hadden ook Campers gehuurd en maakten leen rondje van 10 dagen vanuit Boston. Het grappige was dat een van de dames van het gezelschap een kinderdagverblijf heeft in de buurt van Boston, wellicht aardig voor een volgende studiereis of uitwisseling?! Verder hebben we veel informatie uitgewisseld over gewoonten, eten en wat alles kost in de States en bij ons in Nederland. Om 10 uur kwamen we de stad binnen rijden en vlakbij het capitool werden door de politie wegen afgezet en kwamen er met donderend geweld twee door motoragenten geëscorteerde geblindeerde zwarte auto's aangereden. En de chauffeur van de bus en de mensen in onze bus verzekerden ons dat dat president Obama was die vermoedelijk op weg ging naar het Witte Huis! Wat een kick om dat meegemaakt te hebben en het ging zo snel dat we de tijd niet hadden om foto's te maken, toen was het spektakel al weer voorbij. Nadat we zijn afgezet bij het capitoool zijn we de "strip" langsgewandeld om alle mooie gebouwen te bekijken. Onderweg kom je heel veel musea tegen die je gratis kunt bezoeken. We hebben er twee bezocht; het African historical museum en een museum van moderne kunsten. Van de laatste hebben we enkel foto's geplaatst. Overigens vindt bij alle openbare gelegenheden zoals bijvoorbeeld musea een security-check plaats zoals op de vliegvelden. ( net als bij de Ferry naar Statue Island waar ik eerder over schreef) Daarna zijn we naar het Witte Huis gelopen en hebben we de National Cathedral bezocht. Onderwijl hebben we deze dag veel gelopen en met de bus, de metro en de shuttlebus gereisd. Om 18 uur kwamen we voldaan terug op de camping. Dit was onze laatste dag! En een mooie, want Washington bestaat voornamelijk uit gebouwen die lager zijn dan het Capitool en het is er veel rustiger, relaxter en schoner als in New York! Daarentegen bruist New York veel meer, al met al dus eigenlijk niet goed te vergelijken. Vanmiddag al wat ingepakt en opgeruimd en vanavond een lekkere cordonblue gegeten met wat groente en mandarijntjes na. Al met al een lekker maaltje na zo'n intensieve dag! Morgen de camper inleveren in Manassas dat zo'n 115 km en anderhalf uur rijden is vanaf de camping waar we nu zitten. Vandaar is het nog een half uur naar het vliegveld. We moeten om 14 uur op het vliegveld zijn en vertrekken om 17.15 uur en komen woensdagmorgen om 7.15 aan op Schiphol. Vandaar de trein naar Apeldoorn waar onze familie ons ophaalt. We kijken daar beiden erg naar uit na 16 dagen!