Dag 14: Bryce naar Capitol Reef

Door Jan Witte - 01-06-2013 04:49

We staan deze ochtend vrij laat op en gaan pas rond een uur of 11 echt op pad. Als eerste gaan we vandaag het zuidelijke stuk van Bryce Canyon bekijken. Hier zitten 5 a 6 uitzichtpunten. De ranger had ons aangeraden om eerst naar het verste uitzichtpunt te rijden en ze vanaf die kant 1 voor 1 af te gaan. Zo gezegd, zo gedaan en we gaan op weg naar het verste punt. Hier komen we aan bij 2 uitzichtpunten: Rainbow point en Yovimpa point. Vanaf het eerste hebben we een uitzicht op een deel van Bryce Canyon en het andere laat je enorm ver kijken (je ziet onder andere de bergen waar we na Bryce naartoe gaan rijden).

Hierna rijden we nog een aantal andere punten af waaronder de "Natural bridge". Dit is een natuurlijke boog met een (redelijk) vlakke bovenkant waardoor het op een brug lijkt. Een heel mooi zicht (helaas zijn vandaag bijna alle foto's boven de 8MB en dus kan ik ze hier niet laten zien ;-)). We hebben daarna wel redelijk genoeg van Bryce Canyon en besluiten op weg te gaan naar Torrey. Torrey is een klein plaatsje vlak bij de ingang van Capitol Reef NP.

We besluiten om de Highway 12 te nemen. Volgens onze boekjes is dit een van de mooiste scenic routes van Amerika. Het gaat ons ongeveer 2 uur en drie kwartier kosten om aan te komen in Torrey. We vertrekken om een uur of half 1 vanuit Bryce en gaan op weg. Onderweg komen we langs een aantal "state parks" en "national monuments". We negeren ze allemaal behalve het "Petrified forrest state park". Hier kunnen we "petrified trees" zien wat versteende bomen zijn. Deze bomen zijn heel heel lang geleden onder modder begraven en worden nu door erosie weer zichtbaar. In de tijd dat ze onder de grond gezeten hebben, is het hout veranderd in steen. Omdat de stenen hier rijk zijn aan ijzer en andere mineralen, krijgt de boom heel veel kleuren (paars/blauw en rood/oranje/oker-geel).

We krijgen bij de ingang het advies om een wandeling te maken van 1,75 Mijl. Makkie! Helaas is dit 1 mijl "medium hike" en 0,75 mijl "strenuous" wat in de praktijk betekend dat het enorm stijl is en dat er geen duidelijk/verhad pad is (klauteren over stenen dus). Nadat we afgesproken hadden om vandaag niet ver te lopen, valt dit toch wat tegen ;-). Gelukkig is het wel een hele mooie tocht en is dat "petrified wood" ook echt heel leuk om te zien.

Na een uur of 2 wandelen zijn we klaar om weer in de auto te springen en door te rijden naar Torrey. We moeten dan nog ruim 1,5 uur rijden en het is inmiddels half 4. Het landschap veranderd enorm op highway 12. Waar we 's ochtends nog tussen de rode grillige bergen reden, zijn we nu aangekomen op witte bergen met ronde toppen. Na wat verder rijden komen we op een punt waar juist weer veel grasland en bos is. Zo gaat dat de hele route door en we besluiten dan ook van tijd tot tijd nog heel even bij wat uitzichtpunten te stoppen. Het resultaat is dat we rond een uur of 7 ingecheckt zijn.

We hebben nu allebei even geen zin meer om wat te gaan ondernemen en we zitten lekker op onze motel kamer (leuk uitzicht en heel veel hummingbirds hier!). Rosan zit zelfs voor het eerst deze vakantie naar TV te kijken. Lekker even relaxen! Morgen gaan we door Capitol Reef onderweg naar Moab waar 2 Nationale parken in de buurt liggen (Arches en Canyonlands). Gelukkig zitten we daar weer 2 nachten.