Wat staat er op het menu vandaag?

Door Leon Broere - 12-09-2011 16:50

De dag begon vandaag zoals hij gisteren geëindigd was. We waren nog maar amper vertrokken vanaf de camping richting Jasper of we zagen in de berm een elk (Wapiti) stier staan met een enorm gewei. Hier hebben we de eerste fotootjes al geschoten. Over foto’s gesproken, we hebben er ondertussen meer dan 1.000 gemaakt en dit terwijl we nog niet eens op de helft van onze trip zitten.

We waren eigenlijk onderweg naar de bakker voor brood en een lekkere koek. Bij de bakker aangekomen was het zo druk dat de mensen buiten in de rij stonden. Dit weerhield ons er niet van om het gewenste te kopen en samen met een beker verse koffie, dit doen volgens mij alle Canadezen, s’morgens met een beker koffie  of een warme chocomel de auto in om op pad te gaan. De eerste bestemming was Maligne Lake. Een mooi bergmeer met een Idyllisch eiland waar je  een boottocht naar toe kunt maken. Dat hebben we niet gedaan dat is ons allemaal te toeristisch. Waar we wel voor kwamen gebeurde op weg naar dit meer toe. Daar hebben we weer een uniek moment mogen beleven. In de bosrand hebben we een Moose (eland) koe met kalf gespot die daar op hun gemak liepen te grazen en zich door niets en niemand lieten afleiden. Dat was dus een mooi fotomoment. Wat een prachtige dieren. Uiteindelijk hebben we onze rit richting Maligne Lake voortgezet. Daar aangekomen besloten we een hike te gaan maken naar Moose Lake, toepasselijk he, na het spotten van een moose. Deze wandeling door het ochtend zonnetje bracht ons inderdaad bij Moose Lake maar had naast het mooie natuurschoon nog 2 verrassingen voor ons in petto. Ons pad werd tot 2 keer toe gekruist door een hert, onduidelijk is voor mij nog of het een white tailled Deer was of een mule deer, maar dat zoeken we nog wel uit. Het mooie is hier dat de dieren de mensen niet echt als een bedreiging zien en dus niet gelijk van de schrik op de vlucht gaan. Na deze ervaring zijn we terug de berg afgegaan en passeerden we net als op de heenweg Medicine Lake. Een groot meer wat in de late zomer bijna leeg staat vanwege het gebrek aan smeltwater.

Onder aan de berg kun je nog een canyon bezoeken, de Maligne Canyon. Deze canyon zijn we voor een groot deel ingelopen, tot bijna de vijfde van de zes bruggen voor de mensen die hier bekend zijn. Al met al was dat toch weer goed voor anderhalf uur stijgen en dalen. Na deze wandeling wilden we nog even bij Lake Annette en Lake Edith gaan kijken. We reden langs de Athabasca River totdat we 2 elks spotten die hun middagdutje lagen te doen op een eilandje in de rivier het was een stier met 1 koe. Verderop zagen we met de verrekijker dat daar een grotere kudde lag. Daar konden we alleen komen via de Jasper Lodge, een luxe resort. Maar ja, wij wilden die elks zien, dus recht op ons doel af. Dwars door de fotorapportage van 2 bruidsparen kwamen wij met ons cameraatje aan om bij het door ons gewenste punt te komen. Onze vastberadenheid bleek niet voor niets, een stier met een achttal koeien en een enkel kalf lag op een ander eiland in diezelfde rivier. De stier liet zijn harem en zichzelf door ons op de foto vastleggen ondertussen wel iedere beweging van ons volgend. Het daarna door ons bezochte Lake Anette en Lake Judith maakte op ons nog amper indruk.

Aan het eind van de middag besloten we nog Mount Edith Cavell te bezoeken. Een steil e weg van 14,5 kilometer moest beklommen worden. RV’s (campers) en voertuigen langer dan 7 meter zijn er niet toegestaan vanwege de vele switchbacks (haarspeldbochten). Onze “van” is 7,30 meter dus dat moest kunnen en dat bleek ook geen enkel probleem te zijn. De weg bergop heeft vele mooie views. Op de top aangekomen kun je een wandeling maken richting de gletsjer Angel Glacier. Dat hebben we dan ook nog maar even gedaan en dat was nog indrukwekkender dan de wandeling naar de Snowdome gletsjer eerder deze week. Mooie blauwe ijskristallen in de gletsjer, een mooi blauw gletsjermeer waar je zelfs tot aan het randje van het meer kon komen waarin enorme ijsbrokken dreven, die afgebroken waren van de gletsjer. Prachtig!

S’avonds nog lekker uit eten geweest in restaurant Fiddle River in Jasper. Heerlijk, en wat stond er op het menu juist ja, elk (wapiti)! Daarnaast ook nog nagenoten van deze geweldige dag met volop wildlife! Maar waar blijven de beren?

Verder wil ik iedereen bedanken voor de smsjes, telefoontjes, mailtjes en pingetjes met felicitaties! Erg attent!