Uitrusten op Mauritius!

Door Jeroen & Jessica - 01-09-2019 16:52

Na alle vakantieverhalen en foto's van iedereen al voorbij te hebben zien komen, was het dan vandaag eindelijk zover: Wij gingen op vakantie! We hadden mijn vader gevraagd om ons om 17.00u naar Schiphol te brengen en het was maar goed dat dit nogmaals ter sprake kwam twee dagen ervoor, anders had mijn vader al om 5.00u voor onze deur gestaan.. En mijn vader kennende had hij ook weinig van de deur overgelaten om ervoor te zorgen dat wij wakker zouden worden, zodat we dan onze vlucht niet zouden missen haha! Evengoed moest mijn moeder hard haar best doen om mijn vader pas op de afgesproken tijd naar ons toe te laten komen, want het liefst had hij al rond een uurtje of 15.00u voor onze deur gestaan. Na alles in de auto te hebben gelegd, nog een laatste ronde door het huis te hebben gelopen en mijn moeder een dikke kus te hebben gegeven, gingen we dan eindelijk op pad. In de auto vroeg mijn vader naar ons vluchtnummer, zodat hij ons vliegtuig in de gaten kon houden. Ik opende de KLM-app en wat stond daar!? TWEE UUR VERTRAGING. We waren Den Helder nog niet uit, maar om nou weer terug naar huis te gaan vonden we ook zo wat, dus zijn we maar doorgereden naar Van der Valk Akersloot om daar een hapje te eten. Toch wel een beetje met samengeknepen billetjes, want er stond wel dat ze je aanraden om op het 'normale' tijdstip op Schiphol te zijn, aangezien het kan veranderen. Na onze buikjes vol te hebben gegeten vertrokken we dan nu echt richting Schiphol en stuurde een vriendin nog even dat het inchecken vaak wel op de normale tijd is en dat zij een keer had meegemaakt dat ze bijna niet meer in konden checken. Daar spande mijn billen nog wat extra van samen (goede oefening hoor!), maar gelukkig waren we op tijd op Schiphol. We konden meteen doorlopen, want zo goed als iedereen was al ingecheckt vertelde de dame die achter de balie zat. Aangezien we ook nog eens later op de avond vlogen, was het op heel Schiphol niet heel druk en waren we dan ook zo aan de beurt bij de douane. Hier werd uiteraard één van onze handbagagekoffers eruit gehaald om gecontroleerd te worden en de beveiligers vroegen al of wij spelletjes in onze koffer hadden zitten. Dit klopte en toen ze de koffer opende kwam daar opeens ons spel te voorschijn genaamd '1000 bommen en granaten'. Joe, goeie tekst voor op Schiphol haha! Gelukkig mochten we toch door ;) Hierna begon het wachten en vlogen we uiteindelijk om 23.45u in plaats van 21.40u. Gelukkig hadden we een nachtvlucht en wat melatoninepilletjes, maar ik gok dat we helaas maar zo'n 5u van de 12u geslapen hebben.

Eenmaal aangekomen op Mauritius gingen we onze huurauto ophalen. Aangezien ze hier aan de andere kant van de weg rijden, had Jeroen een automaat besteld. We krijgen toch een handgeschakelde auto, maar hier gingen wij natuurlijk niet mee akkoord ;) Gelukkig was dit zo geregeld en waren we nog redelijk snel onderweg naar ons hotel. Het rijden aan de andere kant van de weg is al even wennen, maar ook het besturingssysteem van de auto is geheel andersom. Je snapt natuurlijk dat ik af en toe hard moest lachen als de ruitenwissers opeens weer voorbij kwamen als Jeroen eigenlijk zijn richtingaanwijzer aan wilde zetten! Via Google Maps zijn we naar het hotel gereden. Ik weet niet of iemand heel bekend is met Google Maps, maar Google Maps vindt dat bepaalde wegen ook te berijden zijn, terwijl ik hier heeeeel anders over denk. Flashbacks vanuit mijn trip naar Zakynthos kwamen dan ook weer levendig naar voren toen we over allerlei keien en diepe kuilen reden op zoek naar ons hotel. Gelukkig checken ze de onderkant van je auto niet bij het inleveren, want ik gok zomaar dat die wel wat krasjes rijker is... Na hier en daar een hyperaanvalletje en wat gewapper met de handen, vonden we eindelijk ons hotel. Onze hotelkamer maakte gelukkig veel goed en we werden welkom geheten met een lekkere cocktail. Ik denk dat onze hotelkamer net zo groot is als onze begane grond thuis en de badkamer is van alle luxe voorzien. Hier kunnen wij zeker wel een weekje vertoeven! In de avond hebben, vechtend tegen onze slaap, tot een uur of 22.00u spelletjes gespeeld en was het ein-de-lijk tijd om naar bed te gaan

De volgende dag hadden we een 'rustdag' ingepland, het was immers zondag ;) Wekkertje ging wel om 9.00u, omdat we maar tot 10.00u konden ontbijten. Vervolgens hebben we de auto gepakt (inclusief hier en daar weer een ruitenwissertje die voorbij kwam) en zijn we naar één van de mooiste stranden op Mauritius gereden: Belle Mare. Hier vonden we een mooi plekje met wat strandbedjes aan helderblauw water. Aangezien het hier nu winter is, gaat de zon wel vrij vroeg onder. Vanaf een uur of 15.30u wordt het toch echt wel wat 'frisser' (nog steeds een graad of 22 hoor!) en rond 18.00u is het hier al donker. We waren dus op tijd weer terug bij het hotel om even te douchen en ons om te kleden, voordat we uit eten zouden gaan. Je kan wel echt merken dat het hier laagseizoen is, aangezien het bij alle restaurants erggg rustig is (lees: Je zit met hooguit 2 andere tafels te dineren) en het niet zwermt van de toeristen op alle toeristische plekjes. Eenmaal terug bij het hotel hebben we nogmaals wat spelletjes gespeeld waarin ik keer op keer werd ingemaakt door Jeroen en zijn we redelijk op tijd weer naar bed gegaan, aangezien we de volgende dag wel op pad zouden gaan!

Die dag begon met jawel: REGEN. Heel fijn. Gelukkig werd het tijdens ons ontbijtje droog en hebben we de rest van de dag alleen nog maar hier en daar een spetter gezien. 'The Seven Colored Earth' stond samen met de 'Chamarel waterfall' op het lijstje voor vandaag. We moesten zo'n 1u45m hiervoor rijden, terwijl het maar om zo'n 75km ging. De laatste 30 minuten snapten we waarom.. De ene scherpe bocht na de andere kwam de hoek om en Jeroen was helemaal in zijn element. Het was net 'Grand Theft Auto' en daar was meneer naar eigen zeggen heel goed in, dus die bochten vlogen we door als een stel maniakken haha! Eenmaal aangekomen kwamen we eerst de enorme landschildpadden tegen die rustig lagen te chillen in het zonnetje. Vervolgens liepen we door naar het fenomeen 'The Seven Colored Earth'. Dit was best mooi om te zien, maar doordat we vandaag een bewolkte dag hadden, kwamen de kleuren jammer genoeg niet heel mooi naar voren. Vervolgens zijn we verder gereden naar de waterval en hadden we het wel weer gezien voor vandaag. We zijn doorgereden naar een ander mooi strandje: Flic & Flac. Aangezien de zon nog steeds niet scheen, hebben we voornamelijk gechilled met wat boeken en tijdschriften op onze strandbedjes. Rond 16.30u gingen we weer richting ons hotel, alleen hadden we even geen rekening gehouden met het woon- en werkverkeer in Mauritius. We hebben echt de meest bizarre dingen voorbij zien komen terwijl de mensen op weg waren naar huis. Mensen liepen over de snelweg, scooterrijders hadden minstens een doodswens met hun rare inhaalcapriolen en de ene naar de andere auto probeerde zich via hele kleine gaatjes tussen het rijdende verkeer te proppen. Ook stond oom agent op ongeveer elk kruispunt en alle rotondes de boel te coördineren, maar het was nog steeds een enorme chaos. Na zo'n 45 minuten konden we eindelijk weer een beetje gas geven en waar we eerst heel hard moesten lachen om hun flitssysteem (zo'n 200 meter voor elke flitspaal staat een bord dat er geflitst gaat worden en de palen zijn felgeel) en riepen dat het wel heel knap / dom was als je hier een boete zou rijden, stond oom agent met zo'n 6 andere maten op één punt handmatig te flitsen. We hopen er maar op dat de teller op onze Suzuki Celerio niet heel accuraat is... We gaan het meemaken!