Grand Teton en Yellowstone NP

Door Bert Karst - 09-08-2016 04:46

Van Salt Lake City naar Grand Teton National park.

Daar waren we gebleven. Donderdag 4 augustus zijn we naar Grand Teton gereden. Het was de langste rit van de reis, ruim 500 km naar een mooi landschap, de uitlopers van de Rocky's, met als hoogste punt een 4000 meter berg. We kwamen rond 15.00 uur aan op de camping waar we naar toe wilden, maar helaas vol, net als alle andere campings, behalve Gros Vendre. Een Duits-Franse camping, die volgens Wietse net leek of die op de Veluwe stond, wij hadden meer het idee dat die op een wadden eiland stond, maar beide zonder de grote bergen om ons eens. We hadden wel een prachtige plek aan de rand met het zicht op de berg : GrandTeton .
We zouden een nacht blijven staan, om vervolgens weer verder te gaan naar Yellowstone National Park. We zijn in een gebied beland waar de temperatuur aangenaam is overdag, ruim 25 graden, maar 's nacht naar het vriespunt daalt en dat hadden we de eerste nacht niet in de gaten. Dus een koude nacht met het hoofd in de slaapzak en matig slapen.
De volgende ochtend op breken en langzaam, zo'n 80 mijlen verder naar naar Yogi Beer land. Onderweg stoppen bij verlaten nederzettingen van de mormonen, die kregen in de negentiende eeuw land aangeboden door de overheid, waar ze graag gebruik van maakten, net zo als de Nederlanders die in de jaren 50/60 naar Canada gingen en ook zijn blijven hangen. Deze nederzettingen waren wel grappig, maar alles was afgesloten. We konden wel de oude boerderijen zien en de schuren .Dus na 1 hadden we het wel gehad. Op naar Berenland. Onderweg nog langs een oud kerkje van 1925 . Die in vele Western movies was gebruikt en waar net een Amerikaans stel zou trouwen. Nog wat mooie uitzichtpunten en zo reden we Grand Teton uit en Yellowstone National Park in. Beren en Bizon country goed opletten of we een zagen . Op de Camping aangekomen was alles vol. Gelukkig had ik deze kunnen reserveren dus ons plekje was er. Mooi uitzicht op een creek ( stroompje) . Na het kampement opzetten gingen Sjoerd en Wietse gelijk naar beneden om de creek en het meer waar aan we stonden te verkennen. Op naar de General Store voor het avond eten . Grote souvenirs afdeling en een klein deel eten dus eten wat er te krijgen is. Prima allemaal. En ook hier geldt als het donker wordt naar bed dus vroeg op bed (21 uur donker).
Minder koud dan de vorige nacht. Na het ontbijt bergschoenen aan en Yellowstone N P in . Het park is enorm groot. Is het oudste en grootste Nat.Park van Amerika dus alles met de auto doen. Je kunt een achtje rijden dan kom je langs alle highlights en dat zijn er nog al wat . Eerst maar eens links om langs de vele geisers en hot springs. Het is hier een vulkanisch gebeuren. Overal borrelt van alles uit de grond. De 1e was West Thrumb Geyser. Allerlei poelen waar stoom uit borrelt en hete stroompjes en sissende rokende bassins . Erg bijzonder. Je kunt er mooi omheen lopen . Wel op de paden blijven anders verbrand je je voeten. Toen naar de bekendste geiser The Old Faithful. We hadden mazzel toen we kwamen begin hij net te spuiten ( doet ie zo eens in de 1,5 uur) tot wel zo'n50 meter hoog spuwt hij gas en heet water de lucht in. Met vele mensen zagen we dit en weer door naar de volgende . De mooiste vonden we wel de Grand Prismatic Spring een groot meer met allerlei kleuren van oranje geel blauw en rood. Ook dat borrelt en kookt maar spuwt niet , het is qua kleur heel mooi om te zien. Nog vele geisers gezien en ook onderweg soms zomaar tussen de bomen zie je rookpluimen uit de grond komen.  Door gereden tot Norris en toen weer terug. Het was al laat. Thuis weer naar de General store etc. Na het eten spotte Sjoerd een Elk met zijn jong bij de creek dus op afstand dit grote hert gevolgd , het bleken er 3 te zijn . Ook nu weer vroeg op bed. De 2e dag Yellowstone bestond uit de rechterkant van het park een route langs het Yellowstone Lake. Het was wat bewolkt de lucht zag er dreigend uit zo boven het meer gelukkig zaten we in onze dikke Chrysler Mini Van. Toen de eerste druppen vielen zijn we even het museum bij Fishing Bridge in gegaan. We praten wat met de ranger . We wilden zo graag beren en bizons zien en ander wild. De beren bleken volgens de ranger hoger op te gaan omdat het hier nu te warm is en de bizon kudde zou west waards zijn getrokken. Toen de regen voorbij was naar Mud Volcano ( een groot gebied met allemaal modder vulkanen ) deze stonken minder naar verrotte Eieren dan die van gisteren maar deze hadden een viezige modder geur. Ze maakten veel lawaai. Een heette niet voor niets de roaring dragon. Op onze weg noordwaarts potten we ineens een groep bizons naast ons in het weidse land ze kwamen richting ons en 2 mannetjes begonnen zelfs met hun horens tegen elkaar te vechten . Prachtig zo vlak naast de auto. Na een poosje vertrok de groep de rivier over. Mooi gezicht bizons wadend door de rivier. Een eind verderop kwam de groep weer naar de weg en staken vlak voor onze auto over. Je snapt het al flink foto's en filmpjes maken. Zo prachtig allemaal. Dus ze waren niet allemaal westwaarts getrokken. Nu nog beren ..... Op naar de Yellowstone Canyon waar je de Yellowstone rivier diep in de Canyon ziet stromen met mooie watervallen. Op de terug weg zagen we weer bizons dus aan deze kant van het park zit ws meer wild ook zagen we nog een Bull Elk een mannetjes Elk ( enorm hert met enorm gewei) Ook dit keer liep hij te grazen vlak naast de auto in de berm. Helaas zagen we die dag geen beren meer wel pelikanen en mooi vogels en we hebben enorme raven bij de tent gehad. Dan te bedenken dat je alles wat ruikt ( eten , toiletspullen , afval , gas etc in een berenbox moet doen of in je auto want ze schijnen erg goed te kunnen ruiken maar ze hebben ons niet geroken. Dit was her voor nu . Morgen op richting het oosten naar Buffalo. We hebben inmiddels uitgevonden hoe we foto's op ons blog kunnen zetten dus check als je het leuk vind ook onze foto's in een apart linkje van ons blog. We hebben morgen weer WiFi als we in Buffalo zitten en ben benieuwd naar jullie reacties. We genieten vol op. Groeten van ons allen .