Moab en Salt Lake City

Door Bert Karst - 04-08-2016 06:43

Hier waren we gebleven. Onderweg van Capital Reef naar Moab, ruim 200 mijl, prachtige natuurschoon, maar ook saaie stukken van "immer garade aus".
Voor Moab hebben we de afslag naar Dead horse point gemaakt. Om daar de Colorado river vanaf 600 meter hoogte door de uitgesleten rotsen te zien krioelen. Een mooi gezicht met al die kleuren van de rotsen erbij. Diepe diepten en enorme Canyons zo mooi zo weids!!
Bij Moab hadden we een camping geboekt aan het rand van de stad met zwembad en douches met zelfs  stroom, wel 110 volt, WiFi en water tap punt bij de tent plaats.
Na 4 dagen van niet douchen en de warmte, dachten wij dat ze gelijk het water zouden op zoeken. Mis gegokt, de sociale media werd als 1e bezocht op hun smart phones. We hadden het kunnen weten. Uiteindelijk hebben ze wel gebruikt gemaakt van de andere verkoelend zaken. Heerlijk om na 4 dagen je zweet en zout van je lichaam te spoelen etc.
We zouden 2 nachten in Moab zijn.
De volgende ochtend zijn we na het ontbijt naar Arches nationaal park gereden. We waren niet de enige, want Amerika heeft ook zomer vakantie. Je loopt nog niet hutje mutje zoals in de Alpen, maar over een paar jaar zal het niet anders wezen.
Arches land bestaat uit veel rots formatie's met her en der een gewelf van rood steen ( Rode natuurlijke bogen )wat een mooi gezicht is. Soms ben je er dichter bij en dan weer verder af. Het gewelf staat ook in de vlag van Utah en op de nummerplaten van de auto's in deze staat.
Daarnaast is Utah ook de staat waar de mormonen hun hoofd vestiging hebben in Salt Like City, waar we nu zijn.
Nadat we terug waren op deze lange en warme dag, 40 graden, zijn we uit eten geweest bij de plaatselijke Mexicaan. Na een heerlijke maaltijd mochten we op de foto met Mexicaanse hoeden op. Nou vooruit dan maar. Deed me denken aan een liedje van zangeres without a name.
Terug lopend naar de camping moesten we straat over met een vlaggetje, bij gebrek aan zebra paden. Door met je vlaggetje te zwaaien stoppen de auto's. Mooi systeem, het zal in Nederland niet werken denk ik, maar misschien ook wel. Het is ook maar net waar je aan gewend bent.Wel erg geinig lopen daar 5 mensen met een oranje vlaggetje te zwaaien haha.
De volgende dag weer kampement opbreken en gaan. Dit keer een lang recht stuk langs en door de bergen de Wasatch Range de uitlopers van de Rocky Mountains. Met hier en daar Road workshop of te wel weg werkzaamheden. Jeetje wat doen die a
Amerikanen dat omslachtig. Staat er een mannetje met een Stopbordje . Rijd er een roadworks meneer in een jeep voor op en een achteraan in de rij en dan mag je opbeurt van kant rijden( stoplichten hadden ook gewerkt) . Zou houd je wel velen aan het werk. Toen een heel stuk 12 baansweg! Alle stadjes onder Salt Lake City zijn aan de stad gegroeid waardoor je dus heel lang op deze enorme weg zit. Wel rijdt iedereen heel netjes. Uit eindelijk ( leve de Tom Tom ) kwamen we op plaats van bestemming een Hotel oostwaarts van het Centrum. Lekker op tijd zodat ik nog even wat wassen kon draaien en drogen . Daarna op naar de Wallmart voor de boodschappen. We hadden een hotelkamer met keuken dat is vaak zo in hotels dus kun je ook zelf koken. S'avonds in de ban van Pokemons vangen ( de jongens) en wij van ons verslag en berichten met het thuisfront. De volgende ochtend Salt Lake City in. Een uitgestrekte stad met weinig hoogbouw (180.000 inw minder dan Grunn toch oogt t veeeel groter) . Weer een enorme Highway op uiteindelijk met wat rondrijden een parkeerplek gevonden dicht bij het Capitool. Daar als eerste heen gelopen . Een replica van het Capitool van Washington DC . Groot en boven op een heuvel . Binnen veel pracht en praal marmeren zuilen en hal en The House of Representatives and The Senate and The Supreme Court . Alles kon je zien . Mooi uitzicht vanaf de heuvel op Salt Lake City. Toen op naar The Temple Square . Salt Lake City is de hoofdstad van Utah maar ook het hoofdkwartier van de Mormonen . 20.000 vierkante meter in het centrum met Tempels en kerkgebouwen en hoofdkantoren ed. Veel aardige en O zo hulpvaardige mormonen. Ze hebben hier ook alle archieven opgeslagen over families over heel de wereld je schijnt er je stamboom te kunnen vinden en veel van je voorouders . Dat leek ons wel leuk dus op naar de Family Library een mormoon voorop die ons de weg wees op het intense complex , dan weer een andere oppermormoon die het over nam , dan weer een mormoon van de Nederlandse sectie. Vele mormonen verder zaten we toch achter de computer met een aardige mormoon naar de Karst Family te zoeken . Alleen dode mensen staan erin ( ivm privacy) Hoe hete opa Karst ook al weer en zijn vrouw ? Tja zij Bert ik weet alleen dat wij haar Dikke oma noemden......Tja dat schiet niet op! ( ha ha Bert geheugen liet hem wat in de steek) Al snel liep het spoor bijster . Wel wat andere Karsten gevonden maar was allemaal toch wat veel werk. Wel heel interessant . Veel handige tips gekregen van de meneer hoe we thuis verder konden zoeken . Dat gaan we ook zeker een keer doen. Toen richting The Tabernacle een enorm gebouw met een enorm orgel waar ook het bekende mormonen koor zingt( helaas was de oefening al voorbij) Toen langs de grote Tempel waar alleen Mormonen naar binnen mogen. Toen langs  Joseph Smith Memorial Building ( is de oprichter van de mormoonse kerk of ook wel de kerk van Jesus Christus van de laatste dagen genoemd ) Daar wat geluncht ook dit gebouw een en al pracht en praal met kroonluchters en marmer en glas in lood. Nog langs 2 oude huizen waar de Joseph Smit had gewoond met zijn 27 vrouwen en 56 kinderen . Tja hij hield er wel van .... Enigszins overdonderd door al het geld en goed van deze kerk gingen we nog even de stad in om wat te winkelen . Macy's zat er ook . Dus de heren t- shirtjes kopen. Onderweg terug weer naar het Capitool door d rustige woonwijk midden in de stad . Geen flatjes met hier en daar Bordjes in de tuin voor Hillary of Bernie . Ik raakte aan de praat met wat Bernie aanhangers over de politiek . Erg leuk. Ze legden zich er bij neer dat het nu Hillery zou worden maar zij hoopten in ieder geval geen Trump. Een van de jongens waarmee ik sprak was Delegate .Toch wel een ingewikkeld systeem hier met die Delegates . Voor ik verder de discussie in kon gaan met de jongens riep de rest van de Family al weer. misschien maar goed ook! Terug bij het Hotel nog wat eten maken en lekker in ons lekkere bedje. Nu weer een 4 dagen kamperen op naar Grand Teton Nat. park en Yellowstone Nat Park dus 4 dagen geen WiFi en dus later weer bericht van ons.