Berenbotje naar Canada

Door - 11-06-2016 06:08

31 mei:

Eindelijk, de reis gaat beginnen.

Vanmorgen vroeg opgestaan om onze leenauto (van onze dochter Hennie) terug te brengen in Kampen.

Frank, onze schoonzoon heeft ons in Kampen Zuid op de trein gezet om vervolgens naar Schiphol te gaan waar we onze vrienden gaan zien bij de Burger King voor een kopje koffie.

Om 9.00 uur door de douane wat erg lang duurde vanwege de veiligheidsmaatregelen, maar bij het zien van de veteranensticker kregen we voorrang.

12.30 uur gingen we de startbaan op nadat we de bandjes gekontroleerd hadden. Onderweg hebben we geslapen , kleedjes gehaakt en gekaart want de reis naar Toronto duurde ruim 7 uur.

In Toronto moesten we overstappen en door alle controles hadden we maar net tijd (2 uur) genoeg om weer in te stappen in het volgende vliegtuig. Halverwege in line kropen we onder het lint door om nog op tijd te komen voor de gate. Nog 5 uur en dan zijn we in Vancouver .

Na wat hevige turbulentie kwamen we in Vancouver aan waarna we de shuttle namen naar ons hotel.

Nadat we onze bagage op de kamers hadden gezet , zijn we gaan eten in het restaurant welke buiten het hotel lag.

Wij zijn op 31 mei vertrokken uit Nederland en kwamen ook op 31 mei in ons hotel aan omdat er 9 uur tijdsverschil was, dus na zo'n lange dag vroeg naar bed.

01 juni:

Heerlijk geslapen en om 08.30 uur lekker ontbeten,  om 10.00 uur een taxi genomen naar de haven om daar voor 11.00 uur op de Volendam te kunnen zijn.

Koffers afgegeven en weer in line om door de controles te komen voor het inchecken op de boot. We waren niet de enige die dit deden. Na een uur waren we ingecheckt en nu nog door de Amerikaanse douane voor de gebruikelijke vingerafdrukken en foto opnames.

Om 12.30 uur kwamen we aan boord en werden hartelijk welkom geheten. Onze hutten lagen op de 3e etage achterin het schip, zodat we gemakkelijk naar buiten konden voor het zonnedek.

Onze eerste indruk was geweldig, alles was perfect georganiseerd, koffers uitgepakt en een drankje gedronken op de 8e etage (het Lido restaurant).

Plotsklaps werden alle passagiers opgeroepen om naar de derde etage (het promenade dek) te komen voor een grote reddingsoefening voor als er wat mis zou gaan. Wij werden ingedeeld in reddingsboot nr. 13 (lekker vooruitzicht) en in line afgeroepen of we er wel waren. Nadat er door de kaptein werd geconstateerd dat er enige MARINE ervaring bij ons aan wezig was , werd de oefening voor ons ingekort.

Om 16.00 uur werd het sein gegeven, zodat we konden uitvaren en het ruime sop konden kiezen.

Afgesproken met elkaar om iedere dag 3 x het schip rond te lopen voor de frisse buitenlucht en om onze geweldige conditie op peil te houden.

Bij het terugkeren naar onze hut, bleek dat er post was gekomen. Dit was een envelopje  van de reisorganisatie Tioga met een speciale dinerbon in een van de 5 restaurants op de Volendam. Geweldig dat we dit mochten meemaken.

Na het heerlijke diner in het Lido restaurant  , zijn we het schip verder gaan verkennen. Het is onverstelbaar wat er allemaal te doen is tijdens zo'n cruise en na een paar lekkere drankjes naar bed zei duimelot.

02 juni:

Vannacht lekker geslapen met wat deining val je vanzelf in slaap en om 9.00 uur opgestaan voor een ontbijtje. Yvonne en Harry hebben deze ochtend een ontbijt besteld in de hut, een gekookt eitje, toast , croissant met een yogurtje vanwege de verjaardag van Yvonne. Ook was er een vaasje met bloemen gebracht van de kaptein voor haar verjaardag.

Er zijn diverse keuzes te maken voor het ontbijt van een Engels ontbijt tot en met Pannekoekjes. Tineke en Kok kozen voor een stevig ontbijt d.w.z. 3 gebakken eieren met spek en toast afgeblust met een vruchtenyogurt.

Daarna hebben we rustig (pensionada's) koffie gedronken met wat lekkers erbij vanwege de verjaardag.

In de middag hebben we weer gesport op het promenadedek om op gewicht te blijven, want all inclusive is een grote verleiding.

Vannavond hebben we op chique lekker in het restaurant " Rotterdam Dinningroom " gegeten en sommige van ons deden zich te goed aan vis (zalm). Tot onze verrassing kwamen er 10 obers rond Yvonne staan en begonnen voor haar te zingen terwijl er een heerlijke ijstaart werd gebracht.

Daarna weer uitgebuikt onder het genot van wijn en brandy met wat lekkers erbij.

Zijn op tijd naar bed gegaan ,de klok een uur achteruit gezet omdat we de wateren van Alaska ingegaan zijn.

03 juni:

Tijdens het ontbijt dolfijnen en babyorca's gezien en om 13.00 uur afgemeerd in Juneau waar het regende.

Leuke winkeltjes in Juneau, in een cafe wat gedronken en daarna weer terug naar de Volendam voor de borrel met nootjes en chocolade.

Vannavond het aangeboden dineetje naar binnen gewerkt in de pineapple Grill en gesproken met een hollandse manager over de Holland America line.

Inmiddels zijn weer vertrokken richting Stagway Alaska waar we in de morgen ca. 07.00 uur zullen aankomen.