Laatste dagen Canada

Door H.M. Spee - 08-10-2015 23:33

In Revelstoke even rondgeneusd en toen een camping gezocht ten zuiden van Revelstoke, de volgende dag richting Golden waar we dikhoornschapen troffen langs de weg en op de parkeerplaatsen, daarna zijn we verkeerd gereden, nou ja, wat is verkeerd, alles is mooi, zo ook deze route maar uiteindelijk zijn we weer bij Lake Louise aangeland en niet bij de Radium Hotsprings zoals we van plan waren. Toen hebben we op de zelfde camping overnacht als op de heenreis, deja vu gevoel....de volgende ochtend nog even Lake Moraine meegepikt, wat leuke souvenirs voor de kinderen kunnen kopen en alsnog de weg gereden naar Hotspring Radium. Onderweg geluncht bij een prachtig meer en weer genoten van de besneeuwde bergtoppen met daaronder de naaldbomen en de herfst die er prachtig geel van de loofbomen doorheen had geweefd.

Weer de leuke bergschapen in het plaatsje zelf aangetroffen en een camping gezocht in de rust, die vonden we uiteindelijk in een stuk bos, we hoefden niet meer te betalen omdat het seizoen voorbij is en er geen faciliteiten meer waren, maar we hebben ons eigen water en stroom dus ...no problem.

De vogende ochtend dezelfde weg teruggereden en dat is dan toch weer heel anders en minstens zo mooi. Ik heb nog snel de hotsprings bekeken, natuurlijke warmwaterbronnen. Toen nog wachten omdat er vanaf de rotsen losse stenen naar beneden werden gerold en vervolgens van de weg gehaald om lawines te voorkomen. Opvallend in Canada is het vele werken aan de weg en langs de weg om alles in goede staat van onderhoud te houden.

Die nacht ook weer bij Banff op dezelfde camping als op de heenreis gaan staan nadat we de middag hadden doorgebracht in Canmore waar de winter was ingevallen, de naaldbossen leken bestrooid met poedersuiker en in het plaatsje zelf was 10 centimeter sneeuw gevallen. Er waren toevallig die dag exposities van plaatselijke en landelijke kunstenaars en ben menige galerie binnen gelopen, er waren mooie kunstwerken bij!! Koffie gedronken...met heeeerlijke worteltjestaart....in een sfeervolle ambiance, werden weer aangesproken (omdat ze horen dat je een accent hebt) door mensen die hun ouders destijds waren geemigreerd vanuit Nederland naar Canada. Ook dat is ons opgevallen in Canada, de mensen zijn o.h.a. vriendelijk en behulpzaam en vinden het leuk dat je uit Nederland komt en zijn altijd benieuwd naar wat je hebt gezien en wat je  van Canada vindt.

Zondag jl, onze " laatste dag" zijn we door de Kananaskis gereden , een provinciaal natuurpark, ongeveer 130 km verwijderd van Calgery. Omdat ik had gelezen dat je daar de grootste kans had om wild te zien... en ongelooflijk maar waar, onze wensdroom kwam uit...we hebben een Grizzly gezien, ik zelfs drie!! en een Moose!!! De grizzly hield zich op bij het bezoekers- en infocentrum waar we even stopten voor info over de streek. Er was een prachtige glaswand met zicht op een open grassige, drassige plek in het bos. Daar was een grote Grizzly aan het graven naar eetbare wortels van een bepaalde plant. Wel anderhalf uur heb ik met de verrekijker hem, of haar..gevolgd...zo koddig dat schommelende massieve berenlichaam; als een hond met de achterpoten het zand naar achter schoppend, dan het logge lijf al rondjes draaiend in een betere positie manoeuvrerend...de lange neus weer diep in de aarde wroetend, even op de plaats rust, stoom uit de neusgaten, een prachtig glimmende mokka-kleurige vacht  en een oplichtend randje haar langs de pelsranden.

Hans moest echt nodig naar het toilet en op dat moment kwamen er nog eens even een nog grotere grizzly en een kleintje voorbij wandelen..maar die verdwenen snel in de bosrand.

Toen ik even later het toilet bezocht zag Hans de grote eland voorbij schuiven waarvan ik het laatste deel nog mee kreeg. Wat een piekmomenten zeg, we waren beduusd en tevreden dat we onze laatse dag zo konden afronden!

Daarna nog aan een prachtig blauw meer gezeten met sneeuwwitte bergketens er omheen.Zoals zo vaak tijdens onze reis leek het een decor, te mooi om waar te zijn , later de versluierde bergen door wolkenformaties, even later weer goud en kleurexplosies door de zon.

Na iedere bocht een nieuw perspectief...moeilijk om weg te gaan uit een land wat aan natuurschoon zoveel puurs en overweldigends biedt, ik ben nog nooit zo in het hier- en nu geweest en gebleven als daar. Vanzelfsprekende onthechting van verleden en toekomst, alleen nu en hier, uur voor uur, dag voor dag.

We hebben nooit een camping gereserveerd, nooit onszelf vastgelegd. Als reactie kregen we vaak te horen dat we echte avonturiers  waren, de meeste toeristen legden wel alles van te voren vast, wij vonden dat eigenlijk wel een leuk compliment....

sAvonds doorgereden tot een klein plaatsje voor Calgery, de laatste nacht daar geslapen en op maandagmorgen ons huisje op wielen schoongemaakt, de koffers ingepakt, naar Calgey gereden, de camper weer ingeleverd..zij brachten ons naar het hotel.  Omdat we zo vroeg daar waren zijn we met openbaar vevoer naar Calgery stad gereisd. Weer dezelfde sensatie als in Vancouverstad, kil en groot en hoog en veel qua gebouwen, geen leuke winkelstraatjes. Na een leuk gesprek met een Canadese tijdens de koffie in een winkeltoren zijn we weer snel vertrokken naar ons hotel. Samen nog heerlijk gegeten en in het hotel geslapen.

Dinsdagmiddag 15.30 uur weer opgestegen en naar Nederland gevlogen. Hans werd trouwens overdreven grondig gefouilleerd en zijn schoenen door de X-ray, zijn sokken helemaal bevoeld, tassen binnenste buiten gekeerd etc. Arme Hans, komt vast door die baard die hij heeft laten staan....toch wel intimiderend hoor!!!

Om 8.00 uur nederlandse tijd geland op woensdagmorgen, gisteren dus, Serina, onze schoondochter kwam ons afhalen, erg fijn!!  voelde me behoorlijk brak door de tijdsverschillen en we hadden geen oog dichtgedaan in het vliegtuig. Ik heb het volgehouden tot 16.30 uur toen viel ik om...ongeveer 14 uur achter elkaar geslapen...Hans ietsje later naar bed maar ook dezelfde uren horizontaal doorgebracht...nu weer landen in Nederland..kost mij een beetje moeite maar het is heerlijk en goed om weer thuis te zijn, je kinderen weer te kunnen omhelzen, we hebben elkaar best gemist. hulde trouwens aan de kids die het een maand zonder ons hebben geklaard!! We kwamen thuis in een opgeruimd huis, welkomst- slingers in de kamer en voor het raam!!!

Wij zijn blij dat we zo"n indrukwekkende en mooie reis hebben kunnen maken, onvergetelijke herinneringen hebben gemaakt en weer gezond en heelhuids terug zijn. Veel mooi foto- en filmmatariaal , welkom om het te komen bekijken!!

We hopen dat iedereen dit nog leest, het was niet altijd makkelijk voor ons om met dit blog te werken, ging wel eens mis en hadden weinig internetverbinding tijdens onze reis. Yoram zet hier morgen nog fotos op!! Ik weet niet hoe dat moet. Iedereen die middels onze verhalen een beetje is meegereisd hartelijk bedankt voor de belangstelling!!!