9 t/m 12 juni Hello New York

Door Ine F - 15-06-2014 04:25

We are in New York and it is amazing!
Wat een indrukwekkende stad! We hebben in 4 dagen ontzettend veel gezien en het is een grandioze belevenis om hier met z’n vieren te zijn.

9 juni

Het stortregent en dat verwachten we natuurlijk niet omdat het gisteren zo zonnig en warm was. Dus passen we ons programma aan en doen we in eerste instantie veel binnen.
We stappen in de metro en gaan naar Grand Central Terminal

de St. Paul's Cathedral staat in de steigers, maar we kunnen wel naar binnen

de Fifth Avenue met zijn vele sjieke winkels

de Apple Store

en we besluiten de dag op Times Square, we kijken onze ogen uit, wat een mensenmassa en wat een reclames!

Tussendoor zien we ook nog het VN gebouw, Rockefeller Center (de buitenkant met het beeld van Prometheus), Trump building, Carnegie Hall en de legotentoonstelling “The art of the brick”.

10 juni

Om 8.00 uur staan we net als gisteren weer buiten en we gaan vlakbij ontbijten

we nemen de metro naar het zuidelijke punt van Manhattan, Brooklyn Battery en we stappen op de boot naar Liberty Island
en we klimmen de trappen op in het voetstuk van het Vrijheidsbeeld. We hebben een maand van te voren de tickets via internet besteld en dan zijn er al geen kaartjes meer om door te klimmen naar de kroon. Het uitzicht vanaf het voetstuk is  mooi, maar het is wel erg nevelig.

Met de boot varen we naar Ellis Island waar de immigranten voor het eerst de Amerikaanse bodem betraden en waar ze werden ingeschreven, medisch onderzocht en ondervraagd over politieke kwesties.

Eenmaal weer op het vaste land bekijken we even het Clinton Castle, lopen door naar Green Park waar we in de Subway een broodje gezond/tonijn eten en bezoeken we de Trinity Church

Wall Street met het beursgebouw

Federal Hall waar President Washington zijn amtseed aflegde

Ground Zero 9/11 Memorial

Freedom Tower

St. -Paul's Chapel

en Joep, Ine en Luuk lopen de Brooklyn bridge op tot de 1e peiler.

11 juni

Het is nog wat nevelig maar we gaan toch volgens plan naar Rockefeller Center. We lopen daar wat rond, er is genoeg te zien, het weer klaart op en dus gaan we naar de Top of the Rock. Het is niet druk, we kunnen zo doorlopen voor zowel de tickets als de lift. Het uitzicht is echt heel bijzonder!

linksboven aan het Central Park ligt ons hotel "Aster on the Park"

Eenmaal weer op straat lopen we aan de oostkant van Rockefeller Centre langs het beeld van Promotheus

We krijgen een uitgebreide rondleiding in Radio City Music Hall

en dan gaan we naar het Empire State Building, we hebben via internet tickets gekocht tot de 86e etage

Een wandeling door Chinatown, waar we heerlijk eten

We lopen nog een klein stukje door Little Italy en besluiten de dag op Times Square, dat blijft een wonderlijke belevenis en met zoveel neonreclame is het beslist niet donker!

12 juni

Vandaag gaan we met de metro naar Greenwich Village, waaronder Washington Square Park

Washington Mews

Street café French Roast, veelvuldig het décor van de TV serie Sex and the City

en natuurlijk drinken we koffie in Jack’s Stir Brew Coffee

Sheridan Square, Bedford Street en het Cherry Lane Theater in Commerce Street

Dan volgt een ritje met de metro en een wandeling naar Pier 40, de vroegere aanlegsteiger van de HAL vanwaar de SS Rotterdam haar cruises maakte, beetje nostalgie van Joep.

We vervolgen onze weg door een stukje Meatpacking District in de Lower West Side van Manhattan met vele luxe winkels en vandaar beginnen we aan een 1,6 km lange wandeling over de High Line, een park dat is ontworpen door de Nederlander Pieter Oudolf en dat boven de grond ligt op het traject van een verhoogde spoorweglijn die niet meer in gebruik is; heel bijzonder en ontspannend. De 2e fase van dit project is afgerond in juni 2011 en in de 3e fase wordt dit traject 2,33 km lang.

Tot slot:
We hebben veel profijt gehad van de door Joep gedetailleerd samengestelde dagwandelingen.
‘s Morgens vroeg op en ‘s avonds laat weer terug in het hotel en héél veel gelopen! Natuurlijk ook in de metro en in de bus gezeten.

Héél moe en erg voldaan kijken we terug op ons wervelend bezoek aan New York!