New York

Door J,E,J,P Oterdoom - 27-07-2014 17:25

We zijn donderdag veilig aangekomen in New York. We landden op vliegveld Newark. Dit is nog geen New York maar New Jersey. We zijn met een trein naar Penn station gegaan en van daaruit een taxi naar het hotel. Het was rond middernacht in New York. Voor ons was het 21.00 u of zoiets. We zijn nog even de stad ingelopen om wat eten te halen. Geen probleem want dit is de stad that never sleeps. Het was erg overweldigend buiten, dit is toch weer heel anders dan de steden die we eerder hebben aangedaan! Snel een broodje en wat drinken en toch snel het bed ingedoken.
De volgende ochtend hebben we ontbeten in een tentje in onze straat. ( in Amerika is een ontbijt niet standaard inbegrepen). Bijna iedereen ontbijt buitenshuis, heel bijzonder. Hotel Belvedère ligt in het theaterdistrict en vlakbij Time Square. Een gezellige buurt.
Het was vrijdag mooi onbewolkt dus zijn we direct maar naar de Empire State building gegaan. Eerst een stuk gelopen,ogen weer uitgekeken, wat een stad, hoge gebouwen, alleen maar auto's op de weg,vooral taxi's , allerlei soorten mensen, leuke en aparte winkels, eettentjes etc.
Na een eindje lopen toch nog een taxi genomen. Dit is soms net zo duur als we 4 metrokaartjes kopen. Na een uur wachttijd bij de entree waren we eindelijk boven op het gebouw,maar het was het wachten waard ,PRACHTIG!
Na vele foto,s te hebben gemaakt verder naar lower Manhattan waar Wall street gevestigd is en het voormalig WTC gebouw. Het was indrukwekkend om op de plek van Ground Zero te zijn. De gedenktekens zijn prachtig, vierkante watervallen met de namen van de slachtoffers er om heen. Je gaat het je voorstellen hoe dat geweest moet zijn, ongelooflijk..
Na al deze indrukken zijn we naar ons hotel gegaan, we waren erg moe. Dat beetje tijdverschil voel je toch al en sowieso hebben we veel gedaan de laatste weken;-).
Zaterdag stond de boottocht op het programma. We zijn met de metro naar de staten Island Ferry gegaan en daar de gratis Ferry genomen. Deze voert je langs State Liberty en je hebt een prachtig zicht op de skyline!! Was erg leuk! We hebben daarna nog gewandeld in de wijk Greenwich Village en gerelaxt in het Washington Square Park. Veel te zien, elke wijk weer anders. Leuke parken in een drukke stad waar je ook echt even uit de drukte bent.
S,avonds zijn we nog naar de film geweest,was erg leuk! Ons hotel is prima gelegen je loopt overal zo heen. Times Square is s'avonds ook indrukwekkend, met alle billboard -en lichtreclames , allemaal ook weer een heel bijzondere wereld en je kijkt  ( het wordt voor jullie misschien saai haha) je ogen weer uit :).
We doen nu even rustig aan, we merken wel dat we wat moe worden en dat het ook tijd is om naar huis te gaan, zoveel bijzondere en mooie dingen gezien. Maar we hebben nog een mooie dag in deze wereldstad en we gaan vandaag naar Central Park en Jan wil graag nog even naar het VN gebouw. We gaan nog even volop genieten van de Big Apple!