Oversteken en dan zien wij ze vliegen

Door Klaas & Nanda Knobbe - 22-07-2013 06:56

21 juli 2013.

Dit keer geen super camping. Vanochtend heel vroegen vertrokken er al mensen met hun campers en deze maakten veel lawaai. Vervelend maar het is niet anders. De zon blijft weg, en het is wat nevelig. We konden gisteren niet meer inchecken via de receptie maar ze verwachten ons wel. Op het prikbord hing keurig een brief met toebehoren over de campsite. Betalen kunnen we vanochtend vanaf 10.00 uur. Dat is ons te laat, we willen vroeg weg. Ook geen probleem. We kunnen een formulier invullen, met credit card gegevens, of het verschuldigde bedrag in een envelop in de dropbox doen. Prettig geregeld. Als we over de camping lopen is het net een busstation. Allemaal super grote campers op een rijtje alleen de bestemming is verschillend. Mooi op tijd weg richting Kingston. Daar pakken we de ferry naar Edmons, een voorstad van Seattle. Na een dik half uur rijden we Kingston binnen en parkeren de camper om alles rustig te verkennen. De auto’s die met de boot mee willen staan al op de parkeerplaats van de ferry te wachten. Na de kat even uit de boom te hebben gekeken besluiten we deze boot ook maar te pakken. Credit card, bonnetje en hup aan boord. Beetje manoeuvreren en uitkijken dat je met de bovenkant en spiegels nergens tegen aan komt. We staan bijna helemaal achteraan. Er kunnen veel auto’s op deze veerboot. 2 rijen links en daarbovenop ook 2 dan 4 rijen in het midden en dan weer 2 rijen rechts en daar boven ook weer 2. Als we varen mag je in de auto blijven maar ook over de veerboot lopen. Wij kijken even op de boeg en wanen ons op de Titanic maar dan in rustig vaarwater. Na een half uur leggen we aan in Edmonds. Bijna als laatste aan boord dan ook als bijna laatste van boord. Nu richting Boeing fabriek, ook ongeveer een half uur rijden. Via internet is de Boeing tour al gereserveerd en die begint om 14.00 uur dus we hebben alle tijd. Over de 526 rij je langs de assemblage hal van de Boeing fabriek. Op de grote deuren, waarachter de vliegtuigen worden gebouwd, hebben ze prachtige afbeeldingen over de vliegtuigen.

De camper op het parkeer terrein en dan eerst koffie. Dat is het voordeel van een camper. Je hebt alles bij de hand en uitzicht op alles. In de verte staan allemaal nieuwe vliegtuigen klaar om afgeleverd te worden. Er staat er ook 1 met op de staart het embleem van Arke Fly. Die kunnen wij wel over brengen we moeten toch over een paar dagen terug naar Amsterdam. Scheelt een paar piloten. Er staan ook een paar hele vreemde vliegtuigen, twee Dreamlifters. Het lijkt wel of heeft de ontwerper een slokje opgehad. Smalle kop (cockpit) en een heel dik lijf. Hoe kan dat ding ooit vliegen? Even later gaat dit vreemde toestel naar de startbaan. Het heeft hele korte vleugels en we denken dat er alleen getest wordt. Tot onze verbazing gaat dit lompe ding steeds harder en stijgt op.

In het visitor center, Future of Flight, halen we onze tickets op. Daar is ook te zien hoe de vliegtuigen worden gemaakt. Er staan motoren, de nieuwe kunststof romp van de 787, vliegsimulatie en andere zaken van Boeing. Niet echt spectaculair allemaal. Wij hadden van Boeing meer verwacht. Even naar het panorama dek daar heb je een mooi uitzicht over de productie hallen en start- testbaan. Inmiddels is het mooi weer geworden. De zon schijnt en we genieten van de warmte. Terug naar de camper even wat eten en hier alles achter laten. Op de tour door de fabriek mag je niets meenemen. Geen rugzakken, tassen, fototoestellen, messen, telefoons, wapens (alsof wij die zouden hebben). Om 14.00 uur verzamelen we ons voor de tour. In een film ruimte krijgen we nog een kort filmpje te zien over de ontwikkeling van het vliegtuig. Verder nog instructie over de tour die 90 minuten duurt. Weer een waarschuwing geen telefoons, camera’s etc bij je te hebben anders mag je de rest van de dag bij de security zitten. Met een bus worden we naar de assemblage hallen gereden. Daar gaan we door een tunnel en dan met een lift omhoog. Over de balustrade kijk je dan neer op de in aanbouw zijnde vliegtuigen. In het weekend wordt er niet gewerkt. De rest van de week is het continu 24 uur in 3 ploegen. Het verbaast ons dat ze niet in het weekend door draaien. In deze hal zien we hoe de 767 in elkaar gezet wordt. In de hal achter ons de 777. De namen van de afnemers staan op de vliegtuigen die bijna klaar zijn, zoals Japan, India en Arabische landen. Er worden ook vrachtvliegtuigen gebouwd. Dat kun je zien omdat er geen ramen in zitten.  Dan weer in de bus naar een andere hal. Hier wordt het nieuwste vliegtuig van Boeing gebouwd, de 787 Dreamliner. Deze bestaat voor 50% uit kunststof in plaats van aluminium. Dat geeft een brandstof besparing van 20%. Daardoor is het vliegtuig weer comfortabeler, grotere ramen etc. Met andere woorden: dit is het vliegtuig van de toekomst. Dan komt ook de Dreamlifter, die we vanochtend zagen, ter sprake. Dat is een 767 die omgebouwd is tot vrachtvliegtuig.

Deze haalt de onderdelen van de 787 uit Japan, Italië en Amerika. Complete vleugels en rompen kunnen in dit toestel. Het was interessant om te zien hoe deze vliegreuzen gebouwd worden. Deze hallen zijn de grootste ter wereld. Dan nog even een kijkje bij de testbaan en spuithallen en dan terug. Als we nog een vliegtuig willen bestellen dan kan dat. De prijs begint bij 290 miljoen dollar en de klant is koning. Na afloop rijden we rustig naar onze camping. Die ligt twee huisnummers voor het inleverpunt van de camper. Eigenlijk zouden we morgen de camper wel terug kunnen duwen!

In de zon genieten we van onze laatste campingavond. Toch lijkt een echt bed morgen ook wel weer prettig.

Je kunt alleen reageren op dit bericht als je bent ingelogd.
Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan