De laatste week

Door M. Meurders - 26-05-2013 04:58 Zaterdag 25 mei Afgelopen zondag (19 mei) zijn we vanuit een nietszeggend, snikheet en lelijk Havasu weer verder getrokken richting LA. Het meer wordt bevolkt door patserige bootsmannen. 's Avonds moeten alle boten weer het water uit. Allemaal van die scheur- en ronkboten. De reis naar LA ging door een bijzondere, aparte Mojavewoestijn. Daarna kwamen we terecht in het oerwoud van Greater LA, een verzameling autowegen waar je u tegen zegt in een gebied van Landgraaf tot Eindhoven, maar dan in het vierkant. Met wat filewerk (Pinksterzondag, 28 graden dus strandweer) bereikten wij onze camping in Malibu. Wat zijn wij toch bofkonten: oceanview, 16 meter boven strand en oceaan staat onze camper. Maandag naar LA. LA komt niet zo aan als San Francisco. Dat komt waarschijnlijk door de manier van bezoeken: met een busje maken we de zgn. Grand Tour, d.w.z. dat we in een dag van 10.00 tot 16.00 uur door LA worden rondgereden om alle highlights te zien. Dat is dus ongeveer hetzelfde als in het eerder genoemde Nederlandse vierkant in een dag de hoogtepunten van Heerlen, Maastricht, Sittard, Roermond, Weert en Eindhoven te doen. Niets raakt je dan en blijft moeilijk hangen. Maar: we hebben alles gezien, wel alleen de buitenkant! Beverly Hills, Hollywood, the Walk of Fame, Farmersmarket, Rodeo Drive, Paramount Studio's, Walt Disney Concert Hall, the Hollywood Bowl, het allereerste huis van LA, noem maar op! Je leert ook dat er bijna evenveel auto's als inwoners zijn omdat er qua openbaar vervoer alleen bussen zijn (geen metro) dus kun je maar beter een auto hebben.Verder blijkt het meest voorkomende beroep landschapsarchitect te zijn. Dat is te zien aan de beplanting van lanen, parken en pleinen, vooral met veel bijzondere, uitheemse bomen. Opvallend is ook dat de de bussen niks kosten: we reisden van de camping in Malibu naar Santa Monica (ca. 25 km) in 45 minuten met 2 personen voor 50 dollarcent, dus 37 eurocent! Voor de rest is het hier peperduur. Opvallend is ook dat die bussen helemaal niet vol zijn: als je je geen auto kunt permitteren ga je met de bus. Dus is de bus vooral armeluisvervoer. Dinsdag zijn we begonnen aan de Highway 1, de Pacific Coast Highway van LA naar San Francisco. Al 's morgens zijn ze aan het surfen in de branding. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan Santa Barbara, een prachtig in Spaans/Mexicaanse sfeer behouden stadje met een authentieke Mission en een heel mooi gerechtsgebouw waar je in kunt terwijl de rechtszaken bezig zijn. Santa Barbara heeft ook een compleet houten pier met bebouwing waar de locals met hun auto's in het restaurant komen eten. Onze overnachtingscamping in Pismo Beach heeft weer meer het parkeerplaatskarakter. We zochten 's avonds het strand, maar dat bleek te ver weg. We liepen terug door een armoedige Hispanowijk waar we geen foto's durfden te maken omdat wij daar de bezienswaardigheid waren. Het is woensdag 22 mei en we doen het stuk van Highway 1 waar het gewoon een tweebaansweg is die zich langs de kust slingert. Na elke bocht en berg prachtige vergezichten over een schuimende branding, een baai met zich in het zand wentelende zeeleeuwen en eigenwijze zeemeeuwen die zomaar voor je komen zitten. Zo arriveren we op de camping in Big Sur, een groot natuurpark aan de Pacific. Hier hebben we op donderdag een mooie wandeling gemaakt zonder foto's, omdat het alweer een bos is met grote bomen. Op vrijdag rijden wij de rest van Highway 1 van Big Sur langs Carmel Monterey naar het noorden. Alweer geweldig, mooi weer en stevige (koude) zeewind. Onderweg kom je weer van alles tegen: vogels en zeehonden op een rots, lentebloei op de kust, kitesurfers, kleumende toeristen en ga zo maar door. En zo zijn we aangekomen op onze laatste camping, en dan sta je weer met twee benen op de grond. Vanmorgen hebben we de camper ingeleverd en vanmiddag zijn we nog even naar San Francisco geweest. Morgen vliegen we naar huis. Oh ja, over die tijdzones nog. We zaten in de Pacific tijdzone en gingen naar de Mountain tijdzone, dus de klok een uur vooruit. In beide tijdzones doen ze aan zomer- en wintertijd, behalve de indianen in de reservaten. Dus die zetten de klok geen uur vooruit. Maar door het verschil in tijdzones krijg je dus dat het uur vooruit dus niet vooruit wordt gezet vanwege de zomertijd totdat je bij de indianen weg bent! Capiche!?