De bizarre neon gekke gokstad Las Vegas

Door Mattie de Viet - 24-09-2013 08:32

Goedenmorgen allemaal,

Hier het volgende verslag alweer. Zo zijn we een week niet in beeld en nu 3x achtereen. Dankzij een goede wi-fi!
We hopen morgen San Fransisco onveilig te gaan maken. We blijven op deze camping  2 nachten staan. Voor de verslaggever het bed induikt een hartelijke groet van het nomadenclubje.

JaJaLeMa.

Bezoek aan de Hoover Dam en aan Las Vegas.

Na uitslapen en buiten ontbijten rijden we om 10.15 uur richting Las Vegas. Jan heeft de camping aan “De Strip”, dat is de boulevard in Las Vegas, vanochtend op de camping, waar we nu afrijden, al gereserveerd. We hebben een reis- en boodschappendag. Ook willen we de Hooverdam en  vanavond  Las Vegas  gaan zien. Weer een vol programma.

De Hoover Dam , die 221 meter hoog en 380 meter lang is, is gebouwd om overstromingen van de Colorado rivier, zoals in 1905, te voorkomen. De Colorado rivier kreeg een corset: de Hoover Dam, tevens kon er elektriciteit voor de hele regio opgewekt worden.

De  aan grootsheidswaan lijdende woestijnstad Las Vegas, is in 1931 ontstaan uit het werkkamp van de mensen die aan de Hooverdam werkten. Het gokken werd gelegaliseerd. Na de 2de wereldoorlog onstonden er grote gokpaleizen. Op “De Strip” zijn kopieën te vinden van de Eiffeltoren, van Venetië met z’n kanalen en  gondels en nog veel meer. Met zijn gigantische neonverlichting wordt Las Vegas de neonhoofdstad genoemd. Surprise!!!!!!!

We beginnen al aardig aan de hoge temperatuur te wennen. Bij vertrek is het dik 30 graden en de lucht is staal blauw. We rijden over de Interstate 15 Utah uit, een klein stukje door Arizona en bij Mesquite rijden we Nevada in, tevens Pacific tijd. Klok één uur terug!  We volgen een eindje  de Virgin rivier, die we gisteren in Zion van dichtbij zagen en waar LeMa doorheen geploeterd hebben.  We zien het woestijnlandschap van de Mormon- en Muddy Mountains,  eerst met cactussen begroeit, daarna steeds kaler wordend, aan ons voorbij glijden. Onderweg maken we een koffiestop. Jan doet een temperatuur meting:  38,5 graden in de zon en 30 graden in de schaduw. We volgen Trutta richting het Visitors Centrum van de Hoover Dam aan Lake Mead. Hier komen we om 13.30 uur aan. Het is heet. De eerste dag dat we puffen!  We hebben een security check. Er moet in de badkamer gekeken worden. Alle bergruimtes moeten open, de koffers moeten open. Dit hadden we eigenlijk bij de grens van Canada naar Amerika verwacht. Zonder problemen mogen we door naar de RV-parking. We moeten een aardige afdaling maken naar het visitors centrum. Intussen zien we de dam van alle zijden.

In het visitors centrum moeten we door de scan. Oeps, blijkt Mattie haar mes in de rugzak te hebben laten zitten. Keus, of door en mes weg, of mes naar Apollo brengen. Intussen ben ik wel door  de security. Ik wil mijn Zwitserse mes met heel veel herinneringen niet kwijt en kies ervoor JaJaLe te verlaten.

Eigen schuld, dikke bult, had ik dat mes maar in Apollo moeten laten. Na entree te hebben betaald gaan JaJaLe naaar de info film, die over de bouw-en ontwikkelingen rond de Hoover Dam gaan. Daarna zien ze de turbines en de buizen waardoor het water getransporteerd wordt.

Ma doet intussen een toeristisch  rondje. En gaat daarna naar Apollo, administratie doen. Daar is nu mooi even gelegenheid voor. Om 16.30 uur vertrekken we van de Hoover Dam en rijden.richting Las Vegas op naar de Mal. We moeten Apollo weer eens flink bevoorraden voor de komende week. Dat lukt dankzij Trutta vrij snel. Apollo krijgt gelijk een infuus.De flappentap wordt ook nog bezocht. Zie zo, we kunnen er weer helemaal tegen. Nu op naar de camping. Als we om er om 19.00 uur aankomen, blijkt deze inderdaad midden in de gekte te liggen. We kamperen op het asfalt, naast “De Strip” op de KOA camping Circus Circus. Omdat het bloedje heet is,eten we binnen terwijl de airco snort! Buiten is het niet te harden.

Om 22.00 uur storten we ons, onder de sterrenhemel en misschien wel 25 graden, in de bizar neon gekke gokwereld. Het is als of je door een film loopt. Het is geweldig om “aapjes”te  kijken. Het zeer hoge hakken gehalte is hoog en daarvan worden er ook veel in de handen gedragen. We lopen door verschillende gokpaleizen, waar velen hun geluk beproeven. We zien Venetië met het Dogenpaleis, het San Marcoplein en de Rialtobrug.

Ook zien we het paleis  van Ceasar met zijn fonteinen, die een prachtige watershow laten zien. We zien de Trevifontein, de Eiffeltoren (waar we niet in omhoog gaan), het Treasure Island  met piratenbaai waarin 2 zeilschepen liggen en waar we achteraf de geluiden van een verschrikkelijke storm hebben gehoord.  Ongelofelijk megalomaan. Het is knetter gek! Het autoverkeer, waaronder de vele taxi’s, waaronder verlengde Hummers en limousines. raast door “De Strip” over een 2x 4 en 5 baans autoboulevard. De bewegende  autoverlichting in samenhang met de neonverlichting er omheen,  maken de lichtshow spectaculair.

De mix van motor-muziek-water- en andere geluiden, in samenhang met de neonbeelden, de objecten en de mensen geven je het gevoel onderdeel van het decor in een film te zijn. Het is ongeveer 02.00 uur als we Apollo met ongeveer gevoelloze voeten binnen stappen. Hoogste tijd om naar bed te gaan. Welterusten!