Zion en de "Narrows"

Door Mattie de Viet - 24-09-2013 07:36

Goedenmorgen allemaal,
Zoals in de vorige mail aangegeven er komen een paar verslagen achter elkaar omdat we nu eindelijk weereens een goede internet verbinding hebben.

Veel leesplezier en het nomadenclubje groet jullie!

Reis naar Zion en het bezoek aan Zion:

Het heeft vannacht stevig gewaaid en tijdens het ontbijt buiten, waait het nog steeds. Voor vertrek wordt er niet alleen gelost en geladen, maar ook propaan getankt. Om 9.30 uur rijden we met prachtig weer richting Zion. Eerst een stukje terug HW 89 naar Onderville. Dan iets onder Onderville bij Mount Carmell de HW 9 naar de oost ingang van Zion National Park.

Vandaag bezoeken we weer een Canyon, met verschillende neven Canyons, die zijn uitgeslepen door de Virgin-rivier. Volgens info hebben de eerste Europese kolonisten in dit gebied,  mormonen, veel steenformaties namen uit de Bijbel gegeven.
In tegenstelling tot de Grand Canyon, waar je vooral langs de rand- rim – van de Canyon rijdt en naar beneden kijkt, begeef je je in Zion op de dlbodem van de Canyon. De Narrows - andere naam voor smalle kloof – begint waar de shuttle bus eindigt. Deze is afhankelijk van weer- en waterstand doorwaadbaar. LeMa willen deze tocht graag maken. Apollo kan lekker uitrusten want wij gaan weer met de bus op stap!  Zoals iedere dag in ons nomaden bestaan laten we ons ook vandaag weer verrassen.

We rijden om 11.30 uur door de oostingang het park in. Na nogal wat haarspelden dalen we de canyon in. We moeten door een tunnel van 1.8 km. Voor de tunnel worden we aangehouden en krijgen te horen dat we oversized zijn en dat we bij de ingang een permit hadden moeten kopen ad 15 dollar. Dat was ons niet verteld. We hadden dat net in de info krant gelezen  en Jaco had al 15 dollar bij de hand om te betalen. Maar we mochten doorrijden (onschuldige eerlijke gezichten?!), mits we op de volgende keer er voor zorgen er wel een te hebben.  We kunnen direct de tunnel inrijden die zodanig van vorm is dat wij met onze RV in het midden moeten rijden. Uit de tunnel komend zien we de wachtrij auto’s staan om in tegengestelde richting de tunnel te rijden gaan. We zijn er niet helemaal uit of de tunnel in één richting tegelijk wordt gebruikt of niet. We parkeren Apollo om 12.00 uur op een net vrijkomende plek op de RV-parking, Gisteren werden we in de Brice Canyon al attent gemaakt op het feit dat het erg moeilijk is om in Zion te parkeren, zeker met RV’s. We hebben mazzel!

Na de lunch, gaan we met rugzak op en wandelschoenen aan op stap, richting visiitors centrum. We laten ons weer goed informeren. Kopen natuurlijk weer iets. Leo verzamelt pins die hij als echte toerist op de rand van z’n hoed bevestigt. We wachten op de  bus en constateren dat het vandaag wel erg warm is, wel zo’n 30 graden, zonder wind. Dat wordt peentjes zweten!

We laten ons zoals velen met de shuttle bus naar het eind van  de route brengen: de tempel van Sinawawa. Daar start een wandeling langs de rivier zgn Riversitewalk die overgaat in de Narrows: een wandeling  door de Virgin rivier door de steeds smaller wordende canyon. De wanden staan haaks op de rivier. JaJa  gaan tot het eind van de rivier wandeling. LeMa wisselen de bergschoenen voor waterschoenen. Ieder met een nordic stok op door de Narrows. We zien nogal wat mensen met één lange stok door de kloof waden. Voor ons ziet het er heel onprakisch uit. De kloof  wordt steeds  smaller en de lichtinval is door de hoge steile rotswanden tamelijk futuristisch.

De stroming is afhankelijk van de doorwaadbare diepte soms aardig. We zien veel mensen lopen met speciale waterschoenen, met flinke gripzool. Wij op onze waterschoenen, hebben ook redelijk grip en lopen zelfs af en toe tot het kruis in het water, het gaat prima!

We halen het eind van de kloof niet. Na bijna 2 uur lopen komen we op een heel smal punt.  Het is 16.30 uur.  We zijn nagenoeg de enigen in ons gezichtsveld.  Teruglopen gaat super snel. We waden in reuzentempo met de stroom mee terug naar ons beginpunt. Zonder stok is dit niet te doen. We wisselen de schoenen en lopen in snel tempo naar de bus, die we langzaam zien optrekken, We zwaaien en de bus stopt we mogen nog mee! Bedankt chauffeur!  We zijn met de bus meer dan een uur onderweg. We moeten  stoppen omdat er werkzaamheden aan de weg zijn, die naar ons idee zeer inefficiënt worden uitgevoerd.

Om 19.15 uur rijden we naar de camping  St George in Hurricane. Daar had Jan vanochtend  de camping al geboekt voor vanavond. Het is een heerlijke zoele zomeravond. We eten om 21.00 uur buiten! We zien de maan achter de berg vandaan komen. Jaco doet de was, terwijl de overige nomaden opruimen en afwassen.  Morgen slapen we uit. We gaan via de Hoover Dam naar Las Vegas en daar willen we morgenavond als het donker is over “ De Strip” lopen. Welterusten!