Het versteende theater ensemble in het Brice Bassin

Door Mattie de Viet - 24-09-2013 07:22

Goedenmorgen voor jullie, voor ons welterusten!

We zijn weer  uit de het voor internet niet bereikbare gebied te voorschijn gekomen.
We staan nu in San Fransisco op de Candlestick campground. Gemakkelijk hoor, net als in Las Vegas, daar stonden we ook op het asfalt.
Er komen nu een aantal verslagen achter elkaar bij jullie binnen, want we hebben hier eindelijk prima internet! Neem een kopje koffie en ga er mar lekker voor zitten. We hebben n.l. weer het e.e.a. beleefd. En daar daarom zijn we hier!

Hartelijke groet van JaJaLeMa.

Woensdag 18 september: reis van Wahweap naar de Brice Canyon

We rijden om 9.30 uur, na de gebruikelijke laad-en lossessie en een buitenontbijt, de camping af. Het is prachtig weer en rond de 25 graden. Na enige kilometers rijden we de Staat Utah weer in. met Pacific tijd, dus klok één uur vooruit.
Over HW 89 via Kanab door naar  de noordingang van de Brice Canyon, die we vandaag gaan bezoeken. Het laatste stukje na Hatch gaat over HW 12.

Het versteende theater ensemble in de Brice:

De Brice Canyon is een kleine Canyon, in de vorm van een hoefijzer. Het bijzondere van de Brice zijn de hoodoos: smalle rotspilaren, naalden en torens in diverse kleuren: Rood, ijzerhoudend gesteente, de lichtere kleur waar de ijzeroxide is uit geërodeerd, de lei- en zandlagen en de mangaanhoudende lagen die lila en paars zijn gekleurd. De hoodoos zijn ontstaan door de verscheidenheid  aan hardheid van het gesteente. De bizarre vormen en de exclusieve kleuren zijn het kenmerk van de Brice Canyon, aldus de info. We gaan ons weer laten verrassen!

11.30 uur koffiestop in Kanab bij Mac Donald. Tevens  Brice  Canyon info checken via internet. We hebben n.l. gelezen dat de shuttle bussen maar tot half september door het park rijden..Er mogen alleen  personenauto’s het  park inrijden geen RV’s. Nu is onze info wel van enige jaren geleden, hopelijk gelden er andere regelingen  en rijdt de shuttle bus ook na half september. Intussen zitten we alweer op 2400 m hoogte, terwijl we vanochtend op 1370 m gestart zijn. Om 14.00 uur rijden we het park in. Na bezoek aan het visitorcenter waar we weer de nodige info bijeen gesprokkeld te hebben en waar ons geadviseerd wordt met de shuttle bus door het park te gaan, i.v.m. onvoldoende parkeer-plaatsen met name voor RV’s, parkeren we Apollo met enige moeite voor langere tijd op een RV-parking (er staan ten onrechte ook veel personen auto’s). Wandelschoenen aan, proviand in de rugzak en op naar de shuttle bus. We rijden naar Brice Point. Om daar te komen moeten we nog een  eindje lopen. Aangekomen op het hoogste punt van de Brice, 2539 m, kijken we met een beetje fantasie over de rand in een heel groot hoefijzer.

Het lijkt inderdaad een theater met een verscheidenheid aan rotspilaren en naalden, die voornamelijk door het ijzerhoudende  gesteente donkerrood van kleur zijn. Door de strak blauwe lucht zorgt dit samen met  het groen van bomen en planten voor een schitterend contrast. Met de bus rijden we naar Sunset Point. Hier vandaan lopen we de Navajo trail gecombineerd met de Queens Garden Trail. We maken een aardige afdaling de Canyon in. Het is verrassend om nu tussen de rotsnaalden te lopen. Tussen het diepe rood zitten lagen zandsteen, die voor een prachtige kleurenharmonie zorgen.

Het is werkelijk bijzonder om je in dit landschap te begeven. We maken foto’s en  filmpjes tijdens onze wandeling van ca. 90 minuten. De temperatuur is niet hoger dan 25 graden en voelt aangenaam mede dankzij het lekkere windje.

We blijven ons verbazen over de bizarre formaties die we passeren. Na behoorlijk lang wachten gaan we met de bus terug naar het visitors centrum. We zien nog een deel van de Brice Canyon infofilm en we kopen nog het e.e.a.  Het is 19.30 uur als we in Cannonvillle op de KOA camping staan. Het is behoorlijk aan het afkoelen, dus binnen eten! Op deze camping kunnen we heerlijk douchen. Dat was gisteren in Wahweap wat lastiger. Dat ging met 25 dollarcent (quarters) muntjes. Het minimum was 8 quarters. Nu sprokkelen we toch al quarters want die hebben we ook nodig voor de was-en droogautomaten. Gelukkig zijn er hier en daar ook wissel automaten en hebben we intussen een speciale pot voor de quarters.

En nu naar bed. Welterusten!