De wondere wereld van het Yellowstone Park

Door Mattie de Viet - 08-09-2013 06:42

Hallo allemaal,

Hier zijn de nomaden weer.
Het lukt nog net voor het slapen gaan, het verslag van het Yellowstone Park op de blog te zetten. We hebben veel gezien de afgelopen dagen, zoals te lezen is.
We hopen onze reis voort te zetten naar Arches in de staat Utah. We gaan weer aardig wat kilometers/miles maken. Geen idee wanneer we weer wat van ons kunnen laten horen.

Veel leesplezier met groeten van JaJaLeMa.

De wondere wereld van het Yellowstone National Park.

Nadat we woensdag  5/9 om 17.00 uur aankwamen op de RV Yellowstone Camping in Gardiner, bij de noord ingang van het park, rijden we donderdagmorgen om 9 uur door de Roosevelt Poort, de ingang van het Yellowstone park in. Het Yellowstone park is een vulkanisch plateau. Het Caldera Basin is het laagste gedeelte. In het laagste gedeelte liggen verschillende meren. Waaronder het Yellowstone Lake. Er zijn meer dan 300 actieve geisers. Volgens info meer dan de helft van alle actieve geisers in de hele wereld, zijn hier te vinden. We bezoeken het visitor center in Mammoth Hot Spring, waar we de nodige info bij elkaar sprokkelen. Tijdens een korte wandeling door het dorpje, worden we verrast door een in de schaduw van een paar bomen herkauwende Elk.

Via een houten vlonder wandelen we in Mammoth Hot Spring langs de verschillende kalkterrassen, geisers en modderpoelen. Ongelofelijk wat de combinatie van bacteriën, mineralen en water te weeg kan brengen.

We rijden met mooi weer naar het oosten richting Tower-Rooseveldt. Daarna naar het zuiden richting Canyon Village. Onderweg zien we verschillende kuddes met bisons. De eerste kudde die we zien, steekt tussen de auto’s door de weg over.

We zien Gaffel Antilopen of Proghorns op afstand grazen. Uiteraard zijn we niet de enigen, die wild spotten. Soms zijn er groepjes mensen die gewapend met fototoestel op statief een mooi plaatje willen schieten.

Tijdens de picknick zien we weer verschillende bisons en 2 raven, die hun voedsel verstoppen onder een steen. We zien een weids landschap met rivieren, bomen en bergen. We rijden over de Dunraven Pass die 2760 mtr hoog is naar Canyon Village. Daar hopen we een plekje op de enige camping te kunnen krijgen. De camping is vol. Jan reserveert een camping in Fishing Bridge, 26 km verderop, aan het Yellowstone Lake. Tijdens deze rit zien we de Yellowstone Upper falls (bovenste waterval van de Yellowstone River) We rijden verder langs de Yellowstone River naar Fishing Bridge en parkeren Apollo bij Sulphur Caldron. Ook hier lopen we weer over een houten vlonder parcours en maken een wandeling langs verschillende kleine en iets grotere actieve geisers en modderpoelen.

We ademen de "heerlijke" zwaveldampen in. rijden verder en maken nog een stop om 18.00 uur bij Mud Volcado.De camping is toch gereserveerd en het is mooi weer. We maken wederom een rondwandeling over houten vlonders langs verschillende pruttelende modderpoelen (mud-vandaar de naam Mud Volcano). Tijdens de wandeling horen we van een echtpaar, dat er verderop een BEER is gesignaleerd. En ja hoor, even verderop zien we een groepje mensen + 4  park rangers een bepaalde richting op kijken.
We sluiten ons aan bij het groepje. Inderdaad we zien op een afstand van ongeveer 25 mtr een………………….GRIZZLY BEER, die tussen het struikgewas naar eten zoekt!

Na een tijdje de Grizzly Beer gevolgd te hebben en we richting Apollo lopen, zien we de beer aan de wandel gaan en richting de vlonders lopen.  Leo ziet een lichtkogel en we horen een paar enorme knallen. Blijkbaar wordt de beer afgeschrikt door één van de rangers, omdat de beer te dicht bij de mensen komst. Als we om 19.30 uur op een mooi plekje op de camping van Fishing op 2375 mtr hoogte staan, zijn we blij dat de camping in Canyon Village vol was. Als we daar een plekje gekregen hadden, hadden we deze Grizzly niet gezien! Een dag met een hoog wild gehalte!

Vrijdag 6 september.

Jan reserveert voor vertrek, de camping voor vanavond. Dat wordt de camping waar we gisteren hadden willen staan: Canyon Village. Ziezo, daar hoeven we ons niet meer mee bezig te houden. We rijden om 9.00 uur met licht bewolkt weer, langs het Yellowstone Lake richting West Thumb. Daar bekijken we weer verschillende geysers. Deze liggen deels aan en in het Yellowstone Lake.

We rijden 2x Over de Continental Divide: waterscheiding tussen oost en west.

Dan over de Craig Pass van 2597 mtr. naar Old Faithful, die volgens info meer dan 60 mtr hoog, z’n hete water, om de ongeveer 90 minuten, omhoog spuit. Als we rond 12.00 uur Apollo parkeren, voegen we ons bij de wachtende schare en ja hoor, na ongeveer 15 minuten wordt de geiser actief! Dit prachtige schouwspel duurt tussen de 3 en 4 minuten. Op de achtergrond een donderbui. Bij ons waait het.

We kijken wat rond en picknicken. Daarna zien we de geiser nog een keer zijn kokende massa de lucht in spuiten. Prachtig! Onze volgende stop is bij het Midway Geyser Basin. De Grand Springmatic en andere mooie geysers mogen we bewonderen. Daarna zien we de Artists Painpots. Dat zijn zowel geysertjes als muds met verschillende kleurschakeringen.

Om 16.30 uur besluiten we om naar de camping in Caynon Village te rijden. We hebben vandaag voldoende geysers en mudpots gezien!

Het regent als we de camping oprijden. Omdat we geen voorzieningen hebben, douchen we in het “badhuis”van deze heel grote camping. We hebben een prachtige plaats in het bos. Helaas moeten we binnen eten.

Zaterdag 7 september

Het is mooi weer als we om 9.00 uur de camping afrijden naar de Under Falls van de  Yellowstone river in de Yellowstone Canyon.

Na de koffie rijden we via Fishing Bridge door naar de zuidelijke uitgang van het park. Onderweg zien we weer verschillende kuddes  bisons.

Om 12.15 uur rijden we het Grand Teton Park in  dat direct onder het Yellowstone park ligt. We proberen bij Colter Bay te internetten maar dat lukt niet. Op onze rit naar Jackson, zien we een Moose: een soort hert.
De mooie bergketen met o.a. de Grand Teton, een 4000de ziet er door het bewolkte weer een beetje saai uit. Om 17.00 uur rijden we door het leuke stadje Jackson naar onze camping. Dit is een kleine maar luxe KOAcamping.

Van verschillende vrienden en bekenden hebben we enthousiaste verhalen over het Yellowstone Park gehoord. Ze hebben gelijk. Het is het eerste nationale park ter wereld,  met ruige en ongerepte landschappen, zeldzame dieren en een unieke concentratie van bronnen, geysers en modderpoelen. Dit is in Europa niet te zien.