JaJaLeMa in Lake Louise, Banff en Kootenay

Door Mattie de Viet - 02-09-2013 02:05

Zaterdag 31 augustus: reisverslag Lake Louise, Banff, Kootenay.

Leo rijdt om 7.00 uur Apollo naar Lake Louise, met JaJa in bed. Het is nu prachtig weer. Vannacht heeft het gevroren, dat is o.a. te zien aan het ijs op autodaken.
We zijn de eersten die op het RV parkeerterrein gaan staan!
Met z’n 4tjes (JaJa zijn uit bed) gaan we de zonsopkomst op Lake Louise zien.
Volgens info moet dat heel  bijzonder zijn.
Daar aangekomen, is er al heel wat publiek (met een hoog Aziatisch gehalte) op de been om de zonsopkomst te zien..We zien de zon tegen de besneeuwde en met hanggletsjer bedekte berg opkomen en in het meer weerkaatsen.

We ontbijten daarna in  Apollo en rijden om 8.30 uur naar Banff, met stralend weer. We parkeren Apollo op een nagenoeg leeg parkeerterrein en gaan om 9.45 met de gondel omhoog. Deze moet door 2 personen met de hand op de kabel getrokken worden.
Dat zie je in Zwitserland en andere Europese landen allang niet meer. Boven worden we verwelkomt door tamme berggeiten.

Met prachtig weer lopen we over een plankier met niveau verschillen naar het uitzichtpunt op de top van de Sanson Peak-2377 mtr., onderdeel van de Sulphur Mountains. Het  weerstation, dat in 1904 in gebruik is genomen, is nu als museumpje ingericht en  alleen van buitenaf te bewonderen. Het uitzicht is wijds. Blauwe meren (door de deeltjes silt, rock flour genoemd), melkkleurige meanderende rivieren, bergen van verschillende hoogtes, met tot ongeveer 2500 mtr  bomen.

We zien verschillende chipmunks. Eentje is zo nieuwsgierig, dat hij/zij op Leo’s fototoestel en jas komt zitten snuffelen/kijken. Waarschijnlijk of er iets te eten is. Als we om 11.30 uur  met de gondel naar beneden gaan, zien we de parkeer terreinen vol staan en een file bij de kassa. Blij dat  we vanmorgen vroeg gestart zijn.
We rijden Banff uit, via de 93 door het Kootenay Nationaal Park naar Radium Hot Springs.
We zien een wijds landschap. Niet alleen met bossen,rivieren en moerassen, maar ook met grote stuk kale bomen.  Waarschijnlijk heeft hier jaren geleden een bosbrand gewoed.
We rijden bij Radium Hot Springs het park uit, en vinden en camping in Fairmont Hot Springs. Het is een groot RV park met appartementen, huisjes en veel voorzieningen. Door de aantrekkkingskracht van de warm water bronnen en Lanbour weekend, is het druk in het park. We wandelen naar de oorsprong van de bron. Het water dat uit de rots komt, is goed warm. Intussen hebben we weer gewassen en gekuist.
Zondag rusten we heerlijk uit. Bij de camping is een Mormonen Kerk.
Daar gaan  we niet heen. Om met Apollo 100 km te rijden om naar de kerk te gaan vinden we wel heftig. Wie weet hebben we volgende week zondag een betere gelegenheid.
Vandaag en zondag proberen we zoveel als mogelijk onze etenswaren te op te maken.
We lezen en horen verschillende verhalen, over wat je wel en niet mag invoeren in Amerika, waar we maandag heen rijden en bij Eureka de grens overgaan en Canada verlaten. We rijden dan richting Waterton en Glacier Park.
Geen idee wanneer we weer wat van ons laten horen. Dat kan zo weer enige dagen duren. Wij hebben, zo het er nu naar uit ziet, de komende dagen mooi weer. Echte boffers zijn we!

Verslag van 30 augustus:

Kom ik tot de ontdekking dat er nog iets te schrijven valt over 30 augustus. De dag dat Leo jarig was:
We zijn van Jasper naar het Columbia Icefield gereden. Onderweg bij de Athabasca falls rond gewandeld. Een prachtige waterval.

Het was droog. Maar op een gegeven moment begon het te spetteren.
We rijden naar het Columbia Icefield.  In het visitors centrum een drukte van belang. Met een hoog Aziatisch gehalte, We boeken een excursie om de gletscher op te gaan. We hoeven maar een paar minuten te wachten en dan stappen we in de bus, die ons naar de zijmorenen van de gletscher brengt.

Dan stappen we in de snowcoache en daarmee rijden we de gletscher op. We rijden langs een vastgereden snowcoache. Die zullen ze een dezer dagen wel een keertje moeten uitgraven. Midden op de gletscher, worden we uitgelaten en mogen we rondglibberen en foto's maken. Een toerische hoogstandje. Het is droog en we zien zowaar wat van de directe omgeving.  Eenmaal weer op de terugweg trekt het dicht en verdwijnt de gletscher in de nevel.

Hebben we geboft! Met de snowcoache de gletscher op was nieuw voor ons. We hebben mooiere en spectaculairdere gletschers gezien. Eenmaal weer in het visitors centrum wordt er het e.e.a. gekocht. Als we naar Apollo lopen genieten we van een etende chipmunk midden op de weg. Die is tam!

We rijden door naar Banff. Een toerische trekpleister. Daar horen we dat alle campings zijn volgeboekt en dat we naar een overflow plaats kunnen om te overnachten. Dat blijkt een groot parkeerterrein te zijn. Daar sluiten we aan naast een rij campers, die net als wij geen overnachtingsplek hebben op een camping. We maken een heerlijke maaltijd met salade en van alles en nog wat. We gaan vroeg naar bed. Wat een bijzondere verjaardag voor Leo! Morgen willen we al vroeg wegrijden naar Lake Louise.

Hartelijke groet voor onze fans en volgers.