Familie bezoek in Kamloops. Jan jarig. Reis naar Clearwater

Door Mattie de Viet - 01-09-2013 02:56

Hallo allemaal,

Zaterdag eind van de middag zijn we aangekomen in Fairmont Hot Spring. We staan nu op een camping met alle voorzieningen. En blijven hier tot maandag. Dan gaan we de USA. We hadden geen mogelijkheid de blog in de Nationale Parken van Jasper en Banff te vullen met onze verslagen. Maar hier komt weer het e.e.a.

Vervolg dinsdag 27 augustus: Reis naar Kamloops

Na een reis van 370 km, waarin we het bomen landschap met bergen, mooie kloven, blauwe meren en rivieren langzaam zagen veranderen in semi woestijnachtig gebied met minder hoge bergen, arriveerden we om 17.00 uur bij Betsy en Dennis.
We mochten Apollo in de tuin  parkeren. Ze wonen aan de Thompson rivier die uitkomt in Kamloops Lake. Betsy is een de Viet. Een nicht van Jaco en Leo.

We kregen een rondleiding door huis en tuin. Heel speciaal is hun appelboom. Deze heeft 6 soorten appels! Per tak een ander  soort. De boom blijft laag. De takken groeien in de breedte en worden door een span constructie geleid. In hun tuin staat ook een andere bijzondere fruitboom met 3 soorten pruimen en perziken en abrikozen.
Op het terras gegeten. Een mix van Betsy en Dennis en onze etensvoorraad.

Foto’s bekeken met de daarbij horende verhalen.Betsy verrast  met een zeeuwse knoop ketting. Een familie duik in het verleden gemaakt. Een paar bijzondere aspecten: Jaco en Betsy blijken een tafelkleed te hebben met hetzelfde dessin! Dennis showde de winterjas van Jaco en Leo’s pa, die wij  jaren geleden, na het overlijden van pa, aan pa’s broer Jan (woonde in Kamloops en intussen overleden) gegeven hebben. We gingen laat naar bed!

Woensdag 28 augustus: Kamloops-Clearwater.Jan is jarig!

Jan viert vandaag zijn 69ste geboorte dag! Hij krijgt feliciaties via whatsapp, mail en blog.
Daarna genieten we  van een heerlijk canadian breakfast (pancakes), door  Betsy en Dennis klaar gemaakt. Met uitnodigingen wederzijds nemen we afscheid en rijden met regen richting Clearwater. Het weer wordt beter! Het landschap zien we weer veranderen. Bomen, meren en rivieren en niet te vergeten er is altijd wel een spoorlijn te zien. We zagen gisteren een hele lange trein met 2 containers op elkaar. Deze containers, vertelden B&D, komen uit China en worden naar Noord Amerika vervoerd vanaf Vancouver. Daar de kosten van vervoer hoog zijn, blijven ze op plaats van aflevering. Ze worden daar nu voor allerlei doeleinden gebruikt. De eerste jaren dat dit vervoer plaats vond, stonden de containers weg te roesten. Als we om 11.30 uur in Clearwater arriveren, schijnt de zon! Nadat we bij het visitor center een camping gereserveerd hebben, rijden we Wells Gray Park in, waar Jan ons bij de little Backery, op advies van Betsy en Dennis, trakteert op koffie met gebak. Dan boodschappen doen. Om 15.00 start onze eerste trail (wandeling) naar de Moulfalls.

Een leuk watervalletje waar je onder door kan lopen. Daarna rijden we verder het park in en zien de Helmckenfalls. Deze waterval is 137 mtr hoog. Vanaf het plateau hebben we mooi uitzicht op de waterval en kloof waar hij in uitkomt. .
We zien onderweg een eekhoorn en een…………grote vos, maar het kan ook een wolf zijn geweest. Dat is ons nog niet duidelijk. Als we de kans krijgen zoeken we dit op.
Het is al weer  19.00 uur als we op camping Wells Gray Golf Resort arriveren en Apollo op een mooie plek aan de rivier  parkeren. Er wordt gewassen en eten voorbereid.

Vanavond eten we buiten, van de ”plaat”. Kalkoen en allerlei groenten, met……..een glaasje wijn.Helaas dat op onze camping om 19.00uur zowel wifi als ook de wasactiviteiten staken. Morgen dan maar verder met de was.

REACTIES VAN HET THUISFRONT:

Leuk dat wij zoveel reacties op de blog lezen. Dank jullie wel!

Mac Donald is de beste plek om te internetten. Op de ferry was de verbinding zo traag, dat ik met veel moeite  2 foto’s op de blog kon plaatsen. Gelukkig kon er bij Betsy en Dennis weer een bericht geplaatst worden. Geen idee wanneer dit bericht geplaatst kan worden.
We houden jullie op de hoogte van onze belevenissen!

Donderdag 29 augustus: Reisdag van Clearwater naar Jasper

Het is grauw en grijs en het regent als we opstaan! Gisteren geboft dat we met lekker weer konden wandelen en buiten eten. Er wordt gewassen en gekuist.
Ontbijten lekker binnen. Na alle werkzaamheden vertrekken we tegen 12.00 uur naar Jasper.
Onderweg zien we hetzelfde type landschap aan ons voorbij schieten. De blauwe meren kleuren door het grauwe weer groen. De bergtoppen houden de wolken vast met af en toe een verrassing: een verse sneeuwtop in een wolken gat.
Hoe het verder gaat, staat in het volgende verslag.