22 mei 2013 Clearwater - Jasper

Door Anki Riteco - 23-05-2013 07:07

We wilden vanmorgen op tijd vertrekken, nee niet megavroeg, maar na een lekker ontbijt omstreeks 9 uur. Toen we echter onze laatste spullen van de kamer gingen halen, stond Ben oog in oog met een beer! De beer stond met zijn poten op de vensterbank naar binnen te kijken! Ben riep me en we konden nog net met onze kleine camera de aftocht van twee jonge beren in het bos vastleggen. We zijn toen naar de eigenaar gegaan en zagen toen met z'n allen dat de beren nog steeds in de buurt waren. Onze aandacht was natuurlijk getrokken. Ik heb toe snel mijn D300 uit de auto gehaald om met de telelens in ieder geval nog wat mee te krijgen. We werden weer beloond!

Het vervolg van het verhaal zien jullie bij de afbeeldingen :-).

De beren waren in het weiland van de familie aan het eten. Toen een beer het idee kreeg om in een berkenboom te klimmen. Waanzinnig gewoon. Dit hadden ze daar ook nog niet van dichtbij gezien. We waren totaal gefocust, of die berk het wel zou houden. Boven in de top zaten blijkbaar de lekkerste blaadjes haha. Het broertje was inmiddels in het bos verdwenen.

Toen iemand van een naburig perceel het idee kreeg om onder die boom te gaan staan kijken, waren we verbaasd hoe stom iemand kan zijn. Hij bleef lekker boven in de boom zitten, totdat de man het voor gezien hield. Toen kwam de beer weer naar beneden, brak nog een tak af en liep rustig het bos in.

Tijd voor ons om nu echt te vertrekken. Maar dit kadootje konden we niet laten liggen. Onze kamer wordt nu de berenkamer genoemd haha.

Onze reis verliep heel rustig, erg weinig verkeer en het landschap was zeer indrukwekkend. We reden over de Hwy 5 naar de afslag bij Yellowhead, waar we de Yellowheadpas over gingen. Hier hebben we een waterval bekeken, die als einddoel wordt gezien voor de zalmtrek. De zalmen hebben dan ca. 800 miles afgelegd van de oceaan tot aan dit punt.

Verder rijden we door Mount Robson Prov. Park. Toen deze gigant van 3942 meter ineens voor ons opdook, waren we even stil Wauw wat een prachtig gezicht!

Op de grens met Alberta, moesten we de klok een uur vooruit zetten. Het tijdsverschil is nu nog maar 8 uur met jullie. Toen we in Jasper naar het bezoekercemtrum liepen, stopte er net de goederentrein van ongekende lengte het station binnenrijden. Even later kwam de Rockies Mountainier binnenrijden. Wat een mondaine bedoening! De rode loper werd uitgelegd en de golfkarretjes stonden klaar voor de koffers. Hostessen stonden met vlaggen de mensen welkom te heten. Het moet niet gekker worden.

Zo het is alweer laat geworden, maar nu heb ik het blog lekker bijgewerkt. Morgen op pad in Jasper National Park. Jammer genoeg is het Maligne meer nog bevroren dus de boottocht naar spirit island kunnen we niet maken. Het weer schijnt ook bar en boos te zijn. Dus we bereiden ons voor op een pittig dagje. Tot morgen!

Groetjes van Ben en mij.

Yoëlle we zitten alweer buiten de bewoonde wereld. Internet doet het redelijk, maar we zullen proberen om skype in de lucht te krijgen. In ieder geval straks even watsappen. Hou van je....... XX