Niagara Falls

Door Rob en Linda - 15-06-2012 12:54

Gisteren de camper opgehaald in Bolton bij Cruise Canada. We kregen uitleg over hoe alles in de camper werkt van een jongeman die er minder van wist dan wij. Dus dat schoot niet op.  Wendy en Anouk, we hebben voor deze vakantie 2 kinderen geadopteerd; een jongen en een meisje. Ze zijn erg rustig en kijken de hele tijd uit het raampje van de deur.

Om 10 uur reden we weg. Eerst maar eens flink wat ingeslagen bij de Walmart. Een lekker grote supermarkt met heel veel keus.  Bijna alles in family size verpakking.  Enig nadeel is, dat het wel even duurt voor je alles hebt gevonden.

We moesten eerst langs Toronto om naar Niagara Falls te gaan en het is best wel druk daar, maar dankzij onze Garmin routeplanner verliep alles zonder problemen.  Via Niagara on the Lake, een leuk plaatsje, en via de Niagara parkway zijn we naar de Koa camping gereden. Onderweg nog het een en ander bekeken o.a. de whirlpool (waar enige waaghalzen het leven hebben gelaten) en alvast een glimp van de watervallen opgevangen.

De jetlag liet zich gelden (daar wordt je knap chagrijnig van trouwens), na het eten en koffers uitruimen, zo laat mogelijk naar bed gegaan (om half 10)

Vandaag waren we weer lekker vroeg wakker. De camper hebben we in de buurt van de Horsshoe falls geparkeerd. We zijn te groot voor 1 plek, dus mag je dubbel tarief betalen. Op een gegeven moment zijn we maar opgehouden met op te tellen wat we vandaag hebben uitgegeven. Want alles wat je hier wilt doen kost geld.

Het weer is prachtig, strak blauw en een graad of 25, schat ik. Maar toch zijn we vandaag wel 3 keer kledder nat geworden, ondanks de mooie blauwe of gele poncho.

Eerst zijn we met een boot (Maid of the Mist) tot vlak bij de watervallen geweest. Indrukwekkend! Als je nog niet gedouched had dan wel na deze ervaring.

Toen zijn we met een bus zo’n 4 km naar het noorden gereden en daar zijn we met een lift naar beneden gegaan. Je kon daar over vlonders lopen vlak langs de rivier. Hier waren behoorlijke stroomversnellingen, klasse 6.

We hebben een film gezien over het ontstaan van de Niagara Falls. Met nog een bijzondere ervaring erbij: sneeuw, de aarde bewoog, donder en bliksem en flinke regen, alsof je erbij was (weer nat dus).

Daarna nog een trip achter de waterval: met een lift naar beneden en door tunnels, kwam je achter de waterval uit. Door openingen kon je het water zien vallen. Daarna kon je nog op een platform, vlak naast de grote waterval. Deze geeft een heleboel mist/regen.  Zo dichtbij ervaar je aan de lijve wat een hoeveelheid water hier naar beneden komt.

Eerst maar even terug naar de camper gelopen, om iets droogs aan te trekken.

Toen bedachten we ons dat we de watervallen (Horseshoe, American and Bridal Veil) ook van de Amerikaanse kant wilden zien. Dus de brug over gelopen naar de USA. Maar Amerika kom je niet zomaar in: formulier invullen; verklaren waar je heen gaat en wat je er gaat doen; vingerafdrukken;  digitale foto; en $6,- dokken en dan pas mag je binnen.

Terug Canada in ging heel wat makkelijker. Al zijn ze ook hier nieuwsgierig (wat hebben jullie gedaan in de USA, waar verblijven jullie?) Na wat gegeten te hebben, zitten we nu in de camper even bij te komen, onze voeten verdienen wat rust. En hebben we mooi even de tijd om dit bericht te schrijven. We moeten namelijk nog even wachten tot het donker wordt, want we willen ook de verlichtte watervallen zien (nu we er toch zijn).

Alles is hier in rep en roer; televisie wagens, overal elektriciteitskabels etc. Morgenavond gaat één of andere waaghals over een strak gespannen kabel (die er ook al hangt) over de Horsshoe Falls lopen. Misschien is het op de t.v. te zien, hier in Canada in ieder geval wel.